Citaat van: dmeerpa op februari 10, 2024, 13:56:11Leuk je ervaringen te lezen, en ik ga misschien deze namiddag ook eens spelen door mijn boekenkastjes eens op het plafond te richten.
Maar een niet onbelangrijk vraagje, wat versta je onder "Atmos"?
Want ik denk dat Atmos eigenlijk 2 dingen is
- Een meer realistische surround ervaring doordat je in een soort van koepel komt te zitten, wat jij waarschijnlijk al eerder ervaarde met de virtuele speakers. Zelf vind ik die virtuele net een stap achteruit in mijn set, maar misschien komt het omdat ik 4 dipole surrounds heb die mij al heel goed omhullen in surround geluid.
- De mogelijkheid om objecten precies te lokaliseren, wat mijn inziens enkel kan met DD TrueHD.
Uit wat ik lees, lijkt het vooral dat eerste te zijn die bij jou nu beter werkt door het meer diffuus geluid. Of het hier bij mij veel gaat doen weet ik niet, zoals ik al aanhaalde heb ik dipole's als surround, en ik las al dat dit afgeraden wordt in een ATMOS opstelling, vermoedelijk omdat ze je al rijkelijk omhullen met surround geluid.
Maar hoe zit het met geluiden in hoogte te lokaliseren ?
Dipole speakers zullen zeker Virtual Atmos in de war sturen, met Dipole wordt er al "geknutseld" aan het geluid tov normale surround speakers.
Het is dus niet omdat omdat je omhuld wordt met surround geluid, maar omdat ze uit fase staan, wat dat effect geeft.
En dat verstoort (denk ik) de Virtual Atmos truuk, die zal ook wel werken met iets uit fase te zetten via DSP, hoe anders kunnen ze dat effect bereiken.
En omdat jou Dipole's al uit fase staan zal dit de boel verstoren.
Atmos is voor mij geluiden als regen, vliegtuigen, krakende vloeren van een etage boven je, in stortende gebouwen, en andere effecten die je van boven kan verwachten.
Dat hoor je echt van boven, en het meer difuus karakter van Enabled vind ik tov Height het voordeel hebben dat het nu een groot veld is, waar bij Height het echt 2 of 4 separaten kanalen zijn, Enabled smeert dit wat meer naar elkaar toe.
Enabled heeft ook wat nadelen, zoals met alles, ieder voordeel heeft ook zijn nadeel, die helicopter die van links naar rechts vliegt blijft met Enabled iets meer gecentreerd, maar dat is maginaal.
Ik heb er nu 2, maar als ik 4 Atmos speakers zou willen gebruiken zou ik zeker voor Enabled kiezen.
Als ik de Atmos demo bestanden afspeel valt 80-90% in het voordeel van Enabled uit.
En ja,
object gestuurd Atmos kan ALLEEN met TrueHD, niet met DD+ wat de streamers gebruiken ondanks dat er dan toch Dolby Atmos in het display staat, object gestuurd is Atmos zijn sterke kant, en DTSX.
Ik vraag mij zelfs af of de streamers wel hoogte kanalen in DD+ Atmos mee sturen, want dat is niet te zien, de speaker invoer van Atmos en DTSX blijft blanco omdat dat tot 32 kanalen kan zijn.
Hoogte kanalen (niet als objecten) kan wel met DD+ want die kan tot 15 kanalen herbergen, maar dat worden weer zeer grote data bestanden, en als streamers ergens een hekel aan hebben is het grote data bestanden.
Beste is uiteraard gewoon een BD Atmos disk, als dat goed gemixt is knallen die hoogte speakers.
Als je de speakers richting het plafond richt, gebruik dan wel een hoge crossover, dat versterkt het hoogte gevoel.
Ook voorkomt een +150hz crossover dat lage tonen door de plafond reflexie overal terecht komen, wat weer kamer correctie gaat beinvloeden en andere hoormatige dingen.