Ik ga na beraad het toch iets anders doen, het wordt een opstelling voor Auro3D met 5.1.5
Auro3D gebruikt een VOG speaker (Voice Of God) wat een centraal geplaatste speaker is, dus ipv L/R Surround Midden is het 1 Mono speaker in het midden.
Dit heb ik in een ver verleden al eens getest en dat vond ik beter werken dan Atmos.
Auro stuurt 50% naar VOG en de rest gemixt naar de Front en Rear Heights.
Komt er een vliegtuig aan van achter dan is het wel 100% Rear, dan alles naar VOG, dan alles naar Front, zoals Atmos ook werkt.
Maar zijn er hoogte "geluiden" die niet bewegen, dan zal in eerste alleen VOG werken.
Bij mij gaat VOG voor in het midden opgesteld worden, en er naast dus Front en Rear Height.
Moet dan nog wel een Stereo versterker "scoren" voor VOG, tijdelijk koppel ik ze aan Front Height.
De Vog speakers zullen onde een 48 graden hoek staan, op de luisterplek, Front zal op ca. 30 graden komen, Rear op ca. 70 graden.
Om VOG te laten werken moet alles wel via Auro3D afgespeeld worden, dus ook Atmos films.
Het grote voordeel van Auro3D is dat je via instellingen kunt bepalen hoeveel de hoogte kanalen gebruikt gaan worden.
Ook hebben ze een instelling voor het formaat van de kamer.....
Daarnaast kan Atmos en DTSX ook gewoon gebruikt worden, echter werkt de VOG dan niet en krijg ik 5.1.4
Auro3D kan wel alles upmixen naar 5.1.5
Ook stuurt Auro een klein beetje naar de Front L/R ipv alle vocalen naar de Center.
Als het zover is meld ik mij weer