Citaat van: RHK op februari 11, 2024, 18:58:11Interessant zo dat experimenteren. Maar als ik het goed begrijp ga jij de height speakers die je als height hebt ingemeten op lagere hoogte plaatsen. (oorhoogte) Ik heb mn enabled speakers als heights ingemeten terwijl ze op mn fronts stonden. Gek genoeg heb ik ze al eerder ingemeten als enabled en in beide gevallen werden ze door Auydyssey op 120 Hz en +11 Db ingesteld. Alleen lijkt het met de height meting meer effect te geven.
Het blijft, voor mij, een teleurstellende ervaring, dat hele Dolby Atmos.
Ik heb dan alle mogelijke opstellingen gehad,
en in voorgaande opstellingen zoals voorgeschreven door Dolby (en ik heb echt mijn best gedaan), maar ik kan er niet warm van worden.
2, 4, en 6 Height, en Dolby Enabled speakers, maar helaas nagenoeg niets van te merken.
Toch een berg van verschil als je het vergelijkt met Surround, dat merk je direct als die niet mee doen.
Maar Atmos, of in het algemeen hoogte speakers,
Jammer, het lijkt op papier een toegevoegde waarde, echter is de mens niet geƫvalueerd voor het horen van hoogte geluiden.
En buiten dit doen de meeste geluid mixers ook niet eens mee, en de mogelijkheden zijn al jaren beschikbaar.
Ik heb gelezen dat de oorzaak is dat een goede Atmos geluid track mixen veel tijd, dus veel geld kost.
Er dient per aktie beeld beken worden waar de objecten geplaatst moeten worden, en dat wordt met de hand (joystick) gedaan.
Die tijd en geld wordt liever ergens anders in gestopt door de film makers.
De rede waarom je echt op zoek moet naar een goed gemixte Atmos track, ondanks dat er nu veel Atmos films uitgebracht worden, en ook Ultra Blu-ray, wat dan wel eens wat beter is, maar ook hier afhankelijk per film.
Helaas is het labeltje "Atmos" geen garantie voor merkbare hoogte effecten, kijk maar naar de streaming Atmos films, dat is geheel nutteloos
(het
H lampje brandt niet eens met Atmos streaming !!!)
Ik ben er nu van overtuigd dat ik op zoek ben naar iets wat er gewoon 9 v/d 10 keer er niet is, een gevalletje "dood geboren kindje".
Ik laat nu 2 hoogte speakers actief mee doen, is het goed gemixt dan zal ik het (misschien) horen, ook met 2.
Ook met 2 hoogte speakers worden er andere dingen actief in de C40, zoals Auro3D, maar in het algemeen
Als ik nu met deze practische kennis zou moeten kiezen tussen het gebruik van 2x Hoogte (5.x.2) of 2x Surround Back (7.x), zou ik voor Surround Back kiezen, dat wordt veel vaker goed gebruikt.
RIP Atmos, DTSX, Auro
(ik blijf toch regelmatig terug vallen naar 3.1 wat voor mij eigenlijk het beste klinkt, en waarvan ik geen "codec stress" krijg...........)