Moest mijn hoogte speakers van de muur halen voor een schilders klus, dus tijdelijk uit het speakers setup menu gehaalt.
Nu was het altijd zo dat als je
geen hoogte speakers gebruikte, of Dolby Enabled, en je een Atmos of DTSX bestand afspeelde, je TrueHD en HD Master kreeg, dus geen Atmos of DTSX.
Te begrijpen, want er zijn geen hoogte speakers.
Nu is er toch iets veranderd !
Ik heb de hoogte speakers niet meer in de setup, heb ik nog een Audyssey setup gedaan met 7.1, voor de zekerheid om uit te sluiten dat de hoogte speakers toch nog ergens in de setup beschikbaar waren, en wat krijg ik nu, gewoon Dolby Atmos en DTSX !!!
Wat er nu gebeurd is dat de Dolby en DTS Virtual upscalers actief worden.
Dit betekend dat bij een Atmos of DTSX bestand dit ook daadwerkelijk wordt gebruikt, echter niet via de hoogte speakers die er niet zijn, maar via Atmos en DTSX DSP.
Nu weet ik uit het verleden dat DSP voor niet bestaande speakers slecht werkt.
Vaak een hoop "genetter en gesis" maar werkelijk iets horen wat er fisiek niet is werkte niet fijn.
Dat is veranderd !
Nu met deze Virtual hoogte upscalers is het net of de hoogte speakers gewoon aan het plafond hangen.
Met de ogen dicht, en een Atmos test file afspelend, zou ik denken dat de speakers er gewoon nog hangen.
Niet zo knetter scherp als met speakers, maar toch.......
Ook geen spoor van "artifact", gewoon goed.
Upscalen van Stereo en 5.1 gaat net zo als met hoogte speakers.
De Virtulizers staan nu altijd aan en werken dus altijd.
Ieder voordeel heeft ook zijn nadeel:
Je kunt niet die effecten harder of zachter zetten, je krijgt wat het is, dit kan uiteraard wel als je werkelijk speakers hebt hangen.
Tot nu werkt het redelijk goed.
Dolby en DTS doen dit dus prima, Auro laat hier weer een steek vallen !
Er is geen Auro3D Virtual dus is Auro3D niet meer beschikbaar.
Auro2D is vergeleken met Dolby en DTS Virtual erg "plat", dus die gebruik ik niet.