Citaat van: Emiel77 op februari 08, 2024, 22:11:22Hmm zonder HT kenner te zijn...
Om dat hele gezeik te voorkomen, samen met een voorkeur voor muziek, houdt ik het bij 2.1
Komt nog bij: waarom zouden we allemaal maar lekker mee gaan met alle beweringen van "Dolby" bullshit en "verbeteringen" door de jaren heen??
Dat is nu wat ik wil uitzoeken voor mijzelf, die Dolby beweringen.......
Alhoewel die
gunstige beweringen over een Enabled opstelling voor Atmos niet door Dolby zelf gedaan worden, die blijven zeggen plaats een speaker op de plek waar je geluid wilt hebben, maar door luisterraars op audio shows waar er geschakeld kon worden tussen de 3 opstellingen Front en Rear Hight / Front en Rear Top / Front en Rear Enabled.
En er zijn wel degelijk verbeteringen tov jaren terug, een van die verbeteringen speciaal voor muziek gebruik met meer dan 2 speakers is
Auro2D.
De meest fervente liefhebbers van Stereo zweren hierbij.......
Voor mijzelf is de minimale opstelling 3.1 dus met een Center.
Ik vind zeker in aktie films waar veel in gebeurt dat puur Stereo snel "vol loopt", er moet teveeel worden weergegeven door 2 speakers.
En dat heeft niets met het type speakers te maken, hoe duur ze zijn, of hoe goed ze opgesteld staan, schieten, explosies, en vele andere effecten, en dan vocalen, is een lastige combi voor 2 speakers.
Dat wordt direct 100% verbeterd met een Center erbij, en de mogelijkheid vocalen harder te kunnen zetten dan de hoofd speakers is voor mij een grote plus en eigenlijk de belangrijkste.
Bij mij ligt de focus op de Center, daar heb ik het meeste geld aan uit gegeven, samen met de subwoofer.
Maar dat ben ik, trek je er niets van aan, doe wat fijn is voor jezelf, ik sta weer dit weekend met een laser pen, een hoek en dB meter in mijn handen
, dat hoef jij en andere Stereo jongens niet te doen.....