Goedenavond!
Tot dit moment was ik enkel te gast op dit forum om me in te lezen, maar helaas dwingt mijn laatste aankoop mij om de hulp in te roepen van de mede-Marantz fans.
Na 6 jaar lang genoten te hebben van de Marantz PM6005 in combinatie met de Monitor Audio BX5's werd het tijd voor een upgrade. Gezien ik graag direct mijn MacBook wilde aansluiten voor het afspelen van Tidal kwam ik uit bij de Marantz PM7005. Meer vermogen, USB aansluiting en zeer aantrekkelijk prijs.
Nu moet ik zeggen dat de aanwezig DAC me zeer teleurstelt..
Er lijkt bijna geen bass meer in te zitten. Hip-hop komt totaal niet uit de verf, voelt sloom en zonder punch. Pop muziek is soms bijna vermoeiend om naar te luisteren. Ik heb al de Stereo Polarity (Phase) Sound Test gedaan, de speakers zijn juist aangesloten.
Daar tegenover staat dat oude jazz opnames echt fantastisch klinken, Nina Simone, Coleman Hawkins en Gene Ammons staan zo'n beetje in de woonkamer. LP's klinken overigens ook goed.
Terugkomende op het punt dat het bijna vermoeiend is voor de oren om naar te luisteren; bij lagere kwaliteit files (Spotify) is dit minder dan bij Tidal. Het level van detail in snares etc lijkt de grootste aanleiding.
Nu de grote vraag, wat te doen?
- Externe DAC aanschaffen en aansluiten?
- PM7005 weer verkopen en investeren in een DAC en die op de PM6005 aansluiten?
- Speakers upgraden naar bijv Monitor Audio RX6?
Het is misschien een long shot, maar ik hoop dat iemand me opweg kan helpen.
Dank!
Groet,
Maurice