Citaat van: Samro op december 10, 2019, 16:00:54
De 7000 heeft iets minder vermogen dan de 8005 zag ik, en is zo'n 2 kg lichter. Is het een merkbaar verschil in power?
Vermogen, een paar wattjes meer of minder, merk je helemaal niets van, tenzij je denkt dat het wat uit maakt
Die hele Watts race dien nu gaande is, is allemaal commercie.
Heb eens gelezen dat de gemiddelde speaker voldoende heeft aan 10 (tien) watt om prettig zijn werk te doen.
En dan natuurlijk niet een electrostaat, of een gevoeligheid van 80 dB, maar ergens rond de 88-90 dB of hoger is uitstekend.
De +100 watt versterkers kunnen natuurlijk geen kwaad, maar nodig is het niet in een huiskamer formaat.
Op normaal huiskamer luister niveau klinkt een 50 watt versterker exact het zelfde als een 400 watt versterker.
De watts die je dan niet gebruikt (wat snel zal gebeuren) worden omgezet in warmte, lekker als kachel, nutteloos voor audio.
Ook het gewicht van de versterker zegt geheel niets, dikke of dunne metalen kasten "klinken" het zelfde maar wegen anders.
Of je gebruik maakt van een kast opbouw van 5mm dik aluminium, of van dat dunne geperforeerde blik om een berg geld te besparen, het geluid verander je er niet mee.
Maar ik geeft je op een briefje dat 90% van de mensen de zwaardere versterker beter vinden klinken, dan zou ik het geld in aluminium steken, en die mooie ronde voedingen want die zijn veel beter dan die vierkante
Maar het staat wel mooi, en ik kan het weten..............