Gisteren bij de lokale audio dealer de kans gehad om de PM7000N te beluisteren en te vergelijken met een aantal andere toestellen. Als bron werd er telkens een cd-speler van NAD gebruikt, analoog gekoppeld aan de verschillende versterkers. Er werd steeds gebruik gemaakt van dezelfde speakers, een mooie set Monitor Audio Silver 500.
De verschillende versterkers waren de Onkyo TX-8270, de NAD C368 en twee Cambridge Audio's CXA60 en CXA80.
Het was duidelijk dat de Onkyo hier niet meespeelde, had hem eerder al kunnen vergelijken met een Denon DRA-800H en daar kwam de Denon zeker als betere uit (maar die heb ik ondertussen ook thuis kunnen testen tegen mijn Marantz PM7004 en die is terug naar de winkel gegaan, door de winkel ook bevestigd dat ze er niet enthousiast over waren, ze hebben hem zelf naast een Denon PMA-800NE gezet en het verschil was overduidelijk).
Terug naar de PM7000N. Voor mij positioneert hij zich tussen de NAD en de Cambridge CXA80, de Marantz klinkt meer open en laat meer detail horen dan de NAD. De Cambridge kon mij ook wel bekoren, maar ik vind die over het algemeen net iets te kil klinken (kwestie van smaak) en als je daar dan nog een CXN moet bijkopen, dan loopt het prijsverschil toch wel op. De mensen van de winkel waren ook wel enthousiast over de Marantz.
Ondertussen staat hij hier thuis mooi te spelen