Ik heb weer eens een marantz 4240 op de tafel gehad. Derde in rij van de quadro receiver serie. De 4240 is een stuk betrouwbaarder dan de 4220 4230 die kampen toch met meer klachten dan de 4240. Dit exemplaar had een klacht dat bij front één kanaal niet werkte meer; dood stil. Na wat zoeken en tracen met de scope kwam ik uit op de buffer versterker. Daar bleek zo'n oranje ELNA elko verrot te zijn aan een pootje. Ook merkte ik op dat de voorversterker bij opstarten heel even ging ruisen. Niet alle kanalen, Dat zijn die rotte NEC transistoren die soms ineens slecht worden.
Je kunt het er overigens niet vanaf zien, geen oxidatie of dergelijke verkleuringen.
Alle origineel, best druk. Oud en vies.
Onderkant met de voor, buffer en phono versterker.
Alles voorzien van nieuwe elko's. Ook nieuwe signaal torren in de voorversterker.
Fm front end oud.
Als dit spoeltje kapot gaat, dan werkt stereo FM niet meer, en staat vaak de tuning naald erg scheef.
Fm multiplex oud.
Deze stereo decoder is een A3310 van Sanyo. Die is pre-historisch, Altijd de 16v220uF verhogen naar 330uF. Soms is namelijk een brom te horen bij stereo schakelen.
Vari matrix
Dit display papier is niks meer.
Alles klaar!
Oude stinkende meuk!
Leuke Receiver! wel veel werk om zoiets op te knappen.