Ha audioten!
Wederom een paar uur audio-ellende, en wederom weer opgelost, maar toch even van me af schrijven.
Ik heb een tijdje geleden de speakers tegen de muur gezet, dwz zo dicht mogelijk bij de muur. Had ik al gepost. Ze hebben een "toe-in" dus ze staan slechts met 1 hoek tegen de muur. De reden van het tegen de muur zetten was dat ik een dip had in de kamer bij 70hz. Aangezien dippen niet te corrigeren zijn met dsp, moest ik de speakers verplaatsen. Met het naar achteren schuiven, richting muur, verplaatst de dip zich naar hogere frequenties en wordt smalbandiger. Klankmatig werkte het, op de nieuwe positie is de dip vrijwel weg. De rare magerte in het geluid bij sommige kleine jazzbezettingen is vrijwel weg (op een heel klein restje na, zo lijkt het). Prima!
Ik had de nieuwe positie van de speakers inmiddels wel al met de Behringer ingemeten, opnieuw uitgaande van een rechte curve die ik dan later naar smaak een helling zou geven. De behringer meet met roze ruis en 1 meting duurt best lang. Sinds ik de audio-interface (Zoom U-44) met fantoomvoeding heb (al eerder over geschreven) kan ik ook met REW meten. Voordelen: REW maakt prachtige, goed af te lezen grafieken, en een meting duurt maar 6 seconden. Zo kan ik vaak achter elkaar metingen doen en ondertussen de eq afregelen.
Het trauma:
zo ging ik dus altijd te werk; mic-standaard positioneren, microfoon erin, xlr-snoer in de microfoon klikken en het andere uiteinde van het snoer in de audio-interface, fantoomvoeding (knopje op de interface) aanzetten en REWwen maar!
Behalve nu dan. Iedere keer als ik de fantoomvoeding aanzette flipte de audio-interface.
Alle lampjes gingen knipperen en het apparaat gaf geen geluid meer door. Talloze keren opnieuw geprobeerd, telkens mis. Op gegeven moment lukte upsamplen naar 96kHz ook niet meer en daarna zag de pc de interface niet meer. Driver weggehaald en opnieuw geïnstalleerd, pc zag audio-interface weer maar iedere keer als ik de fantoomvoeding aanzette was t mis. CUD! Op gegeven moment microfoon en toebehoren maar weer ingepakt en opgeruimd. Grrrrr!
Nadat ik afgekoeld was, begon ik eens na te denken.
Nu heeft de Zoom U-44 een raar, philips-achtig trekje. Je kan dit apparaat via usb voeden door de 5V van de pc (zo heb ik m altijd in gebruik), of door de eigen externe voeding. Tot zover prima. Bij het apparaat zit een degelijke usb-kabel met verdikte basis (bij het usb-stekkertje). Als je dit kabeltje gebruikt voor connectie met de pc, dan valt die verdikte basis gedeeltelijk over de mini-usb aansluiting voor de externe voeding, waardoor je die niet kan gebruiken!
Dus heb ik een andere, gewone usb-kabel gepakt voor pc-verbinding. Daarmee functioneerde de audio-interface prima, behalve dat hij nu dus op tilt slaat als ik de fantoomvoeding aanzet.
Dus eigen voeding maar is uit t vet gehaald, aangesloten, fantoomvoeding aangezet en jahoor, hij doet t! Het standaard kabeltje is dus prima om de interface te laten werken, maar te zwak/gammel om ook de fantoomvoeding te laten werken...
Uiteindelijk een paar dagen later de metingen alsnog verricht. Die zal ik binnenkort plaatsen.
Leuk hoor, die audiohobby...
Groet van Evert vanuit een voorjaarsachtig Portugal