Dank voor de lofuitingen, mensen.
Even nog wat meer context;
Door mijn speakerverhaal liijkt het alsof ik alleen maar met die T+A's bezig ben geweest, maar zo is het bepaald niet. Vooral in de periode ca. 1987-2000 ben ik heel veel op pad geweest, veel wezen luisteren bij anderen en in hifizaken, en iedere keer als een van mijn vrienden ergens ging luisteren dan was ik van de partij. Dus ook veel andere merken gehoord zoals Quadral, B&W, Kef, Magnat, Synthese, Elipson, Impulse enz. Ook ben ik bij Speakerland in Oss geweest en bij een zelfbouwzaak in Aken.
Ik heb van 1990-1994 een relatie gehad met een mooi meiske die Quad ESL55 speakers had (samen met de 33-303 voor-eindcombi) en haar vader had de ESL63 met de 34-405II als voor-eindcombi, als ik me goed herinner). Electrostatische weergevers kende ik wel al; ik had in een zaak al eens naar de Martin Logan Sequel 2 geluisterd, een hybride met dynamische bas. Dat was een indrukwekkende ervaring; zo'n detaillering had ik nog nooit gehoord. Ook andere merken beluisterd: Audiostatic, Acoustat, Translator Pavane, Magnepan (magnetostaat). Ik snap heel goed waarom mensen voor electrostaten kiezen, maar bij mij trad na enkele uren toch enige vermoeidheid op. Ik miste de kracht en het laagbereik van conusspeakers... Een heel klein beetje magnetostaat heb ik nog wel: de supertweeter van mijn t+A220s is een magnetostaatje...
Groet van Evert