Vandaag weer een project afgerond waar ik foto's van gemaakt heb om te delen.
Dit keer een Sony TA-5650 V-Fet. Van de V-Fet versterkers moet dit een van de meest muzikale zijn. Deze kunnen kopen in mooie originele en werkende staat. Unicum bijna want er zijn er veel afgeschreven door de jaren heen.
Het ontwerp voorziet helaas niet dusdanig in veiligheid dat als er in de schakeling wat fout gaat de schade beperkt blijft. Zo'n beetje alles wat fout kan gaan resulteert in het oproken van de V-Fets.. Er zitten ook kamikaze diodes in voor bias compensatie.. Die zijn notoir in spontaan defect raken..
Nu zijn de V-Fets gemaakt van schaars unobtainium.. Nergens te koop meer en enkel exemplaar op Epray blijkt chinees vuurwerk te zijn oftewel fakes.
Nodig is een volledige restauratie, nauwkeurige inspectie van alle boards/componenten en voltages. Daarnaast zijn er een aantal modificaties uit te voeren oa die de bias terugbrengen naar 50mV ipv origineel 90mV.
Aanschouw den '5650' origineel :
Mooi origineel, ik kon zien dat de VD-1221 al eens vervangen zijn en dat doet vermoeden dat er al ooit aan gerepareerd is.
Tijd om te strippen.. nu zoals wel vaker achter een mooi aangezicht blijkt toch wat meer roest te zitten dan gewenst
Alle aangedane plekjes met de dremel weggewerkt en nog een paar onderdelen in de hammerite gezet.
Dit zijn de steunen van mainboard. Die waren best geoxideerd, schoongemaakt en in de hammerite gezet.
Main amp board er uitgehaald, heerlijk deze '70 versterkers. Zo modulair en gemaakt om te servicen
Bij nadere inspectie bleken de transitoren van het input differentieel vervangen. Waarschijnlijk om de DC offset te corrigeren. Helaas general purpose typen. Ik heb uiteindelijk alles vervangen voor low noise en audio grade 2SC2240 en 2SC970. Netjes gematched op hFE.
Naked V-Fets
Alle V-Fets gedemonteerd. Koellichaam goed schoongemaakt. Hoe schoner des te beter de thermische koppeling later met de opbouw.
Grootste deel van de service zit er op. mod's uitgevoerd, transistoren vervangen. VD-1221 vervangen voor 2x 1n4148 in serie, trimpotjes voor bias en recap.
Hier zie je 2x 1N4148 in serie en dat je dan een 1.2V forward voltage drop krijgt.
Tijd voor de voedings elco's. Origineel 10.000uF 50V. Was nog 80% van over met nog goede ESR. Deze zijn vervangen voor 15.000uF 63V RIFA/KEMET low ESR low ripple type.
Na pre / tone /riaa board geserviced te hebben was het tijd om alle spanningen te controleren. + en - 46V voedingspanning. 80V Bias, 97V en 20V van power supply board alles ok. Daarna op alle sockets Drain Source en Gate voltage gemeten zonder V-Fets geinstalleerd. Alles leek stabiel en volgens specificatie..
Nu werd het spannend.. project mislukt of succes
Beginnen met 1 kanaal en dan 2 van de 4 V-Fets geïnstalleerd. Kijken het kanaal stabiel blijft en of er stabiele bias is.
Nu had ik al via de hoofdtelefoon geluisterd dat de pre drivers functioneerden. Dus nu de proef op de som met de unobtainiums
En succes! er is bias in te regelen, en ik heb een mooie sinus op de output
Zelfde proces met het andere kanaal. En daarna met alles V-Fets er in.
Goed in te stelen ruststroom, blijft ook redelijk stabiel na de modificaties. Er zijn nog wel eens problemen mee ook met de TA-4650. Netjes afgeregeld op 50mV ipv origineel 90mV
Het eindresultaat na een echt complete overhaul..
Nette sinus op beide kanalen. Ik heb getest van 20Hz tot 20KHz en weergave is binnen 1dB verschil. 10KHz blokgolf was netjes. Ik had alleen mijn 4 ohm dummy load dus ik heb geen max vermogen getest maar wel even flink laten draaien.
Al met al erg veel werk om het goed te doen. Dit is een klus van 2 werkdagen geweest. Inclusief oxidatie verwijderen. Schema uitpluizen en routines opzoeken om te testen etc. Was mijn eerste V-Fet. De volgende zal wat sneller gaan.
Hoe klinkt dat nu.. nou wauw goed
Diep bas, zeer dynamisch en breed stereobeeld met veel diepte. Maar met een duidelijk warm karakter van een buizenbak. Dit moet dus het typische V-Fet geluid zijn.
Nu maar eens inspelen en dan op de 15" Tannoy thuis loslaten