Citaat van: RHK op oktober 17, 2017, 06:05:38
Marbeth in wording
Hallo forummers,
Ik wil toch nog even op bovenstaande idee van RHK terugkomen.
Voor diegene die hier nog interesse in hebben, doe ik nog even wat info m.b.t. de naamvoering.
Ik heb mij wat uitgebreider ingelezen in de historie van de Harbeth en ben daar m.b.t. de naamvoering toch leuke dingen in tegen gekomen.
Het ontstaan van Harbeth (en Spendor) is voort gekomen uit het feit dat de BBC luidsprekers wilde hebben welke hun "broadcasting" zoveel mogelijk benaderde zodat hun sound engineers konden ervaren hoe dat klinkt.
Omdat de BBC zelf geen fabrikant van luidsprekers is/was, is men de markt op gegaan en kwam men in contact met KEF en Spendor.
Alle luidsprekers welke werden ontworpen voor de BBC hadden de letters LS in hun naam.
Spendor was een kindje van BBC engineer Spencer Hughes (en nu komen we tot de essentie van mijn verhaal). De naam Spendor was een samenvoeging van de naam
SPENcer en van zijn vrouw
DORothy.
Spencer had een zakenpartner bij BBC R&D en dat was Dudley Harwood, toen deze Dudley zag hoe succesvol Spencer was met de luidsprekers is hij zelf ook begonnen in 1977 met het produceren van luidsprekers.
En nu komen we ter zake!
Harbeth is ontstaan uit de naam
HARwood en de naam van zijn vrouw Eliza
BETH.
En om nu in deze lijn verder te gaan, en daar heeft RHK mij mee opweg geholpen, is het eigenlijk niet meer dan normaal dat ik dit idee ook handhaaf en de naam ga aanpassen.
Als er een persoon is die het verdient om hier ook credits in te krijgen is het mijn eigen Katharina wel. Het enthousiasme wat zij heeft laten zien tijdens de bouw en het ontstaan van deze monster luidsprekers is toch iets waar veel mannen jaloers op zullen zijn.
Dus zat ik te denken aan de naam te wijzigen in de samenvoeging van ons beider namen.
MarkathIk wil hierbij ook een ieder bedanken voor de geweldige reacties tijdens deze bouwfase
Groeten,
Marcel