Eergister film gekeken met wat vrienden dus met geluid redelijk op volume, hoorde ik uit de left front speaker een schurend/kletterend geluid. Dat had ik al eens eerde gehoord met de NAD 214 en nu ook met de MA500. Ik dacht toen dat het aan de NAD 214 lag maar omdat hij dit ook met de MA500 deed wist ik dat het toch aan de speaker moest liggen.
Ik de volgende dag even naar Audiolab in Sint Nicolaasga (ligt naast de deur bij mij). Audiolab is een speakerbouwer dus het juiste adres voor voor mij.
https://www.audiolab.nl/Ik vertelde wat het probleem was en hij drukte toen met zijn hand de middentoon woofer in en hij zei gelijk al.."oh, ik hoor het al". Hij sneed heel voorzichtig het stofkapje van de woofer en liet me toen zien wat de oorzaak was. Er zat een knik in het metalen gedeelte van de woofer dat contact maakte met een ander metalen gedeelte daar achter. Ik weet niet hoe die onderdelen heten in de woofer zelf dus ik hoop dat jullie mij begrijpen. Dat schuurt dus langs elkaar als de woofer ver heen en weer gaat. Reparatie kosten zouden €35,- zijn. Maar gelukkig had ik nog steeds 4 van mijn Concert II boven liggen met precies dezelfde woofers aan boord. Dus voor mij was het eigenlijk alleen maar een kwestie van woofer vervangen. En dat heb ik gedaan met succes. Ik heb het ook de slechte woofer vergeleken met een goede woofer en inderdaad de goede woofer maakte dit geluid dus niet. Hier de foto's.
Dit gedeelte schuurt dus lang elkaar heen.
Kapotte woofer eruit...
Goede woofer uit de Concert II...
En in de Concert V zetten..
Met kabelklemmetjes de draden vastgezet. Ik heb geen soldeer apparaat.
En nu weer een gerepareerde Concert V.