De DENON PMA-2500NE lijkt mij een hele mooie versterker.
Door een weerstand toe te voegen tussen de versterker en de luidspreker, reduceer je de dempingfactor van deze versterker. Dat hoor je in jouw geval door meer bas geluid uit de speakers. Dat is géén muziek, maar de woofer zelf, die niet meer optimaal afgeremd wordt.
Ik zal proberen dit nader uit te leggen.
(Excuses voor de lange post)
Zie de woofer als een veer. Deze wordt uitgerekt als er een signaal uit de versterker komt. Is het een hard signaal, dan krijgt de veer een versnelling en zal verder uitrekken dan gewenst.
Stopt het signaal dan zal de veer weer terug keren naar zijn oude positie en zelfs nog even doorschieten en op en neer wiebelen. Hij zal dus in een ongeremde situatie nooit optimaal het versterkersignaal blijven volgen.
Gelukkig is de woofer naast luidspreker ook een grote microfoon, zoals een elektromotor ook een dynamo kan zijn. Dus als de woofer uit zichzelf bewegingen maakt wekt hij ook een signaal op richting de versterker. En hier komt de dempingsfactor om de hoek kijken.
Een ideale versterker is een spanningbron met een hele lage inwendige weerstand. De dempingfactor wordt uitgedrukt in de verhouding van die lage inwendige weerstand tot die van de luispreker en zal, afhankelijk van het ontwerp van de versterker en de impedantie van de luidspreker, 40 tot 200 bedragen.
Voor het stoorsignaal van de woofer (als microfoon) vormt de versterker dan en korsluiting. Er gaat dan en grote stroom lopen en deze zal de eigen beweging van de woofer tegenwerken en nagenoeg opheffen.
Vergelijk dit met een fietsdynamo. Draait deze rond maar staat het licht uit, dan ondervindt hij weinig weerstand. Doe je het licht aan dan wordt de dynamo flink afgeremd. Sluit je de dynamo kort, dan zal het zelfs onmogelijk blijken om deze (met de hand) rond te draaien. (Overigens een leuk experiment om eens te proberen met een oude dynamo). De woofer is nu de dynamo en de versterker de kortsluiting.
DENON heeft met deze versterker geprobeerd om deze zoveel mogelijk op en ideale spanningsbron te laten lijken en dus met een lage inwendige weerstand. Ze hebben dit gedaan door een dikke voeding toe te passen, mosfet's te gebruiken en wellicht ook door meerdere mosfet's parallel te zetten. Door de verzwakker te gebruiken reduceer je de dempingfactor in één keer tot ca. 1 i.p.v. 40-200.
Als ik deze versterker was, zou ik me beledigt voelen met zo'n verzwakker
Gr. PeterD