Denon PMA 2500NE volume controle

Gestart door CBdicX, maart 26, 2017, 11:53:59

Vorige topic - Volgende topic

Brutus

Ik denk het laatste anders zou deze "knijper" lagere frequenties minder knijpen dan de hogere en dat lijkt me sterk.
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

CBdicX

Citaat van: Brutus op maart 28, 2017, 16:05:20
Ik denk het laatste anders zou deze "knijper" lagere frequenties minder knijpen dan de hogere en dat lijkt me sterk.
Ik vermoed ook placebo effect, denk dat het meer zit in het verhogen (met knijper) en het verlagen van het volume (zonder knijper), dat dit een iets ander bas effect gevoelsmatig geeft.

NB

Citaat van: CBdicX op maart 28, 2017, 18:26:34
Ik vermoed ook placebo effect, denk dat het meer zit in het verhogen (met knijper) en het verlagen van het volume (zonder knijper), dat dit een iets ander bas effect gevoelsmatig geeft.

Er is dus meer tussen oren en hersenen. :-D
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

CBdicX

Citaat van: Nb op maart 28, 2017, 18:32:06
Er is dus meer tussen oren en hersenen. :-D

Echt wel...........  :-)

CBdicX

Beinvloeden dit soort volume regelaars het geluid helemaal niet, op harder en zachter na dan ?
Dus geven ze het geluid volkomen neutraal door ?

thanatos

Je zet een L-Pad voor op een output. Dit heeft invloed op de belasting die de versterker ziet. Ook het filter word op deze manier beinvloed en ik denk dat het impedantie verloop anders is met een weerstand in serie.

Dat je ander geluid waarneemt is geheel in lijn der verwachting. Dit soort oplossingen is leuk voor een flipperkast die te hard speelt of kantine speaker die geremd moet worden  HLP :-D

Brutus

Een ding is zeker, thanatos is geen fan van dit apparaatje  :-D
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

CBdicX

Citaat van: thanatos op maart 28, 2017, 22:48:58
Je zet een L-Pad voor op een output. Dit heeft invloed op de belasting die de versterker ziet. Ook het filter word op deze manier beinvloed en ik denk dat het impedantie verloop anders is met een weerstand in serie.

Dat je ander geluid waarneemt is geheel in lijn der verwachting. Dit soort oplossingen is leuk voor een flipperkast die te hard speelt of kantine speaker die geremd moet worden  HLP :-D

Gezien er zeer weinig van de TC-27 qua technische omschrijving te vinden is op het net, staat er genoeg op het doosje.
Dit staat er vermeld betreft de geluid kwaliteit beïnvloeding.
Lijkt mij duidelijk, geen beïnvloeding, maar ik ben geen audio techneut.
De TC-27 word overal verkocht, wereldwijd, als dit zo "slecht" zou zijn zou dit toch wel afgeraden worden, en dit ding word al jaren geleverd.

Ik wil niet mijn eigen gelijk halen, want ik kan dit nog retour sturen, ik wil alleen weten of dit nu werkelijk zo slecht is of dat het wel mee valt.

Brutus

Pfffh....wat een gedoe, moet je elke keer voordat je de stereo aan en uit zet de knoppen helemaal naar links draaien.
Daar zou ik me dan weer aan irriteren.

thanatos

Googe maar eens op Serie weerstand luidspreker (ook in het engels).

Meerdere mensen geven aan dat als je de impedantie van een speaker veranderd je ook een andere frequentie response krijgt.

Verschuiving van het laag en hoog. Min of meer loudness effect

Het werkt, dat is duidelijk maar een audiofiele oplossing is het niet. Ben je gewoon muziek liefhebber en geef je er allemaal niet teveel om zou ik me ook niet druk maken  :-)

pdufrenne

De DENON PMA-2500NE lijkt mij een hele mooie versterker.
Door een weerstand toe te voegen tussen de versterker en de luidspreker, reduceer je de dempingfactor van deze versterker. Dat hoor je in jouw geval door meer bas geluid uit de speakers. Dat is géén muziek, maar de woofer zelf, die niet meer optimaal afgeremd wordt.

Ik zal proberen dit nader uit te leggen.
(Excuses voor de lange post)
Zie de woofer als een veer. Deze wordt uitgerekt als er een signaal uit de versterker komt. Is het een hard signaal, dan krijgt de veer een versnelling en zal verder uitrekken dan gewenst.
Stopt het signaal dan zal de veer weer terug keren naar zijn oude positie en zelfs nog even doorschieten en op en neer wiebelen. Hij zal dus in een ongeremde situatie nooit optimaal het versterkersignaal blijven volgen.
Gelukkig is de woofer naast luidspreker ook een grote microfoon, zoals een elektromotor ook een dynamo kan zijn. Dus als de woofer uit zichzelf bewegingen maakt wekt hij ook een signaal op richting de versterker. En hier komt de dempingsfactor om de hoek kijken.

Een ideale versterker is een spanningbron met een hele lage inwendige weerstand. De dempingfactor wordt uitgedrukt in de verhouding van die lage inwendige weerstand tot die van de luispreker en zal, afhankelijk van het ontwerp van de versterker en de impedantie van de luidspreker, 40 tot 200 bedragen.
Voor het stoorsignaal van de woofer (als microfoon) vormt de versterker dan en korsluiting. Er gaat dan en grote stroom lopen en deze zal de eigen beweging van de woofer tegenwerken en nagenoeg opheffen.
Vergelijk dit met een fietsdynamo. Draait deze rond maar staat het licht uit, dan ondervindt hij weinig weerstand. Doe je het licht aan dan wordt de dynamo flink afgeremd. Sluit je de dynamo kort, dan zal het zelfs onmogelijk blijken om deze (met de hand) rond te draaien. (Overigens een leuk experiment om eens te proberen met een oude dynamo). De woofer is nu de dynamo en de versterker de kortsluiting.

DENON heeft met deze versterker geprobeerd om deze zoveel mogelijk op en ideale spanningsbron te laten lijken en dus met een lage inwendige weerstand. Ze hebben dit gedaan door een dikke voeding toe te passen, mosfet's te gebruiken en wellicht ook door meerdere mosfet's parallel te zetten. Door de verzwakker te gebruiken reduceer je de dempingfactor in één keer tot ca. 1 i.p.v. 40-200.
Als ik deze versterker was, zou ik me beledigt voelen met zo'n verzwakker

Gr. PeterD
AV Receiver: Marantz SR6007
TV: Samsung UE50JU6870
Blue-Ray: Sharp BD-HP22S
CD Speler: Marantz CD5400
Luidsprekers: Tannoy  (o.b.v. Tannoy 637)
Surround: Mission 700
Center: Infinity Alpha

TurboMarco

Dus we kunnen 99,9% van de luidsprekers beter niet aansluiten aangezien daar weerstanden in zitten ?

lol  :schater:
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

Marvin

Ik begrijp zulke volumeknoppen ook niet. Super irritant. Maar ik zou er wel mee leren leven, ik had er geen 'raar' kastje tussen gefrot.

pdufrenne

Citaat van: TurboMarco op maart 29, 2017, 21:27:41
Dus we kunnen 99,9% van de luidsprekers beter niet aansluiten aangezien daar weerstanden in zitten ?

lol  :schater:

In 99,9% van de luidsprekers zit er géén weerstand in serie met de woofer.
Wel vaak in serie met de tweeter. Daar is de dempingfactor ook niet belangrijk meer.
AV Receiver: Marantz SR6007
TV: Samsung UE50JU6870
Blue-Ray: Sharp BD-HP22S
CD Speler: Marantz CD5400
Luidsprekers: Tannoy  (o.b.v. Tannoy 637)
Surround: Mission 700
Center: Infinity Alpha

TurboMarco

Ik was in de veronderstelling dat deze voor de mid/hoog sectie was  redface ,ik heb het draadje toch maar eens nader bestudeerd  :-D

Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303