Denon PMA 2500NE volume controle

Gestart door CBdicX, maart 26, 2017, 11:53:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Hallo, ik gebruik een Denon 2500NE en vind de volume bediening nogal te zacht of te hard.
Het is echt millimeter werk met de volume knop tussen te zacht en te hard.
Met de afstandsbediening is het helemaal lastig, die neemt nog grotere stappen  :-(

Is hier iets aan te doen zodat het volume bereik groter word, zodat ik dus het volume meer open kan draaien zonder direct tegen het plafond aan te zitten vanwege te hard, en dan weer terug maar dan te zacht.......

thanatos

Rothwell attenuators

http://www.rothwellaudioproducts.co.uk/html/attenuators.html



Deze plaats je tussen je bron en versterker. Dan kun je je bronsignaal remmen met 10dB en zodoende krijg je meer regelbereik op je volume.

Deze ingreep kan ook hard gemonteerd in je versterker.

160393


Brutus

Citaat van: CBdicX op maart 26, 2017, 11:53:59
Hallo, ik gebruik een Denon 2500NE en vind de volume bediening nogal te zacht of te hard.
Het is echt millimeter werk met de volume knop tussen te zacht en te hard.
Met de afstandsbediening is het helemaal lastig, die neemt nog grotere stappen  :-(

Is hier iets aan te doen zodat het volume bereik groter word, zodat ik dus het volume meer open kan draaien zonder direct tegen het plafond aan te zitten vanwege te hard, en dan weer terug maar dan te zacht.......

Herkenbaar, volgens mij een Denon kwaaltje, de oudere 15XXea had hier ook al last van, ik gok dat de 1600NE hetzelfde probleem kent.
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

CBdicX

#4
Dank allen.
Probleem is dat de bron Optical is, ik gebruik Optical 1 voor de TV en Coaxiaal voor de Heos.
Voor de Heos zou dit wel werken maar niet voor Optical, en voor de TV heb ik niets anders !

Zou dit ook helpen, dan zou ik de speaker "remmen", of moet ik echt alleen de bron af remmen ? :

http://maxict.nl/product/2748007/hq-valueline-spswitch-1-2-rotary-volume-control-volume-control?btwview=in&rs=googleshopping&gclid=Cj0KEQjw2LjGBRDYm9jj5JSxiJcBEiQAwKWAC6pvaXCyBwUKiRaNy2rGcPGD1h_haJKHha90ImEvTNMaAumH8P8HAQ

thanatos

Speakers regelen zou ik echt niet aan beginnen.

Je gaat dus digitaal de versterker in. Nee dan valt er weinig te doen. Of je moet softwarematig bij de bron het volume omlaag kunnen brengen.

CBdicX

#6
Citaat van: thanatos op maart 26, 2017, 16:54:51
Speakers regelen zou ik echt niet aan beginnen.

Je gaat dus digitaal de versterker in. Nee dan valt er weinig te doen. Of je moet softwarematig bij de bron het volume omlaag kunnen brengen.

Waarom de speakers niet regelen naar een lager volume nivo ?
Dit is toch het zelfde als het signaal naar beneden af regelen.


Als ik die volume regelaars beide op zeg de helft zet, dan werkt dit toch ook, en dan maakt het signaal wat de 2500 in gaat niet uit, of zie ik dit verkeerd ?

NB

Volg dit draadje met argusogen.
Ik begrijp toch niet echt, waarom je het signaal, wat eerst met heel duur snoerspul geoptimaliseerd is, later weer af te remmen.
Minder gevoelige luidsprekers lijkt me dan eerder een optie. Of begrijp ik het niet.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

thanatos

Snoerspul optimaliseert niet. Een goede kabel zorgt voor zo min mogelijk verlies en misschien een stukje afscherming.

Je bron signaal remmen met een weerstand is op zich niet zo kwalijk. Je volume regeling doet niks anders.

Alleen aan de uitgang je speaker signaal met een l-pad remmen vind ik dan weer een no-go. Je veranderd daarmee wel de belasting die de versterker ziet.

De Denon valt wel te modificeren maar geen idee hoe nieuw je versterker is, garantie vervalt wel.

CBdicX

Citaat van: Nb op maart 26, 2017, 18:44:32
Volg dit draadje met argusogen.
Ik begrijp toch niet echt, waarom je het signaal, wat eerst met heel duur snoerspul geoptimaliseerd is, later weer af te remmen.
Minder gevoelige luidsprekers lijkt me dan eerder een optie. Of begrijp ik het niet.
Speakers zijn al niet zo gevoelig, 86 dB, het is die 2500 die zo debiel reageert.
Had hiervoor een Marantz PM8005 staan, die had dit "probleem" totaal niet, het ligt dus echt aan die fanatieke volume stappen van de 2500.

CBdicX

Citaat van: thanatos op maart 26, 2017, 18:53:03
Snoerspul optimaliseert niet. Een goede kabel zorgt voor zo min mogelijk verlies en misschien een stukje afscherming.

Je bron signaal remmen met een weerstand is op zich niet zo kwalijk. Je volume regeling doet niks anders.

Alleen aan de uitgang je speaker signaal met een l-pad remmen vind ik dan weer een no-go. Je veranderd daarmee wel de belasting die de versterker ziet.

De Denon valt wel te modificeren maar geen idee hoe nieuw je versterker is, garantie vervalt wel.

De 2500 is van 25-3-2017  :-D
Denk dat de 2500 wel wat kan hebben qua belasting.........

thanatos

Ik vind het helemaal niks iig aan de achterkant je signaal door een weerstanden netwerk laten gaan. Vraag me ook af of je hierdoor niet impedantie karakter van je speakers gaat beïnvloeden.

Wat is je bron ? moet je perse de interne DAC gebruiken ?

CBdicX

Citaat van: thanatos op maart 26, 2017, 18:59:23
Ik vind het helemaal niks iig aan de achterkant je signaal door een weerstanden netwerk laten gaan. Vraag me ook af of je hierdoor niet impedantie karakter van je speakers gaat beïnvloeden.

Wat is je bron ? moet je perse de interne DAC gebruiken ?

Ja, ik moet de DAC gebruiken.
Er is alleen een optical out van de TV (waar ook de andere bronnen zitten), voor de Heos gebruik ik Coaxiaal.

Frits Denon

Het is dan eerder een verschil in ingangssignaal? Ik heb zelf 2 PMA 1500ae's en met zeggen dat ik er geen problemen mee heb. Maar signaal optisch van TV naar DAC is bij mij wel zachter dan die van de analoge bronnen direct aangesloten op de PMA.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

CBdicX

Zou dit een oplossing zijn, van Optisch naar Coaxiaal, en dan de voorgestelde attenuators gebruiken.
Dan kan ik Coaxiaal 1 en 2 gebruiken, de TV op 1 en de Heos op 2.

https://www.allekabels.nl/optische-kabel/5/1426/omvormer-optisch-naar-coaxiaal.html?gclid=Cj0KEQjwzd3GBRDks7SYuNHi3JEBEiQAIm6EI-aIigUVJakzPYPSdJ1F88LF_8yPOmSJgKH8dZVHlP4aAmxS8P8HAQ

Alles blijft dan binnen het digitale domein..........