PM7000 reparatie of iets nieuw?

Gestart door stijn, januari 16, 2017, 17:01:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

stijn

Hallo allemaal,

eerste post hier maar volg het forum al wel even.

Mijn PM7000 heeft na een verhuis een paar maanden in een vochtige kelder gestaan (met dank aan de wederhelft, ik dacht zelf dat hij hoog en droog stond). Er zat wat roest op maar toen ik hem terug aansloot werkte hij nog zoals vanouds. Helaas maar voor een uur of 2: toen klonk het linkerkanaal plots helemaal verstoord :[
Moeilijk te zeggen of dit iets met het vocht te maken had of met de leeftijd, maar het was best pijnlijk om terug de 2238B te moeten gebruiken.

Na wat meten bleek het probleem zich in de eindtrap te situeren en leken de elcos mogelijk de boosdoener dus heb ik ze praktisch allemaal vervangen. Resultaat: hoofdrelais springt niet meer aan. Probeert wel even maar kan toch niet genoeg stroom trekken precies.

Ik ken wel iets van electronica en heb alle nodige materiaal ter beschikking, maar zo'n uitgebreide analoge schema's zijn gewoon te moeilijk voor mij wegens gebrek aan ervaring dus ik weet eigenlijk niet waar ik nu moet beginnen zoeken.

Vragen:
- aangezien hier wel een paar mensen met ervaring zitten: wat zou het probleem kunnen zijn, en/of tips over waar ik moet meten?
- stel dat ik het alsnog opgeef: richtprijs reparatie?
- als ik het er toch bij zou laten en naar een waardige vervanger op zoek ga: budget max zo'n 1500euro, tweedehands mag maar een gloednieuwe Marantz zie ik wel eerder zitten, mag wat beter zijn dan de PM700. Eventueel met een DAC erin maar heb al een degelijke soundcard dus hoeft niet echt. Speakers zijn Celestion Ditton 66.

Alvast bedankt voor het lezen!

AkTeVox

Eindversterker terug netjes aangesloten incl. de 2 zwarte massa kabeltjes die van de voorversterker print komen?

xander32

Tweedehands staat er momenteel maar weinig echt mooi spul te koop van Marantz, dat verbaast mij enigzins. Wellicht dat men hun eindejaarstoeslag masaal goed heeft besteed aan Marantz gear :-).

Indien nieuw zeker ook Marcel ff raadplegen wat er voor jouw budget mogelijk is  :yes:

mountainbiker

Ik kan je maar 1 advies geven na vele jaren op audio forums te hebben rondgezworven. Houdt je geld zoveel mogelijk in je eigen portemonnee. :yes:
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

i2Paq

Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

stijn

#5
Citaat van: AkTeVox op januari 16, 2017, 17:51:23
Eindversterker terug netjes aangesloten incl. de 2 zwarte massa kabeltjes die van de voorversterker print komen?

Held! Alles was aangesloten maar je opmerking bracht me op het idee alles te dubbelchecken en met schuurpapier alle contacten tussen chassis en print proper te maken om er zeker van te zijn dat er goed contact is. Blijkbaar heeft dat geholpen want de speaker relais springen nu terug aan. Moet nog wat afgeregeld worden want R kanaal heeft positieve DC offset en L negatieve. Maar erger: storing op linkerkanaal is nog steeds aanwezig dus uitendelijk is er nog niets veranderd en heeft vervangen van de caps niets uitgehaald. Output op speaker terminals in bijlage. Probleem is dan misschien 1 van de transistors? Tips om te weten te komen dewelke zijn welkom. Ze allemaal vervangen lijkt een beetje overkill (en ik ben niet 100% zeker dat dat het probleem is)?

AkTeVox

#6
Probleem kwam me bekend voor.  :wink:
Alle torren in de eindtrap al eens goed door gesoldeerd?

HAL9000

De  c2240 en A970  torren maken het differentieel versterker gedeelte op  die torren staan in class A. Die staan ALTIJD los,  trouwens heel de print moet door gesoldeerd worden. redface
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

AkTeVox

Houd de luidspreker relais eveneens in het vizier!!  :yes: :yes:




HAL9000

ja mooi zijn nieuwe finder's,  maar ik zie nog wel die oude  elna elko's   :roll:  Ik heb jeuk aan mijn handen!
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

AkTeVox

Citaat van: HAL9000 op januari 20, 2017, 23:07:55
ja mooi zijn nieuwe finder's,  maar ik zie nog wel die oude  elna elko's   :roll:  Ik heb jeuk aan mijn handen!

Panasonic's zijn besteld.  :wink:

stijn

Citaat van: HAL9000 op januari 20, 2017, 20:44:48
De  c2240 en A970  torren maken het differentieel versterker gedeelte op  die torren staan in class A. Die staan ALTIJD los,  trouwens heel de print moet door gesoldeerd worden. redface

Ok bedankt ik bekijk het. Ik ga ook eens kijken of ik kan meten waar de storing juist begint in het circuit.
Wat bedoel je juist met 'doorsolderen'? Alle pinnen opnieuw solderen?

Citaat van: AkTeVox op januari 20, 2017, 21:05:34
Houd de luidspreker relais eveneens in het vizier!!  :yes: :yes:



Heb je die koelvinnen gezandstraald of zijn het er nieuwe? De mijne zijn gewoon zwart.

AkTeVox

Citaat van: stijn op januari 23, 2017, 16:57:30

Wat bedoel je juist met 'doorsolderen'? Alle pinnen opnieuw solderen?

Yep!

Citaat van: stijn op januari 23, 2017, 16:57:30


Heb je die koelvinnen gezandstraald of zijn het er nieuwe? De mijne zijn gewoon zwart.

Zo uit de 7000 van ons vader gehaald.

thanatos

Deze serie zijn krengen  :mrgreen:

Al een aantal keer als TS gehad.. simpele herstellingen gedaan. Eindtrap terugplaatsen en niks meer..  :-D

Helemaal beetpakken die dingen. Elko's, relais en solderingen.. Geen overbodige luxe.

AkTeVox

Citaat van: HAL9000 op januari 20, 2017, 23:07:55
ja mooi zijn nieuwe finder's,  maar ik zie nog wel die oude  elna elko's   :roll:  Ik heb jeuk aan mijn handen!


HB HB HB HB