Ik ben op X-fi 2016 geweest.
Ik heb me verbaasd over het aantal slechte demonstraties.
Het ging mis met opstelling, bronmateriaal, versterking of luidsprekers.
Er waren 3 luidsprekers die ik in andere opstelling en setting nog wel eens had willen beluisteren maar de naam ben ik grotendeels vergeten:
de Aurum xxx (groot en ook wel lelijk). Deze gaven mijn de indruk door hun bron en amp. beperkt te worden.
een systeem van Bryson. Ook lage WAF factor maar klinken overall heel aardig.
devialet speakers, ben de naam vergeten. Maakten goede indruk maar teveel omgevingslawaai (pratende mensen) om goed te kunnen beoordelen.
[edit]
ook goed Grimm audio en een set MEGA grote speakers van EUR 40k ofzo [/edit]
Verder was het matig tot knudde waarvan 1 speaker imo potentie heeft tot 'topper' mits men het laag onder controle krijgen kan, goldenear triton.
Pijnlijk momentje voor de man van Dutch en dutch speakers (ofzo) die naar de ervaring vroeg van hun gesloten actieve klasse D speakers. hoog was een rommeltje en luistermoeheid lag op de loer. Geluid klonk 'samengeknepen'. Laag was ok maar het systeem behoeft nog wat ontwikkeling als je het mij vraagt.
Demonstratie mqa file format van alphaaudioreview bewees eigenlijk niets behalve dan dat de focal sopranos heftig overpriced zijn en MQA op zijn minst overbodig is.
Verder was ik (weer) verbaasd hoe mensen innig zitten te luisteren en knikken bij de ruis en statische tikken van vinyl. Voor een kwaliteits audio demo neem je DSD als bron imo.
Wat echt een opsteker was voor mij was het bedrijf Helios met een lezing over akoestiek en de conquistars van Tingsha audio.
De laatste heb ik bij de ontwerper thuis mogen beluisteren en deze speakers verbluften toen met een waanzinnig goed midden-hoog maar een wat laf laag.
Op Xfi was er van laf laag niets meer terug te horen maar was het midden-hoog wat stijver geworden. Het klankbeeld als geheel was echter een stuk samenhangender.
Tijdens de Xfi demo viel al op dat er andere versterking in de opstelling was opgenomen en dat bleek key tot de verbeterde prestatie in het laag.
Bij de man thuis liep de demo over 2 60W klasse A eindblokken van Grandinote. Die 60 Watters hadden de kracht niet om het laag goed aan te drijven.
Op Xfi namen twee mola mola kaluga (ja echt) klasse D eindblokken de versterking op zich
(400 W/8 ohm
700W/4 ohm
1200W/2 ohm) en deze hebben aan power geen gebrek. Wat een verschil. Zij maakten het laag superstrak met punch, niet gek voor een open speaker.
Bi amped aandrijven met D voor het laag en A voor het mid hoog en je hebt een dijk van een speaker. (mag ook wel voor dat geld)