Citaat van: xander32 op augustus 26, 2016, 11:32:02
In een vergelijk met auto's; pk's versus nm's.
Aan een auto met veel pk's maar weinig nm's, heb je enkel in bepaalde, gunstige omstandigheden, profijt van die pk's. Voor allround gebruik heb ik liever een auto met 100pk (wattage) en 200nm ('controle') dan 200pk en 100nm.
Uiteindelijk is dat onzin : Het verband tussen vermogen en koppel is het toerental. Uiteindelijk kan je dus altijd zorgen dat je uit die 200 pk iets nuttigers kan halen, waar je met 100 pk met beperkingen kan zitten. (als je het juist wil : vermogen is koppel x hoeksnelheid (in radialen/seconde dus). Vergelijk de "oude" sportieve turbo-motoren, met de huidige benzine-turbo (die een quasie dieselkarakter hebben gekregen)...
Een vergelijking tussen auto's en versterkers gaat gewoon niet op. Bij auto's heb je niet zoiets als dempingsfactor : lees het als de mate waarop een versterker in staat is om plotse piekbelastingen op te vangen.
Bij auto's heb je geen dynamiek die in principe tot 96 dB kan oplopen als je een CD'tje draait (hoewel ik geen enkel muziekstuk ken die dat nodig heeft). Het vermogen van een versterker is belangrijk, maar eigenlijk enkel in zoverre dat je er "genoeg" van moet hebben.
De vermogenswaarde van een versterker van 2x100 W zegt trouwens helemaal niets. Het wordt al duidelijker als daar bv. "bij een vervorming van 0.001%" bijstaat.
Ik heb liever een versterker van 2x30W bij een dergelijke vervorming, dan 1 van 2x200W bij een vervorming van 10%... Die eerste zal bij normale volumes (bij max. die 2x30W in de pieken) perfect zijn ding doen, die 2e zal ook bij 2x30W meer vervormen dan die zogezegd "lichte" versterker.