Ervaringen met HD-AMP1

Gestart door bolio, maart 31, 2016, 14:31:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

WimPeu

Citaat van: TurboMarco op augustus 25, 2016, 23:38:36
Man leer eens lezen ,ik schreef immers "prototype babyboomer " ,welk deel begrijp je nu weer niet .
Typerend hoe je de rest van mijn betoog niet weet te ontkrachten ,wellicht omdat daar de waarheid in schuilt  :wink:

Mijn mening: Je hebt voor de zoveelste keer jouw eigen aankopen proberen te verantwoorden om jezelf voor de gek te houden ,dat kan en mag ! ,maar probeer niet mensen die jouw visie niet delen onderuit te halen .
En wat die lolliestok van een aktevox betreft kan mij ook de reet roesten ,wat een misselijkmakende reacties laat hij zien ,respectloos naar anderen die wel vrede hebben met een HIFI set ,hij doet het af alsof het niets met HIFI te maken heeft .
Daar hoor ik jou moraalridder niet over .

Ik ben dit forum dankbaar ,en ja zonder enige arrogantie durf ik te zeggen als medeoprichter dat ik daar vrienden aan over gehouden heb ,vraag hen eens of ik  een vervelend doordrammerig mannetje ben ?

Zonder mij had dit forum niet eens bestaan ! ,en dat durf ik 100% volmondig te beweren .

Vraag dat anders eens na bij onze opperhoofd Maurice  :wink:

Hee Marco...wij moeten ook binnenkort weer eens wat afpreken heh!!! hello
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Zep

Citaat van: WimPeu op augustus 26, 2016, 08:50:47
een PM11 (weliswaar de s1 versie) dat die kracht te kort kwam in mijn set up.

100 watt is ook te weinig voor zo'n dikke versterker toch?, had voor die prijs wel wat meer mogen zijn  :wink:

Citaat van: WimPeu op augustus 26, 2016, 08:50:47
Daar heeft de gemiddelde lezer van reviews eigenlijk ook genoeg aan.,.wat kost het? Rest is niet zo belangrijk.  :-D

Euu....het duurste wat je (persoonlijk) kunt besteden is het beste?  :angel:
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

WimPeu

Citaat van: Zep op augustus 26, 2016, 09:40:35
100 watt is ook te weinig voor zo'n dikke versterker toch?, had voor die prijs wel wat meer mogen zijn  :wink:

Bij mij kwam hij op hogere volumes controle te kort iig.

Citaat van: Zep op augustus 26, 2016, 09:40:35
Euu....het duurste wat je (persoonlijk) kunt besteden is het beste?  :angel:

Vaak wel.. 8-)

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

TurboMarco

CiteerHee Marco...wij moeten ook binnenkort weer eens wat afpreken heh!!!
:yes:  pompom

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Zoldar

He leven in de brouwerij. Toch niet zo gek dat dat marantzjenover zijn nek gaat als hem op ze falie geeft met 86db speakers?

Ik draai hier pas lekker, zuiver hard zeg rond de 90-95b, met een torr amp die minimaal 20kg weegt en rond de 200 watt. En dat is met 91db speakers die dippen naar 3ohm in de bass.

Dat marantzje zou hier wegsmelten klasse d of niet.  Met een panda 3 cilinder ga je ook niet de autobahn op.


Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Zep

Citaat van: Zoldar op augustus 26, 2016, 10:50:39
He leven in de brouwerij. Toch niet zo gek dat dat marantzjenover zijn nek gaat als hem op ze falie geeft met 86db speakers?

Ik draai hier pas lekker, zuiver hard zeg rond de 90-95b, met een torr amp die minimaal 20kg weegt en rond de 200 watt. En dat is met 91db speakers die dippen naar 3ohm in de bass.

Dat marantzje zou hier wegsmelten klasse d of niet.  Met een panda 3 cilinder ga je ook niet de autobahn op.

Haha, zo is dat.....Marantz moet eens ophouden met dat (tegenwoordige) bescheiden gedoe in hun vermogen, heb ik eerlijk gezegd nooit begrepen  :no:

Owja.....beter voor het milieu  nopompom
Maar is met klasse D geen excuus meer  :wink:
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

xander32

#171
Ik heb hele andere ervaringen betreft wattages. Een kameraad had Linn 200 watt mono's op zijn SF Liuto's, maar de huidige buizenamp met nog geen derde van die wattage, heeft duidelijk meer controle. Zelf had ik een MF met 2x250 watt op niet heel vriendelijke Usher 718 BE's (85 db gevoeligheid volgens fabrikant, maar in testen kwam ook 83 db naar boven). Toe ik de MF verruilde voor een Maranzt PM15s2 LE, met een armoedige spec van 90 watt, knapte daar het geluid van op, d.w.z. daar was een meer strakke, accurate bass.


xander32

#172
In een vergelijk met auto's; pk's versus nm's.

Aan een auto met veel pk's maar weinig nm's, heb je enkel in bepaalde, gunstige omstandigheden, profijt van die pk's. Voor allround gebruik heb ik liever een auto met 100pk (wattage) en 200nm ('controle') dan 200pk en 100nm.

Zoldar

Citaat van: xander32 op augustus 26, 2016, 11:26:11
Ik heb hele andere ervaringen betreft wattages. Een kameraad had Linn 200 watt mono's op zijn SF Liuto's, maar de huidige buizenamp met nog geen derde van die wattage, heeft duidelijk meer controle. Zelf had ik een MF met 2x250 watt op niet heel vriendelijke Usher 718 BE's (85 db gevoeligheid volgens fabrikant, maar in testen kwam ook 83 db naar boven). Toe ik de MF verruilde voor een Maranzt PM15s2 LE, met een armoedige spec van 90 watt, knapte daar het geluid van op, d.w.z. daar was een meer strakke, accurate bass.

Wat betreft de buizenamps heb dezelfde ervaringen. Die spelen met minder wattage nog steeds goed. Clippen ook heel anders dan torren.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Zep

Citaat van: xander32 op augustus 26, 2016, 11:32:02
Aan een auto met veel pk's maar weinig nm's, heb je enkel in bepaalde, gunstige omstandigheden, profijt van die pk's. Voor allround gebruik heb ik liever een auto met 100pk (wattage) en 200nm ('controle') dan 200pk en 100nm.

Idd is stabiele voeding net zo belangrijk als wattage, dat bepaald zeker ook de kwaliteit van een versterker.
Maar dan heb ik toch liever, laten we zeggen, 250pk en 400nm om in de auto's te blijven  :wink:

*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

xander32

#175
Ligt er aan; stop het in die eerder genoemde Panda en dan ga je er in het dagelijks gebruik ook niet echt gelukkig mee worden. Je creëert dan een oncontroleerbaar, onbeheersbaar projectiel. Leuk voor een demo op een droge rechte baan, verder nutteloos. Hier gaat het vergelijk met audio gear ook mank; daar kan meer vermogen nooit kwaad, daar is nooit 'een teveel' van.


Citaat van: Zep op augustus 26, 2016, 12:24:21
Idd is stabiele voeding net zo belangrijk als wattage, dat bepaald zeker ook de kwaliteit van een versterker.
Maar dan heb ik toch liever, laten we zeggen, 250pk en 400nm om in de auto's te blijven  :wink:

Zep

Citaat van: xander32 op augustus 26, 2016, 12:47:44
Ligt er aan; stop het in die eerder genoemde Panda en dan ga je er in het dagelijks gebruik ook niet echt gelukkig mee worden. Je creëert dan een oncontroleerbaar, onbeheersbaar projectiel. Leuk voor een demo op een droge rechte baan, verder nutteloos. Hier gaat het vergelijk met audio gear ook mank; daar kan meer vermogen nooit kwaad, daar is nooit 'een teveel' van.

De Panda diende als analogie voor te weinig vermogen op de Duitse autobahn en wisselde jij als vergelijk in dat verband de pk's met wattage en de nm's met controle.
Nu haal je er een derde analogie bij in de vorm van de Panda die niet gebouwd (carrosserie/aandrijving etc.?) is op veel pk's cq koppel....dat klopt, maar hoe staat dat dan in verhouding tot een versterker?

Dan kunnen we de analogie misschien weer doortrekken als dat duidelijk is.
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

xander32

... ik eindigde mijn vorige reply met het antwoord op jouw vraag, toch?

Citaat van: Zep op augustus 26, 2016, 13:12:33
De Panda diende als analogie voor te weinig vermogen op de Duitse autobahn en wisselde jij als vergelijk in dat verband de pk's met wattage en de nm's met controle.
Nu haal je er een derde analogie bij in de vorm van de Panda die niet gebouwd (carrosserie/aandrijving etc.?) is op veel pk's cq koppel....dat klopt, maar hoe staat dat dan in verhouding tot een versterker?

Dan kunnen we de analogie misschien weer doortrekken als dat duidelijk is.

Zoldar

Het gaat hier om het geval dat er hard gespeeld wordt met ongevoelige speakers. Iedereen heeft daar een andere definitie van. Voor sommigen is 80db al hard zat.

Terug naar die panda. Prima auto in de stad. Kreeg hem wel eens mee als vervanger voor mijn giulietta 170pk.
Tot 90km/h beide prima. En ze halen beide 150km/u. Maar in de panda gaat dat veeeeeel minder souplesse.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

polleke_cgc

Citaat van: xander32 op augustus 26, 2016, 11:32:02
In een vergelijk met auto's; pk's versus nm's.

Aan een auto met veel pk's maar weinig nm's, heb je enkel in bepaalde, gunstige omstandigheden, profijt van die pk's. Voor allround gebruik heb ik liever een auto met 100pk (wattage) en 200nm ('controle') dan 200pk en 100nm.

Uiteindelijk is dat onzin : Het verband tussen vermogen en koppel is het toerental. Uiteindelijk kan je dus altijd zorgen dat je uit die 200 pk iets nuttigers kan halen, waar je met 100 pk met beperkingen kan zitten. (als je het juist wil : vermogen is koppel x hoeksnelheid (in radialen/seconde dus). Vergelijk de "oude" sportieve turbo-motoren, met de huidige benzine-turbo (die een quasie dieselkarakter hebben gekregen)...

Een vergelijking tussen auto's en versterkers gaat gewoon niet op. Bij auto's heb je niet zoiets als dempingsfactor : lees het als de mate waarop een versterker in staat is om plotse piekbelastingen op te vangen.
Bij auto's heb je geen dynamiek die in principe tot 96 dB kan oplopen als je een CD'tje draait (hoewel ik geen enkel muziekstuk ken die dat nodig heeft). Het vermogen van een versterker is belangrijk, maar eigenlijk enkel in zoverre dat je er "genoeg" van moet hebben.
De vermogenswaarde van een versterker van 2x100 W zegt trouwens helemaal niets. Het wordt al duidelijker als daar bv. "bij een vervorming van 0.001%" bijstaat.
Ik heb liever een versterker van 2x30W bij een dergelijke vervorming, dan 1 van 2x200W bij een vervorming van 10%... Die eerste zal bij normale volumes (bij max. die 2x30W in de pieken) perfect zijn ding doen, die 2e zal ook bij 2x30W meer vervormen dan die zogezegd "lichte" versterker.