PM14S1 sepecial edition + Subwoofer

Gestart door CBdicX, maart 13, 2016, 14:05:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

CBdicX

Iemand met de Pm14S1 (of special edition) die deze gebruikt met subwoofer ?
Werk dat goed, komt bijvoorbeeld LFE van films goed over, word dit met 1 RCA aangesloten op de LFE van de Sub ?

sjoek

Ik gebruik geen pm14. Maar ik heb in de hobbykamer een subwoofer aangesloten op de pm 5004. Ik heb deze aangesloten op de high level aansluiting van de sub.
Het resultaat vind ik verrassend goed. Zelfs zo goed dat ik mijn mission speakers heb verkocht en nu al mijn muziek draai icm de sub. En bij de films natuurlijk ook maar dit komt niet vaak voor.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

xander32

Ik een sub (en later twee) op een PM15 gehad. In het begin wou de sub niet goed autom. aanspringen, maar dat heb ik met een zgn. y-kabel opgelost. Werkte vanaf toen prima.

Citaat van: CBdicX op maart 13, 2016, 14:05:08
Iemand met de Pm14S1 (of special edition) die deze gebruikt met subwoofer ?
Werk dat goed, komt bijvoorbeeld LFE van films goed over, word dit met 1 RCA aangesloten op de LFE van de Sub ?

CBdicX

Citaat van: xander32 op maart 13, 2016, 21:03:58
Ik een sub (en later twee) op een PM15 gehad. In het begin wou de sub niet goed autom. aanspringen, maar dat heb ik met een zgn. y-kabel opgelost. Werkte vanaf toen prima.
Bedankt beide voor de reactie.
xander, heb jij de sub op beide pre-outs aangesloten van de PM, of maar 1 ?
(bij mij staat de sub altijd aan, deze word aan en uit gezet via een Master/Slave, dus auto aan is geen probleem)
En gaat de rca dan ook naar de LFE ingang van de (denk SVS) sub, net zoals met een receiver ?
Krijg je zo als de sub goed is ingesteld ook goede LFE effecten ?

xander32

Ik had slechts één subkabel lopen met die ene sub, van PM15 pre-out naar de sub pre-in.
Daarmee heb je geen lfe: dat is een uitgang welke normaliter niet voorkomt op een stereoversterker, enkel op een meerkanaals receiver (Basmanagement heb je nodig wil je van lfe gebruik maken).


Citaat van: CBdicX op maart 13, 2016, 23:04:53
Bedankt beide voor de reactie.
xander, heb jij de sub op beide pre-outs aangesloten van de PM, of maar 1 ?
(bij mij staat de sub altijd aan, deze word aan en uit gezet via een Master/Slave, dus auto aan is geen probleem)
En gaat de rca dan ook naar de LFE ingang van de (denk SVS) sub, net zoals met een receiver ?
Krijg je zo als de sub goed is ingesteld ook goede LFE effecten ?

CBdicX

#5
Citaat van: xander32 op maart 14, 2016, 06:15:48
Ik had slechts één subkabel lopen met die ene sub, van PM15 pre-out naar de sub pre-in.
Daarmee heb je geen lfe: dat is een uitgang welke normaliter niet voorkomt op een stereoversterker, enkel op een meerkanaals receiver (Basmanagement heb je nodig wil je van lfe gebruik maken).
Als ik de BD speler en Mediaplayer op bitstream out zet, dan blijft het LFE signaal bestaan.
Deze 2 worden rechtstreeks aangesloten op mijn TV, van de TV gaat dit als een 5.1 signaal naar de TV optical out en zo naar de NA11S1.
Daar word het omgezet naar Stereo, raak ik dan het LFE signaal kwijt of word dat toch gemengd in L/R ?

Marvin

Hoop bewerkingen/doorvoeringen om uiteindelijk gewoon 2.0 eruit te toveren. LFE wordt wel weer in het signaal gestopt maar je bent geen steek verder/beter dan gewoon 2.0 als begin uitvoer te nemen.

CBdicX

Citaat van: marvin op maart 14, 2016, 08:41:37
Hoop bewerkingen/doorvoeringen om uiteindelijk gewoon 2.0 eruit te toveren. LFE wordt wel weer in het signaal gestopt maar je bent geen steek verder/beter dan gewoon 2.0 als begin uitvoer te nemen.
Volgens "Dolby" ga je dan downmixen als ik in de BD en Media speler op bijvb. PCM stereo zet, en dan raak ik het LFE signaal kwijt, of begrijp ik dat verkeerd ?
Ik wil LFE behouden en een subwoofer aansluiten op de PM pre-out als dat in deze aansluiting mogelijk is.

Marvin

Als je LFE wilt behouden zal je een surround receiver moeten gebruiken.

CBdicX

Misschien een beetje vreemde aansluiting.
Ik zou ook ipv mijn HDMI bronnen rechtstreeks op de tv er een receiver er tussen kunnen zetten, daar de bronnen op en gebruik maken van de sub out, 1 kabel naar de TV voor het beeld en geluid, en dan optical naar de NA die als DAC dient.
Maakt voor het geluid en beeld niets uit maar heb ik wel volledig LFE voor een sub  :wink:

Marvin

Maar als je 2.0 uitstuurt mis je geen signaal hoor. Het is in 5.1 een toegewezen kanaal, maar in 2.0 is dat laag er ook gewoon. Je zoekt iets wat er evengoed al is.

CBdicX

Citaat van: marvin op maart 14, 2016, 09:07:43
Maar als je 2.0 uitstuurt mis je geen signaal hoor. Het is in 5.1 een toegewezen kanaal, maar in 2.0 is dat laag er ook gewoon. Je zoekt iets wat er evengoed al is.
En met laag bedoel je LFE, dus de .1 ?

Marvin

Ja, het is alleen niet te configureren en het draait volgens mij op -15db tov het standaard .1 signaal. Maar het zit gewoon in het 2.0 signaal.

CBdicX

Citaat van: marvin op maart 14, 2016, 09:18:35
Ja, het is alleen niet te configureren en het draait volgens mij op -15db tov het standaard .1 signaal. Maar het zit gewoon in het 2.0 signaal.
Hier word toch echt wat anders beweerd wat ik ook terug zie in andere commentaren of het "verlies" van LFE wanneer 5.1 of 7.1 als Stereo word gebruikt.

Part of the ATSC audio system, also known as Dolby Digital (AC-3), is the ability to send programming with any number of discrete audio channels up to 5.1 to any viewer- regardless of how many speakers they might have. Reproducing 5.1 channels of audio through a lesser number of speakers requires a process called downmixing. Simply put, downmixing combines the Left, Right, Center, Left surround, and Right surround channels in a somewhat logical manner to drive stereo or mono speakers.

The first rule of downmixing is to discard the LFE channel. This channel carries (or should only carry) low frequency information that is of little use to stereo or mono speakers, unless the goal was to overdrive them. Further, the LFE channel bandwidth is limited to 120Hz, a bit too low for most small speakers to reproduce accurately. It is thus critically important to remember that stereo and mono listeners will not hear any audio placed in the LFE channel.

Creating a stereo downmix, also known as LoRo (Left only/Right only), is very straightforward. The Lo output is created by adding Left, plus Center (at –3dB), plus Left surround (at –3dB), and the Ro output is created similarly by adding Right, plus Center (at –3dB), plus Right surround (at –3dB). This downmix equation is also sometimes referred to as an ITU Downmix, and is fully stereo and mono compatible with very few side effects. However, the downmix must be slightly different for a surround compatible output.

Marvin

Dan moet je het nog maar eens lezen denk ik.