PM14S1 sepecial edition + Subwoofer

Gestart door CBdicX, maart 13, 2016, 14:05:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Marvin

Daarbij denk ik dat het meest logische is dat je niets downmixed, maar gewoon het 2.0 signaal afspeelt.

CBdicX

Citaat van: marvin op maart 14, 2016, 10:32:49
Dan moet je het nog maar eens lezen denk ik.
Heb ik gedaan, en....... ?
The first rule of downmixing is to discard the LFE channel
Hoe moet ik dan interpreteren ?

Marvin

Het LFE signaal in je uitgaande bron uitzetten, als je speler die mogelijkheid heeft tenminste. Dat hebben ze niet allemaal. Op het moment dat je dat doet wordt het in links en rechts front gestopt.

CBdicX

Citaat van: marvin op maart 14, 2016, 10:34:37
Daarbij denk ik dat het meest logische is dat je niets downmixed, maar gewoon het 2.0 signaal afspeelt.
Als ik met mijn BD speler Stereo wil uit sturen heb ik alleen de mogelijkheid om te downmixen naar PCM Stereo, dus verlies ik het LFE signaal.
Of Bitstream en dan is het gewoon met alle kanalen die dan door de NA weer naar Stereo worden gezet, minus het LFE signaal, tenminste, dat vermoed ik (?).

CBdicX

Citaat van: marvin op maart 14, 2016, 10:51:08
Het LFE signaal in je uitgaande bron uitzetten, als je speler die mogelijkheid heeft tenminste. Dat hebben ze niet allemaal. Op het moment dat je dat doet wordt het in links en rechts front gestopt.
Zie geen mogelijk hier toe, ook niet in de Mediaplayer, die downmixed ook  :-(

Marvin

Een film of concert heeft ook de mogelijkheid de stereo mix direct van de bron af te spelen. Dus niet voor DTS of Dolby kiezen, maar voor stereo.

CBdicX

Wil ik echt LFE behouden in Stereo lijkt mij de enige weg die met een receiver er tussen, beetje omslachtig maar werkt zeker.......

CBdicX

Citaat van: marvin op maart 14, 2016, 10:53:50
Een film of concert heeft ook de mogelijkheid de stereo mix direct van de bron af te spelen. Dus niet voor DTS of Dolby kiezen, maar voor stereo.
Ik zal nog eens het menu door spitten van de BD en Mediaplayer, bedankt zover  :-)

Marvin


Citaat van: CBdicX op maart 14, 2016, 10:54:13
Wil ik echt LFE behouden in Stereo lijkt mij de enige weg die met een receiver er tussen, beetje omslachtig maar werkt zeker.......
Niet zo ingewikkeld doen, gewoon afspelen en lekker laten downmixen als dat voor jou een goed resultaat geeft. Als 5.1 wordt gedowmixed zit het LFE in je fronts verwerkt. Dit dan weer met, naar ik meen, -15 db tov de 'normale' kanalen. Zodat je geen overdonderd laag door je zuiltjes stuurt waardoor ze nutteloos overbelast worden en de rest van het signaal overstemd.

CBdicX

"Zuiltjes"....... :-D  :schater:
:wink:

Marvin

Jaja.
Maar dat is de gedachten erachter. 

Marvin

#26
In m'n eigen mancave heb ik het LFE uitstaan. Hierin kan ik de luidheid van downmix in het front zelf bepalen. Één van de handigheidjes als je iets met een HTPC doet. Ik heb op beide kanalen van de frontspeakers een eigen subwoofer. Die subs pakken alles onder 75hz en de top kasten, om het zo maar even te noemen, alles daar boven. LFE wordt gewoon zonder compressie in de front kanalen gestuurd. Dit was handiger om de 2 subs in stereo altijd mee te laten doen aangezien ik de pc op 7.1 analoog heb aangesloten en daar vanuit de receiver geen configuratie toepassingen te maken zijn.  Zo is niet elke setup dezelfde, maar er valt altijd wel een simpele manier te vinden om de aansluiting te vinden die bij je past. Zo zijn mijn woofers ook gewoon met luidsprekerdraad vanaf de versterker aangesloten en zijn de topkasten vanaf de subwoofer aangesloten, waardoor ik dus de Xover van de subwoofer gebruik.

(Edit).

Zo dus.


En dat dus links én rechts.

CBdicX

Citaat van: marvin op maart 14, 2016, 12:00:50
In m'n eigen mancave heb ik het LFE uitstaan. Hierin kan ik de luidheid van downmix in het front zelf bepalen. Één van de handigheidjes als je iets met een HTPC doet. Ik heb op beide kanalen van de frontspeakers een eigen subwoofer. Die subs pakken alles onder 75hz en de top kasten, om het zo maar even te noemen, alles daar boven. LFE wordt gewoon zonder compressie in de front kanalen gestuurd. Dit was handiger om de 2 subs in stereo altijd mee te laten doen aangezien ik de pc op 7.1 analoog heb aangesloten en daar vanuit de receiver geen configuratie toepassingen te maken zijn.  Zo is niet elke setup dezelfde, maar er valt altijd wel een simpele manier te vinden om de aansluiting te vinden die bij je past. Zo zijn mijn woofers ook gewoon met luidsprekerdraad vanaf de versterker aangesloten en zijn de topkasten vanaf de subwoofer aangesloten, waardoor ik dus de Xover van de subwoofer gebruik.

(Edit).

Zo dus.


En dat dus links én rechts.
Duidelijk.
Maar wat is nu de correcte weg (nog even zonder sub) om LFE mee te krijgen in het signaal.
De BD en Mediaplayer op Bitstream of PCM downmix ?

CBdicX

Heb de BD en Mediaplayer op PCM getest en dat is eigenlijk prima, een goede voelbare bass bij zowel Blu-ray als downloads.
Als ik Bitstream gebruik heb ik duidelijk wat minder kracht in het laag zitten.
Nu maar eens kijken of ik het zo laat of dat ik er toch een subwoofer bij ga zetten.

Bedankt voor de adviezen !

Crooijmaster

Citaat van: CBdicX op maart 14, 2016, 11:16:58
"Zuiltjes"....... :-D  :schater:
:wink:
eye candy :) inspelen dan dan ook ear-candy
gefeliciteerd
Mac Mini & Audirvana Plus, USB, DAC NA11S1, interlinks: vdH-the Bay,  versterker PM14S1,  ls.kabel Furutech FS-Alpha, speakers Teufel Definion 5