Impedantie PM11s3

Gestart door Brutus, februari 20, 2016, 12:57:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Brutus

Kan iemand me vertellen wat de impedantie is die de bovengenoemde versterker aan kan. Ik bedoel dus niet wat je in de specs kunt lezen van 8-4 Ohm. Maar wat doet deze als een speaker dipt naar 2 Ohm of misschien zelfs 1,5 Ohm.

Wat is de maximale ondergrens voor deze versterker, 2 Ohm of 1 Ohm?
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

AkTeVox

In het slechtste geval gaat hij in protection.
Pfff wat een vraag. welke speakers heb je?


arjan1312

De vraag van AkteVox kwam bij mij ook direct op. Wellicht de beruchte Infinity Kappa's?

Ik heb net de Stereoplay  er bij gezocht waarin de PM 11 getest wordt. Die hebben getest tot 2 ohm.

Maar zijn er überhaupt wel versterkers in dezelfde prijsklasse als de PM 11 die "stabiel" genoeg zijn voor hele lastige luidsprekers?

Arjan
PM 11S3 / Sony cd-speler
Canton Vento 890.2 DC met Atlas Equator Mk II bi-wire kabels
Chord Hugo Dac

Brutus

#3
Niet zo zeer voor mijn huidige speakers, las onlangs dat een mogelijk potentieel opvolger (804D3) bij een test dipte tot 1.3 Ohm, dat is erg afwijkend van de specs van B&W maar ook bijzonder laag.
Vandaar dat deze vraag in me op kwam. Er zullen idd niet veel versterkers in deze prijsklasse zijn die dat wel kunnen. Dan gaan we toch snel naar een ML of een MacIntosch (hele andere prijsklasse).

Maar misschien maak ik me druk om niets, kan me niet voorstel dat deze speakers van B&W alleen bedoelt zijn voor die prijsklasse speakers.
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

WimPeu

Ik heb een PM11s1 gehad en die ging meerdere malen in de protect op mijn Usher MD2 speakers. De Ushers zij 4 ohm maar weet niet tot hoe ver ze dippen. Het rare was dat ik dat nog nooit had mee gemaakt op verschillende receivers die ik er op had gehad. De Integra multichannel DTA 70.1 eindbak had er totaal geen moeite mee ook mijn huidige Meridian G57 niet. Ik speel wel vrij luid bij films en concert registraties maar toch. De PM viel mij kwa controle iig erg tegen.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

booky

Ik gebruikte in het verleden B&W 604 S3 speakers met mijn PM11S3. De versterker is destijds regelmatig in de protect geschoten en is ook enkele malen gerepareerd.
Sinds een jaar gebruik ik andere speakers en heb geen problemen meer ondervonden.
Ik weet echter niet 100% of de oorzaak in de speakers heeft gelegen.

VANZOMERENG

Wezenlijk van belang is, waar (frequentie) de dippen zijn in de weerstand.
Dippen van 1 ohm onder 80 hz kunnen catestrofaal zijn en bij  5.000 hz onschuldig.
Dit i.v.m. de benodigde energie, lees: vermogen en dan vooral aantal amperes,
die de versterker moet leveren.  Dit is niet in de hele frequentieband overal hetzelfde.

Jij doelt waarschijnlijk op de test van Alpha-Audio: citaat
"maar wij zien tussen 80 Hz en 1 kHz een impedantie van 1,3 tot 2,5 Ohm. Dat is heel laag,
wat de noodzaak voor een stabiele, krachtige versterker aangeeft"

Het Duitse blad Audio geeft aan, dat de B&W 804D3 een versterker nodig heeft met een minimale
AK van 60  (indicator voor stabiliteit/belasting).  De Marantz PM11S2 heeft een AK van 67
(zal voor de PM11S3 wel vergelijkbaar zijn)

Kortom, puur theoretisch moet dit technisch geen probleem zijn.
Of de combi PM11S3 en 804d3 een gouden combi, kan je alleen zelf beoordelen met je eigen oortjes.

Gewoon zelf deze combi uitproberen en vooral ook bij hoge volumes.

xander32

Weet je zeker dat die 11 technisch 100% in orde was? Beetje flauw misschien, maar ik heb een aantal jaren gedraaid met een 15 op een setjes Usher monitoren welke een gevoeligheid kennen van onder de 85 db en ook op hogere volumes kwam die nooit iets tekort. Maar wellicht zit het hem dat ook in het subjectieve van 'hogere volumes'; iets in mij zegt dat jij daarbij een andere refentie hebt dan ik :-D.

Citaat van: WimPeu op februari 21, 2016, 07:41:12
Ik heb een PM11s1 gehad en die ging meerdere malen in de protect op mijn Usher MD2 speakers. De Ushers zij 4 ohm maar weet niet tot hoe ver ze dippen. Het rare was dat ik dat nog nooit had mee gemaakt op verschillende receivers die ik er op had gehad. De Integra multichannel DTA 70.1 eindbak had er totaal geen moeite mee ook mijn huidige Meridian G57 niet. Ik speel wel vrij luid bij films en concert registraties maar toch. De PM viel mij kwa controle iig erg tegen.

VANZOMERENG

Citaat van: xander32 op februari 21, 2016, 13:44:07
Weet je zeker dat die 11 technisch 100% in orde was? Beetje flauw misschien, maar ik heb een aantal jaren gedraaid met een 15 op een setjes Usher monitoren welke een gevoeligheid kennen van onder de 85 db en ook op hogere volumes kwam die nooit iets tekort. Maar wellicht zit het hem dat ook in het subjectieve van 'hogere volumes'; iets in mij zegt dat jij daarbij een andere refentie hebt dan ik :-D.

Gevoeligheid v/d versterker,  staat los v/d vraag/problematiek van de topicstarter en Wim Peu

FF los bezien van kwaliteit in de weergave...........

Een speaker met een lage gevoeligheid maar met een vriendelijke impedantieverloop,
kan hooguit leiden tot onvoldoende vermogen om redelijke geluidssterktes te realiseren
(hangt ook van gewenste luistervolume en luisterafstand af)
Je versterker zal je hier niet mee over de zeik helpen en bij vervorming/overbelasting zal
een vernuftig mens, het volume terugdraaien

Een speaker met lage impedantiedippen (vooral in het laag en mid-laag) zal veel stroom trekken
en deze in het gunstige geval in de protectie laten schieten en in het ergste geval in de fik laten vliegen.

Bij een speaker met lage impedantiedippen en met een hoog rendement, zal de kans hierop kleiner
zijn, omdat je dan minder de volume knop hoeft open te draaien, bij een zekere gewenste volume.

Niettemin is los v/h rendement van een speaker,  juist een vlak impedantieverloop 1 van de belangrijkste
factoren in hoeverre een speaker klankmatig wel/niet juist match met een versterker.

Speakers met zeer hoge rendementen maar met een grillig impedantieverloop, zijn in meer dan 90%
van de gevallen een "NO-GO" om met buizenversterkers gecombineerd te worden.   Niet omdat ze
dan uitfikken of dergelijks maar omdat je er "klankmatig" allesbehalve vrolijk van wordt.




xander32


VANZOMERENG

Niettemin

Wim Peu zal wel knalhard gespeeld hebben met de Usher MD2 en hierbij
wellicht de PM11S1 slecht geventileerd opgesteld hebben of toevallig een
"slecht"exemplaar hebben.

Zie:
http://www.hi-fiworld.co.uk/index.php/loudspeakers/65-reviews/511-usher-dancer-mini-two.html?start=3

Citaat uit test hifi-world

Sensitivity was high at 89dB Sound Pressure Level from one nominal Watt of input (2.84V), if not as high as some large floor standers. A 4 Ohm bass unit has been used and so the impedance curve dips down to 4 Ohm minima. Overall measured impedance was 6.5 Ohms, so this is nominally a 6 Ohm loudspeaker. There is some reactance in the midband that a Zobel network might usefully have cured but otherwise the Mini-Two is a fairly easy load, but it will draw LF current, like many modern loudspeakers so needs a robust amplifier.




Nergens grote dippen onder de 4 Ohm, al met al zou dit voor een PM11S1 niet tot technische problemen mogen leiden  :-o

AkTeVox

Hier geen enkel probleem als ik de B&W 803s aan de PM11s3 hang, zelfs bij enorme zware belastingen en draaien op oorlogsterkte.....
Denk eveneens dat die 11van WimPeu niet in orde was.  :wink:

@WimPeu : Had je die 11 nieuw of 2de hands gekocht?
                   De 11 ooit aangeboden voor nazicht/herstel?

Brutus

Het was idd op basis van de metingen die gedaan zijn door AA. Oke heren, ik weet voldoende, bedankt voor jullie bijdrage/uitleg.
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

jaguarlover

800 series is idd redelijk "lastig" aan te sturen, ongeacht de "meetresultaten".
Kijk eens wat zo'n versterker doet met de muziek op luidere volumes, dat zegt veel meer.
Ik heb de 804"D2" uitvoerig getest met allerhande combis en een pm11 kreeg ze niet "aan het zingen"...

Dacht dat de 2*15000UF capacitoren aan boord had.

Paul

Citaat van: jaguarlover op februari 21, 2016, 16:43:34
800 series is idd redelijk "lastig" aan te sturen, ongeacht de "meetresultaten".
Kijk eens wat zo'n versterker doet met de muziek op luidere volumes, dat zegt veel meer.
Ik heb de 804"D2" uitvoerig getest met allerhande combis en een pm11 kreeg ze niet "aan het zingen"...

Dacht dat de 2*15000UF capacitoren aan boord had.

Graag uitleg, wat bedoel hier mee in Jip en Janneke taal graag ?
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site