Citaat van: xander32 op februari 21, 2016, 13:44:07
Weet je zeker dat die 11 technisch 100% in orde was? Beetje flauw misschien, maar ik heb een aantal jaren gedraaid met een 15 op een setjes Usher monitoren welke een gevoeligheid kennen van onder de 85 db en ook op hogere volumes kwam die nooit iets tekort. Maar wellicht zit het hem dat ook in het subjectieve van 'hogere volumes'; iets in mij zegt dat jij daarbij een andere refentie hebt dan ik .
Gevoeligheid v/d versterker, staat los v/d vraag/problematiek van de topicstarter en Wim Peu
FF los bezien van kwaliteit in de weergave...........
Een speaker met een lage gevoeligheid maar met een vriendelijke impedantieverloop,
kan hooguit leiden tot onvoldoende vermogen om redelijke geluidssterktes te realiseren
(hangt ook van gewenste luistervolume en luisterafstand af)
Je versterker zal je hier niet mee over de zeik helpen en bij vervorming/overbelasting zal
een vernuftig mens, het volume terugdraaien
Een speaker met lage impedantiedippen (vooral in het laag en mid-laag) zal veel stroom trekken
en deze in het gunstige geval in de protectie laten schieten en in het ergste geval in de fik laten vliegen.
Bij een speaker met lage impedantiedippen en met een hoog rendement, zal de kans hierop kleiner
zijn, omdat je dan minder de volume knop hoeft open te draaien, bij een zekere gewenste volume.
Niettemin is los v/h rendement van een speaker, juist een vlak impedantieverloop 1 van de belangrijkste
factoren in hoeverre een speaker klankmatig wel/niet juist match met een versterker.
Speakers met zeer hoge rendementen maar met een grillig impedantieverloop, zijn in meer dan 90%
van de gevallen een "NO-GO" om met buizenversterkers gecombineerd te worden. Niet omdat ze
dan uitfikken of dergelijks maar omdat je er "klankmatig" allesbehalve vrolijk van wordt.