Citaat van: Spikes25 op december 04, 2015, 23:54:31
@ CBdicX en @AkTeVox, nu jullie dit onderwerp aanhalen, vraag ik mij af waarom Marantz hiervoor heeft gekozen, om bij de SR en de Av dit achterwege te laten. Deze denkwijze snap ik niet echt, ik kan zelf wel wat verzinnen zoals ruimte gebrek, maar dat zal het niet zijn ( I hope so)
Maar als ik mijn oude Harman Kardon AVR 5550 zonder motorkap zag, dan was daar een soort van koeltunnel met daarin meerdere ventilatoren ingebouwd. Toegegeven, ten tijde toen de HK op de markt kwam, bestond er nog geen HDMI.
Bij een SR zal ruimte gebrek zeker mee spelen, huidige receivers zitten werkelijk tjok vol, daar is geen vinger meer in te krijgen.
Bij een AV is dit een stuk minder het geval, daar zou actieve koeling wel toegepast kunnen worden.
Geluid is geen probleem, ik heb er 6 draaien en die hoor je niet, waarom dan niet kan alleen Marantz vertellen.
Ik heb zelf het vermoeden bij een MM dat er voor actieve koeling is gekozen omdat deze toch vaak een AV bovenop krijgt, ondanks dat dit volgens de manual niet mag.
Met een AV bovenop is de natuurlijke koeling een stuk minder, dan is actieve koeling, met die prachtige koel tunnel, een prima oplossing.
Als een MM "los" staat zal die vin niet snel gaan draaien, ingesloten misschien wel.
Ik zie wel eens foto's van een MM/AV in een krappe kast, bovenop elkaar, ja, hier gaat de vin over uren maken.....
Ik heb eens een tijdje een Crown XLS 1502 gehad, daar gaat de koelvin na 2-3 minuten al draaien, en die hoor je in stille delen wel, mooie versterker maar dit was voor mij een rede om die weg te doen.
Maar terug komend op Marantz, ik begrijp niet waarom een SR, en in mindere maten een AV, geen actieve koeling heeft.
Warmte is een sluipmoordenaar voor elektronica, ten eerste werkt het instabiel, oa storing in de beeld verwerking, want die HDMI chips worden kokend heet, en de levens duur holt achteruit.
Vandaar mijn keus voor een AV-MM set, veel meer ruimte in de kasten, en actieve koeling voor de MM.
Dat de AV dit niet heeft is misschien omdat het gewoon lastig is om een HDMI bord actief te koelen.
Ik (wij) doen het van buitenaf met de vinnen bovenop, zo zal een fabrikant het nooit doen vanwege optische en praktische redenen.
Denk dat Marantz een kans berekening op storing maakt en zolang het binnen dat kader blijft is er voor hun niets aan de hand.
De tijd dat wij een receiver 5-10 jaar gebruiken ligt achter ons, denk dat dat ook mee speelt, het hoeft allemaal niet zo lang mee te gaan.
Maar voor mijn eigen gevoel vind ik een Pre-Pro oplossing de beste, lekker wat ruimte in de kasten en in ieder gaval actieve koeling voor de eindversterker.
En met die eindversterker uit de kast van de voorversterker, word die sowieso minder warm.
In het verleden was Onkyo berucht om HDMI borden die het leven lieten (eerste en 2e generatie), dat waren echte Dinosauriërs betreft HDMI en warmte.
Ik ben toen zo ver gegaan om de HDMI chips van passieve koeling te voorzien (zie foto's) nadat ook bij mij na slechts 2 maanden het HDMI bord kapot ging.
De Onkyo's hadden toen in het menu een optie om de warmte op te vragen van het systeem.
Zonder koeling was dat 52/51 graden (
) met heatsinks op de chips 31/31 graden !! op 2 plaatsen gemeten.
Die receivers werden zo warm dat ik mijn hand er bijna niet op kon leggen, met de "over the top" 9 vinnen was de kast lekker koel, ik ben wel toen terug gegaan naar 6 vinnen, de voorzijde koelen was niet nodig, en latere versies naar 3x 12cm vinnen.
Maar goed, dat is niet meer maar ik blijf voorstander van extra koeling, het is niet duur en voor iedereen te doen, dus waarom niet......