SR7009 blauwe LED verlichting valt uit

Gestart door eijndj, november 28, 2015, 21:29:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

AkTeVox

Die vinnen hebben mijn 2 MM7055 standaard ingebouwd.   :wink:

CBdicX

Citaat van: AkTeVox op december 04, 2015, 18:20:31
Die vinnen hebben mijn 2 MM7055 standaard ingebouwd.   :wink:
Klopt, de 8077 heeft ook "inwendig" een koelvin mocht dat nodig zijn.
Het probleem doet zich voor bij de SR's en AV's, speciaal met de warm lopende HDMI borden, niet bij eindversterkers.....

Spikes25

@ CBdicX en @AkTeVox, nu jullie dit onderwerp aanhalen, vraag ik mij af waarom Marantz hiervoor heeft gekozen, om bij de SR en de Av dit achterwege te laten. Deze denkwijze snap ik niet echt, ik kan zelf wel wat verzinnen zoals ruimte gebrek, maar dat zal het niet zijn ( I hope so)
Maar als ik mijn oude Harman Kardon AVR 5550 zonder motorkap zag, dan was daar een soort van koeltunnel met daarin meerdere ventilatoren ingebouwd. Toegegeven, ten tijde toen de HK op de markt kwam, bestond er nog geen HDMI.

"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain."
― Bob Marley

Cobraatje

Denk dat het meer te maken heeft met verwachte noodzaak om te moeten koelen en ventilatoren maken geluid, worden smerig en gaan dan meer geluid maken.

Ik heb de MM7055 gehad en vond het zeer storend als de ventilatoren aansloegen.

Frits Denon

Zit die blauwe led ring verlichting op alle modellen?
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

CBdicX

#20
Citaat van: Spikes25 op december 04, 2015, 23:54:31
@ CBdicX en @AkTeVox, nu jullie dit onderwerp aanhalen, vraag ik mij af waarom Marantz hiervoor heeft gekozen, om bij de SR en de Av dit achterwege te laten. Deze denkwijze snap ik niet echt, ik kan zelf wel wat verzinnen zoals ruimte gebrek, maar dat zal het niet zijn ( I hope so)
Maar als ik mijn oude Harman Kardon AVR 5550 zonder motorkap zag, dan was daar een soort van koeltunnel met daarin meerdere ventilatoren ingebouwd. Toegegeven, ten tijde toen de HK op de markt kwam, bestond er nog geen HDMI.
Bij een SR zal ruimte gebrek zeker mee spelen, huidige receivers zitten werkelijk tjok vol, daar is geen vinger meer in te krijgen.
Bij een AV is dit een stuk minder het geval, daar zou actieve koeling wel toegepast kunnen worden.
Geluid is geen probleem, ik heb er 6 draaien en die hoor je niet, waarom dan niet kan alleen Marantz vertellen.
Ik heb zelf het vermoeden bij een MM dat er voor actieve koeling is gekozen omdat deze toch vaak een AV bovenop krijgt, ondanks dat dit volgens de manual niet mag.
Met een AV bovenop is de natuurlijke koeling een stuk minder, dan is actieve koeling, met die prachtige koel tunnel, een prima oplossing.
Als een MM "los" staat zal die vin niet snel gaan draaien, ingesloten misschien wel.
Ik zie wel eens foto's van een MM/AV in een krappe kast, bovenop elkaar, ja, hier gaat de vin over uren maken.....

Ik heb eens een tijdje een Crown XLS 1502 gehad, daar gaat de koelvin na 2-3 minuten al draaien, en die hoor je in stille delen wel, mooie versterker maar dit was voor mij een rede om die weg te doen.

Maar terug komend op Marantz, ik begrijp niet waarom een SR, en in mindere maten een AV, geen actieve koeling heeft.
Warmte is een sluipmoordenaar voor elektronica, ten eerste werkt het instabiel, oa storing in de beeld verwerking, want die HDMI chips worden kokend heet, en de levens duur holt achteruit.
Vandaar mijn keus voor een AV-MM set, veel meer ruimte in de kasten, en actieve koeling voor de MM.
Dat de AV dit niet heeft is misschien omdat het gewoon lastig is om een HDMI bord actief te koelen.
Ik (wij) doen het van buitenaf met de vinnen bovenop, zo zal een fabrikant het nooit doen vanwege optische en praktische redenen.
Denk dat Marantz een kans berekening op storing maakt en zolang het binnen dat kader blijft is er voor hun niets aan de hand.
De tijd dat wij een receiver 5-10 jaar gebruiken ligt achter ons, denk dat dat ook mee speelt, het hoeft allemaal niet zo lang mee te gaan.

Maar voor mijn eigen gevoel vind ik een Pre-Pro oplossing de beste, lekker wat ruimte in de kasten en in ieder gaval actieve koeling voor de eindversterker.
En met die eindversterker uit de kast van de voorversterker, word die sowieso minder warm.

In het verleden was Onkyo berucht om HDMI borden die het leven lieten (eerste en 2e generatie), dat waren echte Dinosauriërs betreft HDMI en warmte.
Ik ben toen zo ver gegaan om de HDMI chips van passieve koeling te voorzien (zie foto's) nadat ook bij mij na slechts 2 maanden het HDMI bord kapot ging.
De Onkyo's hadden toen in het menu een optie om de warmte op te vragen van het systeem.
Zonder koeling was dat 52/51 graden ( :-o) met heatsinks op de chips 31/31 graden !! op 2 plaatsen gemeten.
Die receivers werden zo warm dat ik mijn hand er bijna niet op kon leggen, met de "over the top" 9 vinnen was de kast lekker koel, ik ben wel toen terug gegaan naar 6 vinnen, de voorzijde koelen was niet nodig, en latere versies naar 3x 12cm vinnen.
Maar goed, dat is niet meer maar ik blijf voorstander van extra koeling, het is niet duur en voor iedereen te doen, dus waarom niet......



CBdicX

Vervolg:

CBdicX

Citaat van: Frits op december 05, 2015, 09:01:48
Zit die blauwe led ring verlichting op alle modellen?
Nee, mijn PM14S1se heeft geen blauwe ring.

CBdicX

Citaat van: Cobraatje op december 05, 2015, 08:56:03
Denk dat het meer te maken heeft met verwachte noodzaak om te moeten koelen en ventilatoren maken geluid, worden smerig en gaan dan meer geluid maken.

Ik heb de MM7055 gehad en vond het zeer storend als de ventilatoren aansloegen.
Echt waar, en stond de MM los opgesteld of ingesloten ?
Als het goed is gaan die vinnen niet direct op 12 volt voluit draaien, en het lijkt mij dat wanneer die starten op 4-5 volt, je ze niet moet horen.
Is de vin toch te horen kan je die vervangen voor een Noise Blocker van het zelfde formaat, die zijn fluister stil met de laagste dB waardes op de markt.
Die 6x 5cm die ik nu gebruik zijn niet te horen en draaien op 4.5 volt.

CBdicX

Excuus voor het "Off Topic" gaan met de koeling.......

CBdicX

#25
Citaat van: AkTeVox op december 04, 2015, 18:20:31
Die vinnen hebben mijn 2 MM7055 standaard ingebouwd.   :wink:
Hoor jij de vinnen wel eens zoals Cobraatje ?

TurboMarco

Citaat van: CBdicX op december 05, 2015, 09:29:52
Excuus voor het "Off Topic" gaan met de koeling.......
Mij verwonderd het al jaren dat de koeling van de meeste videoboards in de versterkers zo slecht zijn ,dit terwijl het niet eens nodig is ,en het wiel niet eens opnieuw uitgevonden hoeft te worden .
Kijk maar eens naar de  koeling van een laptop ,of een htpc met passieve koeling .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Frits Denon

Citaat van: CBdicX op december 05, 2015, 09:19:22
Nee, mijn PM14S1se heeft geen blauwe ring.

ON Topic: Ik heb de 6009. Hoort deze een blauwe ring te hebben?

TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

DansaN

#28
Ja, volgens mij wel.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

CBdicX

#29
Citaat van: Frits op december 05, 2015, 10:41:19
ON Topic: Ik heb de 6009. Hoort deze een blauwe ring te hebben?
NEE, de 6009 heeft geen blauwe ring, alleen de 7 serie heeft de blauwe ring wat receivers betreft.
Wel hebben alle AV en MM modellen de blauwe ring.
Wat (stereo) versterkers betreft heeft er geen een de blauwe ring, wel blauwe zijverlichting voor de duurdere PM modellen.