Philips FA960

Gestart door mischa, oktober 08, 2007, 22:31:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

mischa

Hallo kenners,

Wie kan mij vertellen of de Philips FA960 een versterker is die een beetje fatsoenlijk klinkt. Hoe moet ik deze versterker plaatsen in de verhouding Philips/Marantz ? Aangezien ik mijn PM-84 van de hand doe, zou dit een opvolger kunnen zijn. Is dit een waardige opvolger voor de PM-84 ????

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

mischa

Nog altijd geen mening kunnen vormen? Dit zou toch ook een Marantz zijn?

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

Maurice

Citaat van: mischa op september 01, 2008, 22:39:43
Nog altijd geen mening kunnen vormen? Dit zou toch ook een Marantz zijn?

Groeten,
Mischa
Ik heb ze nooit vergeleken, maar die oude 800 serie van Philips is wel erg goed qua kwaliteit. Klankmatig ligt deze geloof ik niet ver van Marantz weg. Ik weet wel dat toendertijd de 900 serie surround receiver enkel een ander front had dan Marantz.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

mischa

Ik vond de specs eigenlijk ook al van niet-Philips waarden  :-D. Vervormingscijfers en SNR zijn wel erg goed, ook al weet ik dat dat geen zaligmakende getallen zijn. Vooral de phonotrap schijnt erg goed te zijn  :?.

Qua opbouw is het een zeer stabiele versterker alleen jammer van de STK-module, ook 3102. Binnenkort toch maar eens met de soldeerbout er doorheen om hem na te solderen en wat elco´s te vervangen.

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

ll0ll

http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

mischa

En jij dacht dat ik deze 2 nog niet had ?? HB HB

Toch bedankt voor de tips.  hello

Ik ga mijn exemplaar maar eens goed schoonmaken, voorzien van wat nieuwe condensatoren en goed bekijken of er nog andere maatregelen nodig zijn.

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified


mischa

Die had ik ook al gevonden ja. Mooie complete site trouwens.

Zijn er zo nog zaken waar ik extra op moet letten tijdens de operatie?

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

Maurice

Citaat van: mischa op september 03, 2008, 10:57:33
Die had ik ook al gevonden ja. Mooie complete site trouwens.

Zijn er zo nog zaken waar ik extra op moet letten tijdens de operatie?

Groeten,
Mischa
STK's, STK's en STK's. Verder alle solderingen?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

mischa

Mooi, bedankt voor de tip.

Ik zie dat in de FA960 de STK3102III zit. Deze zijn nog te krijgen? Omdat dit (volgens mij) de zwaarste consumentenversterker van Philips is, wil ik hem zowieso houden, ook al zal hij na enige tijd van zijn dienst ontheven worden. Aangezien de Philips niet in Klasse A draait, wil dat dan ook zeggen dat de STK in deze versterker minder te lijden heeft?

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

mischa

#10
Zou het om de een of andere reden nog zinvol zijn om bepaalde weerstanden of condensatoren (koppel-C's?) te wisselen en eventueel te vervangen door betere exemplaren? In de voeding komen zowieso in plaats van de originele 6800uF exemplaren 12000uF elco's te zitten. Ik heb die toch liggen en kwa voedingsspanning klopt het ook netjes. Of zou het beter zijn om in plaats van 63V elco's 80V elco's te kiezen? Warmtetechnisch lijkt het mij niks uit te maken, want ze kunnen gemakkelijk hun warmte kwijt.

Groeten,
Mischa

Edit: Ik voel me vereerd dat dit topic onder Marantz > Techniek is komen te vallen. Is er trouwens een Marantz versterker met wie de mijne zijn genen deelt?
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

mischa

Ik heb mijn vervangingslijstje klaar. Ik vervang preventief ALLE voedingselco´s, maar ik vraag me af of het zinvol is om deze één of twee maatjes groter te kiezen. Of zou de versterker hier trager van worden?

De elco´s voor de eindtrap en de drivertrap worden zowieso bijna verdubbeld, maar of het voor de rest zin heeft weet ik niet.

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

Maurice

Citaat van: mischa op september 23, 2008, 23:22:18
Ik heb mijn vervangingslijstje klaar. Ik vervang preventief ALLE voedingselco´s, maar ik vraag me af of het zinvol is om deze één of twee maatjes groter te kiezen. Of zou de versterker hier trager van worden?

De elco´s voor de eindtrap en de drivertrap worden zowieso bijna verdubbeld, maar of het voor de rest zin heeft weet ik niet.

Groeten,
Mischa
Ik zou de waardes origineel houden, is meestal wel een goede reden voor. Eind elco's groter kan volgens mij meestal geen kwaad (wat ik zo gelezen heb links en rechts). Schijnt vaak sneller te worden met meer kleinere dan enkele grotere elco's. Grote elco's trekken ook hoge startstromen.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

mischa

Daar heb je ook weer gelijk in. In principe vang je wel wat grotere klappen op als je wat dikkere elco´s in de eindtrapvoeding zet. De elco´s van de eindtrap gaan dan van 6800uF (erg klein voor een 105W RMS versterker) naar 12000uF en die van de STK van 470uF naar 1000uF. Als ik de rest origineel hou, moet ik dan problemen verwachten? Het is een beer van een trafo en de gelijkrichters zijn gekoeld. Ik denk er nog over om er losse diodes (MUR860) in te gaan zetten, maar daarvoor moet ik eerst even zien tot welke spanning deze geschikt zijn.

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

HAL9000

Citaat van: mischa op september 23, 2008, 23:36:47
Daar heb je ook weer gelijk in. In principe vang je wel wat grotere klappen op als je wat dikkere elco´s in de eindtrapvoeding zet. De elco´s van de eindtrap gaan dan van 6800uF (erg klein voor een 105W RMS versterker) naar 12000uF en die van de STK van 470uF naar 1000uF. Als ik de rest origineel hou, moet ik dan problemen verwachten? Het is een beer van een trafo en de gelijkrichters zijn gekoeld. Ik denk er nog over om er losse diodes (MUR860) in te gaan zetten, maar daarvoor moet ik eerst even zien tot welke spanning deze geschikt zijn.

Groeten,
Mischa

Dat is niet helemaal waar, ik tel er bij dat plaatje op die geweldige site (  HB ).
2x6800uF 63VDC is toch netjes. komt neer op bijna 13.000 per kanaal voor 100watt 8 ohm.
klopt redelijk, ik haalde 125 watt met 13.000 single elko. twee of meer heeft altijd meer waarde.

dubbele gelijkrichter.  :wink:
alleen die STK module is wat minder, dat metaal film is niet zo sterk.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!