Philips FA960

Gestart door mischa, oktober 08, 2007, 22:31:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HAL9000

Citaat van: Soulman op oktober 11, 2008, 16:02:28
Ik heb de 15000uf elco's met 2.5mm2 kabel rechtstreeks op de eindtorren gesoldeerd, hierdoor zit er genoeg printbaan lengte, is dus weerstand, tussen trafo, gelijkrichter, originele elco's en eindtorren met de grote elco's om de inschakelstroom te verzachten.
Trafo geeft bij het inschakelen nog niet eens een klein brommetje dus verwacht ik geen problemen mee.
En als hij wel stuk zou gaan is dat een mooie gelegenheid om er een mooie ringkerntrafo in te zetten. :-D

Het zijn gloed nieuwe elko's die een ontzettend lage RC tijd hebben.
Het maakt helemaal niet uit bij een lineare voeding als je maar C bij plaatst.

echter willen de oscilatoren in een geschakelde voeding wel kapot springen.

Ik heb afwisselend BHC en panasonic beker elko's gebruikt. Mijn bevindingen zijn dat panasonic vaak toch wel sneller is nog, den BHc.  echter zijn beide ene goede keus.

jon

ps geen soft start circuitje erin bouwen hierdoor blijft de gelijkrichter langen onder stress  :roll:  :|
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Paul

Waar bestaat een soft start circuitje uit en wat is hier het nut van ?
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

SB_Marantz

In feite kun je een sofstart circuit voor elke transformator gebruiken maar vanaf zo'n 500 VA is het gebruikelijk zo niet een must!

Het is om de zogenaamde inrush current te onderdrukken, ook wel surge current genoemd.

Bij het inschakelen zou er anders een dusdanige DC puls over de speakers kunnen lopen terwijl de versterker nog niet gestabiliseerd is en kan wel eens verkeerd uitpakken voor de woofers van de luidsprekers.



Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

#33
nee,

500VA, zal implementeren dat de versterker of classe A is Of minimaal 2x100watt.
aangezien je boven de 50watt verplicht een relai te plaatsen. Zou het niet mogelijk moeten zijn om een onstabiele versterker op de speakers te krijgen.

1300Dc van marantz heeft een 950watt voeding en heeft absoluut geen soft start.
Zoveel merken hebben dat niet. Het is ook total nonsens om dan nu ineens te zeggen dat het een must is.

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

mischa

Citaat van: HAL9000 op oktober 11, 2008, 22:34:31
Zoveel merken hebben dat niet. Het is ook total nonsens om dan nu ineens te zeggen dat het een must is.

Mag wel zijn, maar transformatorleveranciers geven ook aan vanaf 500VA een soort softstart te gebruiken. Elke zelfbouwer weet ook dat dat nodig is. Hou er rekening mee dat een zware voeding geen garantie is dat ie dat vermogen ook continue kan leveren. Een 950W voeding kan best 950W piek zijn, maar een 500VA ringkerntrafo kan ook korte pieken leveren van 800-900VA leveren. Dat zie ik een standaard voeding uit een fabrieksversterker nog niet doen.

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

SB_Marantz

Ik geloof dat jij het begrijpt Misha.  :wink:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Citaat van: mischa op oktober 11, 2008, 22:39:36
Mag wel zijn, maar transformatorleveranciers geven ook aan vanaf 500VA een soort softstart te gebruiken. Elke zelfbouwer weet ook dat dat nodig is. Hou er rekening mee dat een zware voeding geen garantie is dat ie dat vermogen ook continue kan leveren. Een 950W voeding kan best 950W piek zijn, maar een 500VA ringkerntrafo kan ook korte pieken leveren van 800-900VA leveren. Dat zie ik een standaard voeding uit een fabrieksversterker nog niet doen.

Groeten,
Mischa

Mee eens,

Maar als men een 900Va voeding neemt gaat men ( de ontwerpers) er wel vanuit dat het vermogen ook geleverd kan worden op langer ( pa apparatuur).

Maar wat voor circuit word er dan bedoeld?? electronisch? of meganisch (relai).

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

mischa

De meeste eenvoudige softstart zijn een paar dikker weerstanden die in serie staan met de trafo bij de opstart. Na een seconde worden deze weerstanden door middel van een relais overbrugd, waardoor de trafo de volle netspanning krijgt.

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

HAL9000

Citaat van: mischa op oktober 12, 2008, 22:14:34
De meeste eenvoudige softstart zijn een paar dikker weerstanden die in serie staan met de trafo bij de opstart. Na een seconde worden deze weerstanden door middel van een relais overbrugd, waardoor de trafo de volle netspanning krijgt.

Groeten,
Mischa

Ooh die schakeling, ken ik wel
word ook toegevoegd in de 2600 2500.
Ik heb deze in 2600 opnieuw moeten bouwen  :wink:
met een 48VDc relai  :roll:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!