Philips FA960

Gestart door mischa, oktober 08, 2007, 22:31:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lapti

Citaat van: HAL9000 op september 24, 2008, 00:45:29
Dat is niet helemaal waar, ik tel er bij dat plaatje op die geweldige site (  HB ).
2x6800uF 63VDC is toch netjes. komt neer op bijna 13.000 per kanaal voor 100watt 8 ohm.
klopt redelijk, ik haalde 125 watt met 13.000 single elko. twee of meer heeft altijd meer waarde.

dubbele gelijkrichter.  :wink:
alleen die STK module is wat minder, dat metaal film is niet zo sterk.


Gelukkig is mijn STK-module nog heel  shutup :angel:
amp: Marantz pm84mkII
receiver: Marantz sr5003
cd\sacd\: vM Philips 963SA
fronts: Vifa vivace '94
rears: Magnat vector 55
center: Vifa carat center
sub: Titus-sub (spkrlnd, spkr&co sub 5)
interlinks: Taralabs en Ixos

HAL9000

#16
Citaat van: Lapti op september 24, 2008, 21:33:52
Gelukkig is mijn STK-module nog heel  shutup :angel:

je kan ze bestellen no problemo  pompom

niet te warm draaien heh


:lol:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

mischa

Volgens mij is dit probleem bij de Philips niet zo aanwezig, omdat die niet in Klasse A staat te stoken.

Tsja, wat is het risico mer de grotere elco´s? De voeding moet dit volgens mij wel kunnen trekken, als ik zo naar het formaat van de trafo.

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

HAL9000

Citaat van: mischa op september 24, 2008, 21:54:31
Volgens mij is dit probleem bij de Philips niet zo aanwezig, omdat die niet in Klasse A staat te stoken.

Tsja, wat is het risico mer de grotere elco´s? De voeding moet dit volgens mij wel kunnen trekken, als ik zo naar het formaat van de trafo.

Groeten,
Mischa

STk word met metaal film gemaakt dat scheurt snel.
heeft maar een levensduur van ±10jaar
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Maurice

Zojuist een off-topic discussie verwijderd. Graag hier blijven discussiëren over de Philips FA960 en de revisie dan wel modificatie hiervan! :police:
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

mischa

 hello Het werd wel een beetje grimmig ja.

Maar goed, wie kan me een doorslaggevend antwoord geven? Wel of niet de elco´s in de voeding verzwaren? Het gaat mij dan om degenen die de grotere stromen bufferen, dus die richting eindtrappen en naar de STK-module.

Deze zijn dus respectievelijk 6800uF en 470uF en wil ik vervangen door 12000uF (omdat een doos van heb liggen) en 1000uF (om de drivertrap wat meer buffer te geven).

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

HAL9000

ik zou het niet doen...

ik zou 6800 vervangen gewoon met deze waarde.

er zal geen schade komen.. maar het is niet nodig om de buffer te vergroten deze zogenaamde Q en C zijn al correct berekend door de knappe koppen bij philips  :wink:

wat wel effect heeft is: snellere elko's

ik heb altijd panasonic Fc
deze is misschien ook te verkrijgen in 6800??
1000 en 470µF zeker
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

mischa

#22
Citaat van: HAL9000 op september 25, 2008, 18:54:27
deze zogenaamde Q en C zijn al correct berekend door de knappe koppen bij philips  :wink:

Je bedoelt zeker: volgens minimale eisen in het ontwerp geplaatst. Hiermee wil ik niet zeggen dat ik kosten wat kost mijn plannen wil doorvoeren, maar dat het consumentenspul van huis uit niet echt royaal bemeten is. De trafo lijkt wel uit een apparaat te komen wat een paar maatjes groter is, maar de rest  :| :| Waarom staan er anders koellichamen op de gelijkrichters? Ik heb het in elk geval nog nooit gezien, maar goed, het functioneert.

Panasonic FC´s lijken er niet te zijn in de waarde 6800uF. Nog andere tips? Ik heb al gekeken naar Low ESR´s, maar dan kom ik op ruim 13 euri per stuk !!!

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

SB_Marantz

Ik denk dat je er wel vanuit mag gaan dat de voeding optimaal berekent is.

Gewoon vervangen door de originele capaciteit.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Soulman

Ik heb een FA911 waar 2x 50v 4700uf in zit, daar heb heb ik 2x 15000uf bij gezet.
Het was een beetje een gok of het allemaal goed zou gaan wat betreft inschakelstroom en gelijkrichter etc.
Maar geen probleem, geluid is er wel een stuk op vooruit gegaan, laag heeft veel meer definitie (hogere dempingsfactor).
Ook heb ik de bronkeuze en source-direct schakel ic's vervangen door relais, op de eindversterker print is
de ingangs op-amp vervangen door een tl052 de voedings spanning daarvan verhoogd naar +en- 15v, daarbij voedings buffer elco's van 220uf geplaatst en WIMA mkt koppel condensatoren gebruikt. 
En zo nog wel wat "kleine" veranderingen..
Het zou wel een goed idee zijn om parralel aan de grote voedings elco's ook twee kleinere elco's te monteren (faktor 100 kleiner) voor een betere hf stabiliteit.
Met een beetje experimenteren komt men een heel eind..

SB_Marantz

#25
Ik kan niet zeggen dat ik dit een slimme aktie vind.

Je hebt er dus 2 x 15.000 uf bijgezet?!
Plus de 2 x 4700 zal de inschakelpiek dusdanig verhogen zodat je brugcel en misschien wel de trafo op langere termijn de geest gaat geven.

Dat je van 2 x 4700 naar 2 x 6800 gaat kan ik me nog wel voorstellen.

Ik heb een zelfde soort verhaal meegemaakt met mijn model 500 eindversterker toen ik daar voor ging kijken.
Was een slordige 40.000 uf bijgeplakt.

Ik heb de versterker later weer in ere hersteld en speelt de sterretjes van de hemel.

De oude vervangen door BHC Aerovox van 100V-22.000 (4 stuks)


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Soulman

Ik heb de 15000uf elco's met 2.5mm2 kabel rechtstreeks op de eindtorren gesoldeerd, hierdoor zit er genoeg printbaan lengte, is dus weerstand, tussen trafo, gelijkrichter, originele elco's en eindtorren met de grote elco's om de inschakelstroom te verzachten.
Trafo geeft bij het inschakelen nog niet eens een klein brommetje dus verwacht ik geen problemen mee.
En als hij wel stuk zou gaan is dat een mooie gelegenheid om er een mooie ringkerntrafo in te zetten. :-D

SB_Marantz

Je zou er beter een soft start circuitje in kunnen bouwen.  :wink:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Soulman

Citaat van: SB_Marantz op oktober 11, 2008, 15:36:44


De oude vervangen door BHC Aerovox van 100V-22.000 (4 stuks)




Dat zijn hele mooie elco's, het kost een paar centen maar dan heb je ook wat voor de komende 15 jaar..

SB_Marantz

#29
Klopt, ze waren niet goedkoop maar zo'n versterker is het dubbel en dwars waard!  HB
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM