Marantz 2216 - Geen Stereo weergave.

Gestart door RoWa, juni 16, 2015, 19:53:50

Vorige topic - Volgende topic

RoWa

Hallo Marantz-fans,

Mijn naam is Rob en heb mij vandaag pas aangemeld op dit forum. Dit komt omdat ik een "defekte" 2216 heb gekocht via Marktplaats, en enige hulp nodig heb. Verkoper had niet alle gebreken vermeld, dus ik kon het niet weten bij de koop (€ 50,-), maar de prijs viel mee. Het is mijn eerste jaren '70 Marantz, heb wel nog 4 "Gouden" Marantzen uit de jaren '80, maar de zilveren zijn toch veel mooier. Ik zal maar eens beginnen:

1. Bij het aanzetten hoor je een lichte brom op alle kanalen (bij volume uit). Als de receiver een half uur aanstaat wordt deze brom iets minder, maar nog steeds hoorbaar (elco-probleempje ?)

2. Bij het aanzetten op Tuner blijft het Stereo-lampje eerst uit, maar als de receiver langer aanstaat, begint het lampje te knipperen en tenslotte blijft ie gewoon branden (denk ook wel elco-probleempje).

3. Nu het grootste probleem: Géén Stereo op alle kanalen: Tuner, Phono, Aux, Tape. Overal alleen Mono geluid.
Hier weet ik dus niet de oplossing voor. Is het te maken ?

Ik hoop op enige hulp. Is eenvoudige receiver maar wel mooi, wil hem graag weer in originele staat brengen. Alvast bedankt.

Paul

Gezien leeftijd en klachten langs 1 van de fora techneuten en laten nakijken elcootjes , soldeerbindingen etc. en je kan weer effe.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

RoWa

Wil proberen om het zelf te herstellen. Woon in Zuid-Limburg, dus beetje ver om bij reeds in andere onderwerpen genoemde adressen de receiver af te leveren.
Elco's vervangen heb ik al gedaan bij andere apparatuur. Alleen het Stereo-verhaal weet ik niet waar het probleem ligt. Als ik maar weet wat er defekt is, de rest lukt wel.

RoWa

Volgens mijn lokale electronica-winkel ligt het aan de eindversterker, dat er geen Stereo is.
Moet ik dan de 4 transistors die tegen het koelblok zitten, vervangen (2SD313 en 2SB507) ?. Of zijn er nog andere onderdelen, die ook vernieuwd moeten worden ?

i2Paq

Waarom gaan ze kapot?

Revisie is de enige manier om zeker te zijn dat hij veilig is en weer lang mee gaat.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

klaas1965

Er zijn hoogstwaarschijnlijk een of meerdere elco's slecht op de voedingsprint P800, deze worden namelijk lekker opgewarmd door die dikke weerstanden die ernaast zitten en drogen uit door de jaren heen. Dat is ook de reden van je stereo probleem op de FM waarschijnlijk, er staat een rimpel op de voeding en deze veroorzaakt ook de brom.
Had hetzelfde probleem bij een 2216, hier waren C806 en C810 defect maar ik zou ze allemaal vervangen op die print. Weet je zeker dat je geen stereo hebt op de andere ingangen? het zijn 2 gescheiden kanalen en er zit behalve de FM mono stand geen andere mono schakelaar op. Let wel, het stereo lampje brand alleen bij FM stereo, op de andere ingangen is hij altijd uit. Dus als er uit beide kanalen (goed) geluid komt zal het echt wel stereo zijn en is er met de eindtrappen niets aan de hand.
Maar een complete revisie en opnieuw afstellen kan nooit kwaad natuurlijk na een kleine 40 jaar...

RoWa

Ik heb met een hoofdtelefoon geluisterd, cd-speler aangesloten op Aux en Tape-in, maar geluid is echt Mono. Ook via aangesloten boxen. Lampje van Stereo is alleen voor Tuner, dat weet ik. In het begin licht het even op en gaat weer uit bij het vinden van een zender, na een tijd blijft het branden. Er is dus wel Stereo-ontvangst door het FM-gedeelte.
Heb al een deel nieuwe elco's gehaald, zal ze vanavond vervangen. Alleen de grote 4700uF en nog enkele kleinere hadden ze niet op voorraad.

RoWa

Heb de elco's op de Power-Supply (P800) en de Main-Amp (P700) vervangen.

Brom is weg en het Stereo-lampje brand ook weer normaal bij ontvangst van zender.
Alleen nog steeds géén Stereo geluid. Dan toch maar Transistors vervangen ?

klaas1965

Brom en FM stereo opgelost, dat is mooi.
Wat betreft het andere probleem, wat gebeurt er als je alleen links of rechts aansluit op de ingang, hoor je dan ook inderdaad alleen links of rechts op de uitgang?

RoWa

Heb ik even getest, maar dit is niet het geval. Geluid blijft over beide kanalen, als ik alleen links, of rechts aansluit. Het geluid wordt alleen iets zachter dan als beide zijn aangesloten. Dat is natuurlijk al vreemd. Wat kan dit zijn ?

SB_Marantz

Check wat je gedaan hebt.........qua soldeerwerk dus.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

2216  is  berucht  voor  rotte  voeding,  vaak  alleen de  elko's  stinken ook!.
tevens  zijn de  eindtorren meestal  altijd  wel  rot. Vervang  deze  met  BD243 244c   of  TIP41 42 

Jon
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

RoWa

Ik heb even wat metingen gedaan, aangezien er op het schema voltages staan bij de transistors.
Als ik pin B van de transistor H712 meet, krijg ik 44 volt, maar als ik pin B van H711 meet krijg ik 27 volt.
Volgens schema zijn voltages toch gelijk voor links en rechts ?.

Ik zal morgen de transistors eens vervangen.

RoWa

Heb de transistors op de main-amp vervangen.

2sd507 = bd244c
2sd313 = bd243c
2sc828 = bc168

Alle aansluitingen goed gecontrolleerd. Echter toen ik de power-knop indrukte voor een test, sprong de zekering aan de achterkant kapot. Oeps... toch nog iets fout. Heb het hele printplaatje toch goed nagekeken. ..?.

erik63