Kost speakers A + B vermogen ?

Gestart door CBdicX, april 12, 2015, 08:08:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Hallo, gaat het gebruik van speaker A + B ten koste van vermogen voor mijn PM11S3 ?
Ik kan mijn speakers Bi-wire aansluiten en wil weten wat ik dan inlever bij gebruik A/B, graag geen discussie starten of Bi-wire nut heeft of niet, daar heb ik genoeg over gelezen, het is meer "baad het niet, dan schaad het niet"........
Wel is het zo dat de manual aan geeft voor A + B er 8-16 Ohm gebruikt dient te worden, mijn speakers zijn 6 Ohm wat weer binnen de A of B optie valt van 4-8 Ohm.

Maar als het sowieso vermogen kost dan hou ik het op Single wire met een jumper van goede kwaliteit.

sjoek

Hallo,

Los van of het vermogen kost, heb ik altijd gehoord dat je biwire altijd op a of b moet aansluiten. A en b schijnt geen goed idee te zijn. Waarom heb ik nooit een duidelijke uitleg over kunnen vinden. Mischien dat iemand dat nog verhelderen kan?
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

CBdicX

Oh, in de manual van de PM staat toch echt A + B voor Bi-wire.......
Op A het hoog, op B het laag (of anders om) het maakt dus niets uit, beide sturen toch full range.

sjoek

Oke dan zou het inderdaad moeten kunnen. Ik weet ook niet meer precies waar ik dit weg heb.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

CBdicX

Maar goed, nu toch de hamvraag, kost het gebruik van A+B vermogen of maakt het AB gebruik voor de versterker niets uit en "ziet" deze gewoon een 6 Ohm speaker, hoe je die ook aan sluit ?

Marvin

Die 'ziet' gewoon een normale luidspreker.
Zou zelfs zo kunnen zijn dat het intern gewoon door verbonden is.

TurboMarco

Er veranderd niets ,dus je kan ze zo gewoon aansluiten .
Aan de andere kant als er niets veranderd is de vraag waarom je het anders zou willen aansluiten  :-P
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

BrunoD

Bi-wiring  is een vlag die nogal wat ladingen kan dekken.
Hebben je luidsprekers 2x2 terminals met een verwijderbaar brugje tussen de terminals van de woofers en de tweeters zodat je deze afzonderlijk kan voeden, of heb je slechts 1 paar terminals op je luidspreker die je dan elk met twee kabels voedt?

In het tweede geval is ziet de eindtrap van je versterker gewoon dezelfde belasting en zal er niets veranderen. Dit levert dus niets op. (Of begeef ik mij met deze eenvoudige uitspraak op glad terrein?)

In het eerste geval - waarbij je bij bi-wiring de brug wegneemt - zal de belasting die je versterker ziet flink zakken. Dit lijkt mij hoe dan ook geen verbetering te kunnen opleveren.

CBdicX

#8
Ik gooi toch maar de knuppel in het hoender hok, wat is een zinvollere optie, een goede Single wire speakerkabel en goede speaker Bi jumper (bijvoorbeeld Audioquest), of een standaard speaker kabel (2.5 mm) maar dan als bi-wire aangesloten met speaker A-B ?

Speakers hebben Bi aansluit mogelijkheid, dus 4 aansluit punten per speaker.......
Nu zitten er van die goedkope blikken verbind vorkjes bij.

BrunoD

Wat zouden de lengte, sectie en kwaliteit van de interne bekabeling en stroombanen op de filter PCBs in je speaker zijn? Anders gezegd: ik kan mij niet inbeelden dat de jumper/verbindvorkjes een grote invloed kunnen hebben.

Maar goede kwaliteit zal zeker ook niets verkeerd doen, en het mag ook mooi zijn voor het oog!



CBdicX

Maar dan, wat is "beter", bi-wire of toch de single wire optie........

TurboMarco

#11
Citaat van: CBdicX op april 12, 2015, 16:11:08
Ik gooi toch maar de knuppel in het hoender hok, wat is een zinvollere optie, een goede Single wire speakerkabel en goede speaker Bi jumper (bijvoorbeeld Audioquest), of een standaard speaker kabel (2.5 mm) maar dan als bi-wire aangesloten met speaker A-B ?

Speakers hebben Bi aansluit mogelijkheid, dus 4 aansluit punten per speaker.......
Nu zitten er van die goedkope blikken verbind vorkjes bij.
Blijf vooral knuppels in het hok gooien , of je gebruikt de zoekfunctie van het forum  :wink:
Dergelijk onderwerp is tot in den treuren al besproken .

Damn!  frusty , onbegrijpelijk dat het na die jaren nog steeds niet begrepen word , ik twijfel steeds meer aan het nut van een forum.

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Marvin

Tijdverdrijf. Vroeger ging men nog weleens naar de kroeg op zondag.

Marvin

Maar SB, Wilfred heb ik begrepen in 8jaar tijdverdrijven, kan jij wellicht opheldering geven of deze A/B keuze ook in deze premium klasse gewoon intern is doorgeschakeld?
Puur voor m'n eigen interesse......