Direct na de korte melding van Zoldar: luistermiddag bij Zoldar, was ik nieuwsgrierig naar zijn geluid i.v.m. zijn buizenversterker. Vrouwlief vriendelijk aangekeken, visite wat later laten komen en daar was ik op zaterdag onderweg richting het Zuiden onder Pijnaker, waar ik in het verleden bij het distributie centrum van onze blauwe grossier, vaak ben geweest.
Onderweg weer genoten van de opkomende bollenvelden, door Leiden heen en Zoetermeer, kwam ik in één keer aan bij huize Zoldar. Zoldar had ik nog niet eerder ontmoet en ik had via google al wat kunnen opzoeken, echter vanaf het moment dat de voordeur open ging was het een goed en prettig gevoel.
Zoals Rob al schreef, we hebben een gezamenlijke hobby en dan zit je nooit verlegen om tekst
Bij binnenkomst direct een lekkere kop koffie gekregen en nader met elkaar kennis gemaakt, ondertussen keek ik al met veel belangstelling naar zijn buizenversterker en zeer fraaie speakers. Het geluid stond al zachtjes aan en dat klonk al veel belovend! Als eerste liet Zoldar wat muziek horen via de dac en laptop, o.a. depeche mode, dat klonk goed, snel, transparant, precies zoals ik het zelf ook graag hoor. Daarna diverse cd's van mij in het loopwerk en via de Mytec dac en de buizenversterker laten sturen naar de Triangles. Wow, wat klinken de stemmen goed en de drums met hun diversiteit aan slagwerk puntig en snel.
We draaiden o.a. Harry Belafonte live uit 1959, zijn stem emotie werd zo goed weergegeven, ik werd er stil van, daarna verder met Céline Cairo, Dulfer & Dulfer, Yello, keer op keer die emotie in het geluid van de stemmen. Daarna de overstap naar vinyl, o.a. Alice in change(?), Diana Krall (wat een mooie opname) en Enya spande de kroon, hierbij kwam het geluidsbeeld echt tot grote hoogte. Ik vind vinyl het geluidsbeeld vloeiender en meer als een hologram tot leven brengen, zeker in combinatie met de buizenversterker en de speakers.
Ik kreeg er maar geen genoeg van en ben langer blijven 'plakken' bij Zoldar (visite thuis nog wat later gezet). Ondertussen ook de cd van Drums United opgezet, hierbij worden allerlei slaginstrumenten weergegeven en de set van Zoldar zet dat zo goed neer, dat ik mij niet kan herinneren dit elders zo goed gehoord heb. Zucht, al een paar jaar de rust kunnen opbrengen om te genieten van mijn set en daar tevreden mee te zijn, maar nu ik dit gehoord heb bij Zoldar en hij mij aangaf dat mijn speakers ook een goede gevoeligheid heeft en snel zijn....
Daarnaast liet Zoldar zijn Onkyo horen versus de Graaf versterker,
direct bij de eerste tonen merkte ik verschil op in het geluidsbeeld, alle voordelen die ik eerder opsomde, mooie stemmen, puntig, snelheid, waren als sneeuw voor de zon weg!
weer een zucht moment, immers alle versterkers klinken hetzelfde bij de juiste uitgangsniveau en db aan geluidsdruk? Zoals ik dat bij het blauwe buurforum zelf heb mogen ervaren? Toch hoorde ik duidelijk verschil tussen de onkyo en de Graaf.
Om het af te leren nog even geluisterd naar Angie Stone en Alejandro Fernandez, was toch echt het moment aangebroken dat ik richting huis moest (het was al donker) en afscheid nam van Zoldar en zijn heerlijk klinkende set.
Zoldar bedankt voor je gast vrijheid en dat ik weer 'besmet' ben met in ieder geval nadenken over mijn set