Ohm

Gestart door Rob46, december 07, 2014, 20:14:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Rob46

Speakers hebben een impedantie van 6 Ohm, eindversterker 8 ohm. Is dit mogelijk zonder in te leveren op de prestaties en geluidskwaliteit?

Cornelis1921

Citaat van: Rob46 op december 07, 2014, 20:14:25
Speakers hebben een impedantie van 6 Ohm, eindversterker 8 ohm. Is dit mogelijk zonder in te leveren op de prestaties en geluidskwaliteit?
Volgens mij komt deze vraag hier met enige regelmatig voorbij, Rob, doch kom er maar in SB. hello
Anders even de zoekfunctie gebruiken, Rob. :yes: notworthy Of anders een PM naar SB zelf. 8-)
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

Citaat van: Rob46 op december 07, 2014, 20:14:25
Speakers hebben een impedantie van 6 Ohm, eindversterker 8 ohm. Is dit mogelijk zonder in te leveren op de prestaties en geluidskwaliteit?
Op de PM7200 mag men volgens het manueel geen luidsprekers met een Ohm-waarde lager dan 8 Ohm aansluiten. Ik heb er mijn huidige luidsprekers op aangesloten en deze hebben een gemiddelde Ohm-waarde van 5,6 en dippen zelfs tot onder de 4 Ohm (3,4 Ohm). Nu, je hebt zelf gehoord hoe goed deze combinatie is en dat al gedurende een periode van ruim 10 jaar: No problemos, signor! :-D
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Rob46

Citaat van: Cornelis1921 op december 07, 2014, 20:24:24
Volgens mij komt deze vraag hier met enige regelmatig voorbij, Rob, doch kom er maar in SB. hello
Anders even de zoekfunctie gebruiken, Rob. :yes: notworthy Of anders een PM naar SB zelf. 8-)

Ik heb gezocht, maar kon niets relevants vinden. Nu heb ik ook weinig geduld getoond...... 8-) HLP

Cornelis1921

Citaat van: Rob46 op december 07, 2014, 20:14:25
Speakers hebben een impedantie van 6 Ohm, eindversterker 8 ohm. Is dit mogelijk zonder in te leveren op de prestaties en geluidskwaliteit?
Volgens de diverse technici aan wie ik deze vraag voorgelegd hebt hoeft een lagere Ohm-waarde der luidsprekers geen problemen te geven. Waarom niet, dat weet ik niet, vandaar SB c.s.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

polleke_cgc

Niet teveel zorgen in maken. Die impedantie van een luidspreker is geen statisch gegeven. Een luidspreker van 8 ohm kan behoorlijk wat variatie hebben : die impedantie kan gerust dalen tot 3 ohm, of soms stukken hoger zijn dan die 8 ohm.
Het enige wat van belang is, is dat je versterker kan blijven een zo onvervormd mogelijk signaal geven.
De regel is doodeenvoudig : als je vervorming hoort, dan staat de volumeknop te hoog, en moet je die gewoon wat stiller zetten. Maar enkel als je die versterker langere tijd laat spelen op dat te hoog volume zal er schade optreden (de schade zal er trouwens eerder zijn aan de tweeters van je luidsprekers, dan aan de versterker).

Dat je eindversterker een uitgangsimpedantie zou hebben van 8 ohm is trouwens niet juist (die is vele malen lager). Wat wordt aangegeven, is dat de aanbevolen impedantie voor je luidsprekers 8 ohm is. Dat is niet hetzelfde ;)...

Rob46

Met dank, dank! Je moet inderdaad 'gekke' dingen doen wil je de zaak om zeep helpen. Ik zal deze topic open laten voor wie wil aanvullen of ook info hiervandaan wilt halen.

Cornelis1921

Citaat van: Rob46 op december 07, 2014, 21:21:44
Met dank, dank! Je moet inderdaad 'gekke' dingen doen wil je de zaak om zeep helpen. Ik zal deze topic open laten voor wie wil aanvullen of ook info hiervandaan wilt halen.
Ook namens mij, Polleke. :yes: notworthy
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Whisper.nl

Citaat van: Rob46 op december 07, 2014, 21:21:44
Met dank, dank! Je moet inderdaad 'gekke' dingen doen wil je de zaak om zeep helpen. Ik zal deze topic open laten voor wie wil aanvullen of ook info hiervandaan wilt halen.

Ik heb divers ohm op mijn amp E305 gebruikt.

4 6 en 8 .

Op alle speakers / amp heb ik geen enkel probleem mogen ervaren.

Alleen op 4 ohm had ik de indruk dat ik minder ver hoefde open te draaien om op "stoom "te komen.

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

polleke_cgc

Citaat van: Whisper.nl op december 07, 2014, 22:24:32
Ik heb divers ohm op mijn amp E305 gebruikt.

4 6 en 8 .

Op alle speakers / amp heb ik geen enkel probleem mogen ervaren.

Alleen op 4 ohm had ik de indruk dat ik minder ver hoefde open te draaien om op "stoom "te komen.

Groet Whisper

Dat laatste kan kloppen, maar is uiteraard ook afhankelijk van de gevoeligheid van de luidsprekers. Met de volumeknop regel je de spanning die de versterker levert. Die impedantie van de luidspreker bepaalt dan hoeveel stroom er vloeit. Bij een lagere impedantie van de luidsprekers zal er dus meer stroom vloeien, en dus zal je bij een lagere stand van de volumeknop een hoger vermogen hebben.
Je versterker moet gewoon die stroom kunnen leveren, en dan is er geen probleem. Als hij wel in de problemen komt, zal je dat trouwens wel horen omdat de weergave dan vervormt (wat niet gezond is voor de luidsprekers).

Paul

Citaat van: polleke_cgc op december 08, 2014, 12:45:07
Je versterker moet gewoon die stroom kunnen leveren, en dan is er geen probleem. Als hij wel in de problemen komt, zal je dat trouwens wel horen omdat de weergave dan vervormt (wat niet gezond is voor de luidsprekers).
Offtopic     Je versterker kan ook in de problemen komen met luidsprekers die iets meer stroom vragen, bv Infinity K9.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

polleke_cgc

Citaat van: Paul op december 08, 2014, 17:11:10
Offtopic     Je versterker kan ook in de problemen komen met luidsprekers die iets meer stroom vragen, bv Infinity K9.

Dat "vragen" van die stroom wordt enkel bepaald door die impedantie. Maar die laatste is geen statisch gegeven. Het is niet omdat op een luidspreker "8 ohm" impedantie gekleefd is, dat die impedantie altijd 8 ohm is. Daar kunnen gerust pieken in zitten naar bv. 3 ohm, en dan is bijna 3x meer stroom nodig.
Nu : ik ken weinig mensen die hun versterker altijd vol belasten, maar de versterker moet inderdaad "zwaar" genoeg zijn om die stroom te leveren. Nu : mijn versterker levert bv. 2x90W op 8 ohm. Persoonlijk denk ik niet dat dat ding al ooit meer dan 2x10W heeft geleverd, maar wat reserve kan zeker geen kwaad...