Alleerst: Er zijn (misschien) betere CD-spelers dan de CD6005, maar niet tegen deze prijs... (oftewel iedereen vindt zijn eigen gear de top totdat het virus toeslaat...
)
Afgelopen woensdag mijn nieuwe CD-speler, een Marantz CD6005, in ontvangst mogen nemen. Na enige dagen van geduld betrachten is hij gisterenavond dan eindelijk op zijn plaats gezet, geïnstalleerd en in gebruik genomen.
De eerste luisterindrukken zijn zonder meer positief te noemen, anders dan de SA8003, maar niet minder eneverend. Waar de SA8003 enigzins ronder en vriendelijker ("warmer") klinkt is het geluidsbeeld van de CD6005 puntiger en meer karaktervoller, zelfs steviger, voller. Zangstemmen komen beter tot hun recht door de verbeterde filtering. Ook de "s"-klanken zijn zonder meer in goede handen.
Hoewel het even wennen is aan de filterinstelling van CD6005 t.o.v. die van de SA8003 ben ik toch blij verrast.
Ik draai nu: 'Fear of a Blank Planet' van Porcupine Tree, één van mijn referentie-CD's. Ik hoor nu in het hoog nieuwe aspecten die door de filtering van de SA8003 versluierd werden. De SA80003 laat iets minder digitale hardheid horen, maar is daarentegen ook minder precies in de dataillering.
Nee, de SA8003 durf ik ondanks zijn hogere prijs niet de absoluut betere speler noemen: de CD6005 heeft meer pit en karakter. Maar zoals met alle nieuwe audio is het wennen voordat dingen definitief op hun plaats vallen.A