Vervangen speakers

Gestart door booky, november 23, 2014, 11:03:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

booky

Ik ben op zoek naar nieuwe speakers.
Op dit moment gebruik ik een set B&W's 604S3. Geluid is wel goed, maar heb het idee dat deze speakers een vrij laag rendement hebben. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar speakers met een hoger rendement.
Ik zit te denken de volgende speakers: B&W CM10S2 of de Klipsch RF-7 MK II. Ik wil de speakers gaan gebruiken in combinatie met een Marantz PM-11 versterker. Is er iemand die ervaring heeft met bovenstaande speakers in combinatie met deze of een vergelijkbare Marantz versterker.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Vr groet,

Jeepee

xander32

#1
Hoe ben je tot beide ls. gekomen? Die verschillen m.i. echt enorm, op alle vlakken (concept/bouw, afwerking, grootte, sound)  :roll:.

Kijk, komende van reeds een B&W ls. begrijp ik de interesse voor een CM10, maar die Klipsch? Die heeft wel een wat hogere gevoeligheid/rendement maar is voor de rest vooral anders. Met een PM11 zou ik mij voorts niet al te druk maken over het rendement van een ls. ...

Tannoy, Totem en Usher matchen in het algemeen ook lekker met Marantz is mijn ervaring. Luister bijv. eens naar een Tannoy Precission 6.2 of 6.4.


Citaat van: booky op november 23, 2014, 11:03:17
Ik ben op zoek naar nieuwe speakers.
Op dit moment gebruik ik een set B&W's 604S3. Geluid is wel goed, maar heb het idee dat deze speakers een vrij laag rendement hebben. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar speakers met een hoger rendement.
Ik zit te denken de volgende speakers: B&W CM10S2 of de Klipsch RF-7 MK II. Ik wil de speakers gaan gebruiken in combinatie met een Marantz PM-11 versterker. Is er iemand die ervaring heeft met bovenstaande speakers in combinatie met deze of een vergelijkbare Marantz versterker.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Vr groet,

Jeepee

booky

Ik ben tot de klipsch gekomen vanwege hun hoge rendement. De B&W vanwege mijn goede ervaring die ik nu heb met de 604's.
Je hebt zeker gelijk. Het zijn totaal verschillende speakers. Ik ga eerst luisteren voordat ik een set aanschaf. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar het verschil tussen de Klipsch en de B&W's.

Bedankt voor jouw reactie.

polleke_cgc

Je 604S3 hebben een gevoeligheid van 90dB/W. Een CM10S2 krek hetzelfde.
Maar ik zie wel niet in waarom je denkt dat een hogere gevoeligheid betekent dat je een betere klankkwaliteit zou halen ? Het betekent alleen dat je je versterker wat minder hoog moet zetten voor hetzelfde volume.
Een versterker (en zeker een PM11) kan wel wat leveren, ook als er eens een impedantiedipje is...

Die 90 dB/W is inderdaad niet super hoog (toch niet voor vloerstaanders), maar voor dat type luidsprekers is het heel normaal.
Die 101dB/W van die Klipsch lijkt me eerder uitzonderlijk. En het voordeel van een dergelijke hoge gevoeligheid zie ik eigenlijk niet direct.

Heb een tijdje geleden de CM10 gehoord (niet de S2 versie, maar het verschil is enkel de binnenbekabeling en andere crossover-filter) en dat leek me toch een heel goeie luidspreker. De Klipsch heb ik nog niet gehoord dus daar kan ik geen oordeel over vellen.

Ben zelf ook aan het uitkijken om mijn dingen te vervangen (luister nog naar een 20 jaar oude B&W DM620i). Ik denk dat de B&W CM 8S2 of CM 9S2 redelijk wat kans maakt om hier binnen te komen. De CM10S2 zal het waarschijnlijk niet worden : niet omdat het een slechte luidspreker zou zijn,, maar voornamelijk omdat ze redelijk veel ruimte nodig hebben om goed te klinken en ik deze in mijn appartement niet voorhanden heb.

Marantz 81

#4
Het zijn totaal verschillende speakers die van B&W en Klipsch  dat is echt een kwestie van smaak

zou je horizon ook nog wat verbreden door naar andere merken te luisteren

Monitor audio , audio physic, tannoy,dynaudio, totem , Dali , JBL , Usher  en zo zijn er nog meer

Wat zoek je in een speaker ?

mountainbiker

Ik zou gaan voor speakers met een rendement vanaf 90 db en waarvan de conus gemaakt is van papier (bamboe/papyrus kan ook) eventueel met een polyprop coating. Persoonlijk vind ik muziek uit metalen/kunstoffen conussen niet lekker klinken.
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

polleke_cgc

Bij die CM 10 is de tweeter aluminium, de middentoner kevlar, en de baskonus een combinatie van kevlar en papier. Nu : B&W is gekend voor die kevlar oplossing.

Whisper.nl

Citaat van: booky op november 23, 2014, 11:26:15
Ik ben tot de klipsch gekomen vanwege hun hoge rendement. De B&W vanwege mijn goede ervaring die ik nu heb met de 604's.
Je hebt zeker gelijk. Het zijn totaal verschillende speakers. Ik ga eerst luisteren voordat ik een set aanschaf. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar het verschil tussen de Klipsch en de B&W's.

Bedankt voor jouw reactie.

Spannend, dus je wil een speaker gaan kopen a.d.h.v. het rendement ?  HLP

Het algemene advies is, luisteren luisteren enz.

Wat de een mooi vindt vindt de andere heel erg lelijk. redface

Groet Whisper  byebye
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

arjan1312

Kijk dan ook eens bij Heco : Celan GT902 of The New Statement.

Heb zelf de Celan 700 gehad voor mijn huidige luidsprekers. Mijn vrouw vond de GT902 nét een paar centimeter te groot.

Succes in ieder geval met je keuze.

Bij "Corrupt" in Rotterdam hebben ze zowel Klipsch als Heco.
PM 11S3 / Sony cd-speler
Canton Vento 890.2 DC met Atlas Equator Mk II bi-wire kabels
Chord Hugo Dac

booky

Ik wil iedereen bedanken voor de reacties. Ik heb goede suggesties voorbij zien komen. Ga nog even op (prijs)onderzoek en ga vervolgens binnenkort een aantal verschillende speakers beluisteren.

vr groet,

jeepee

xander32

Goed bezig. Hou je ons op de hoogte over jouw beveindingen?

Citaat van: booky op november 26, 2014, 19:49:22
Ik wil iedereen bedanken voor de reacties. Ik heb goede suggesties voorbij zien komen. Ga nog even op (prijs)onderzoek en ga vervolgens binnenkort een aantal verschillende speakers beluisteren.

vr groet,

jeepee

Marantzer

Tja, ik kan alleen maar aangeven dat de CM10 met de PM11 een topcombinatie is

Met de Klipsch zou ik oppassen, als het geluid te helder/schel wordt kan je ook last krijgen van luistermoeheid, dat is iets wat je misschien niet direct opvalt bij het luisteren in de winkel.

Verder wens ik je veel plezier tijdens het maken van je keuze
PM-11S1, SA-15S2, B&W CM10, SBT & BOTW

Rutger1

Mocht je nog op zoek zijn. Ik heb nog een paar von schweikert vr4 jr staan. Deze deden het erg mooi ism een pm15.
-= Marantz PM15, Marantz SA-14 v2,  MIT Terminator2 (bi-wire), MIT MI330 (XLR), Von Schweikert VR4-jr =-

Sold Marantz DV7600, B&W DM630i

booky

Afgelopen zomer heb ik een aantal speakers beluisterd. Ik heb aan de audioverkoper overgelaten welke sets het beste zouden passen bij een marantz pm11. Als voorwaarde had ik echter gesteld dat er op zijn minst een set Klipsch   RF7MKII aangesloten zouden worden en een set B&W CM10S2.
Ik heb in totaal 6 speaker sets beluisterd. Mijn muzieksmaak is zeer uiteenlopend. (jazz, blues, metal, punk, klassiek, pop, echt van alles.)
Ik heb ook verschillende cd's meegenomen bij de luistersessie. Het viel mij op, dat bij rustige muziek (bijv. Norah Jones, Buena vista social club) de Klipsch speakers heel goed presteerden, maar bij (blues) rock muziek (Red hot chili peppers, SNFU, Seasick Steve) toch wat schetterig overkwamen naar mijn mening.
Van de 6 speaker sets waren er 2 sets die bij alle muzieksmaken goed presteerden. Nergens het beste, maar ik was op zoek naar een compromis. Dit waren de B&W's CM10S2 en de Triangle Esprit Antal EZ. Na lang wikken en wegen de Triangles gekozen. Deze waren wel iets scherper in het geluid op sommige onderdelen dan de B&W's, maar scoorden naar mijn mening vooral op de weergave van details en de stemmen iets beter dan dan de B&W's.
Het is een tijdje geleden, maar toch nog bedankt voor jullie reacties en suggesties.

VANZOMERENG

#14
Veel plezier met je triangeltjes Booky..

Heb wel vaker Triangle vloerstaanders gehoord en moet zeggen, zijn wel speakers naar mijn hart.
Niet zo verfijnd als de directe concurrenten in dezelfde prijsklassen maar wel lekker dynamisch
en met een prettige kleuring/sounding en weten een goed "live-plaatje" neer te zetten.

Helaas zijn hun vloerstaanders voor mijn ruimte net een maatje te groot