Ode aan de Marantz model 1030 console solid state amplifier uit 1976

Gestart door hasselblad, november 17, 2014, 23:25:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

hasselblad

Beste forumleden dit is een ode aan de Marantz model 1030 console solid state amplifier uit 1976

Ik heb ooit mijn 1060 verkocht en daar heb ik reuze spijt van Enige jaren geleden beschreef ik op dit forum mijn geëxperimenteer deze bekende Marantz 1060, zie het hifinl artikel http://www.hifi.nl/artikel/5887/Te-goed-voor-het-geld-1-de-Marantz-1060.html  die vooral via de Quad 303 eindversterker geweldig klonk. Een vol en open, dynamisch ietsje wollig doch aangenaam warm diep bassig geluid. Nog niet zo gedetailleerd zoals bijvoorbeeld een PM80 maar duidelijk het gelauwerde We Sound Better Marantz geluid uit de jaren zeventig. In vergelijking met de Quad 303 voorversterker klonk het geluid meer open of ruimtelijker. De marantz 1060 klinkt beter dan de Quad 303 voorversterker.
Vandaag ben ik vele versterkers en jaren verder -waaronder een Marantz PM64MKII die mij niet echt kon bekoren hoewel de phono-versterking geweldig klonk- verliefd op het buizengeluid van mijn eenvoudige Lafayette Bocama LA-224B versterker uit 1969 met vier "nieuwe" nos EL84 buizen en vijf ECC83 buizen. http://www.hifi.nl/artikel/1203/De-Bocama-LA-224B-revisited.html
Ze is geheel hardwired en gereviseerd met een nieuwe Hammond voedingstrafo, state of the art koppelings condensatoren en nieuwe karakteristieke multisectie Elko's. Ik luister op  geheel gereviseerde http://www.falconacoustics.co.uk/  KEF 104ab reference's luidsprekers of de  IMF supercompact II  of de best zeldzame Coda uit 1974 met de beroemde B110 woofer en T27 tweeter KEF's antwoord op de BBC LS3/5.

Omdat ik mijn 1060 erg miste en op Marktplaats steeds bot ving bij het bieden op deze versterker kocht ik een oude Marantz 1030 met originele gebruiksaanwijzing voor zestig euro. De power knop ontbrak,er zat een moeizaam te verwijderen Donald Duck sticker op de frontplaat en de zwarte kap was wat je zegt doorleefd.
Ik las op het internet dat bij de eerste modellen rond  serie nummer 2400 de kap is beplakt met gehout kunststof en net zoals de 1060 een pre-out hebben. Bij deze eerste versies is het binnenwerk verstevigd met twee zijwaartse bruggen: een over de trafo rechts en een steun links. Op mijn model uit 1976 met serie nummer 320119  zijn helaas de pre-out en de extra bruggen weg bezuinigd. De 1030 is gebouwd van 1973 tot en met 1976 en koste destijds198,00 dollar.
Volgens mijn eigen bevindingen en uit artikelen op het net, blijkt dat vooral de voorversterking van de 1060 subliem is en is dit nu ook het geval bij de 1030?
Ik haal de versterker op in Amstelveen en ga meteen bij thuiskomst luisteren op mijn drieweg IMF monitoren. De oude dame, fors van gewicht 8,7 kilo, zware trafo, bloept aan en het blauwe lampje brand. Ze produceert een prachtig geluid met een werkelijk diepe bas. Ik sta paf, slechts twee maal 15 watt....Dat smaakt naar meer en ik sluit haar aan op de dikke kef 104ab's.
En wederom een geweldige geluid vol, open, dynamisch en een diepe bas. Het klinkt allemaal goed maar de phonoversterker houdt er na 17 minuten mee op en daarna het wil met de diepe bas via de AUX ook niet echt meer vlotten. Tijd voor restauratie.
Dus HAL9000 gebeld om de dame te laten reviseren want ik ben razend enthousiast over het geluid. Na een paar dagen is ze terug van een zeer grondige revisie. (omdat de revisie van model 1030 al vaak beschreven is op dit forum laat ik het voor nu achterwegen maar er is in iedergeval  een flinke bak oude elko's uitgegaan)

En hoe klinkt het?

In een woord geweldig, Ik heb haar vier dagen achter elkaar aangehad en ben zeer onder de indruk van deze 38 jaar oude versterker. Na een dag spelen is de versterker niet eens warm. Ingewikkelde muziek met diepe bassen en abrupte overgangen kan ze met haar twee maal 15 watt makkelijk aan, Alles komt er soepel uit, sprankelend hoog. Het geluid hangt tegen het karakteristieke geluid van de buizenversterker aan.
Helaas is de belettering van de frontplaat deels aangetast. De kap heb ik opnieuw zwart gespoten en dat maakt de versterker weer als nieuw. Hal9000 had in zijn la nog een originele aan/uit schakelaar liggen.
Ik ben heel blij dat ik deze prachtige versterker heb kunnen behouden voor de toekomst want qua geluid geeft deze oude dame veel moderne versterker het nakijken.
De 1030 is een prachtig ontwerp.









Cornelis1921

Een verhaal waar ik mijn helemaal herken; ben zelf ooit eigenaar geweest van een (nieuwe) PM1030 (sept. 1977), die ik over gedaan heb aan mijn broertje, die hem na vijftien jaar verving door een zwarte Pioneer en de PM1030 (jaren) later bij het grofvuil gezet heeft (foetsie, hopelijk naar een liefhebber). :|
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

i2Paq

Gewoon een 2de 1030 kopen met een mooi front en de overzetten  :wink:

Verkoop je de 1030 die over is gewoon weer.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

contour

wow   mooi hoor!!
lang, heel lang geleden ook in mijn bezit gehad..in den haag toen gekocht bij die duistere zaak ROVATO
heel veel plezier van gehad :yes:

Rob
Buchardt S300 mk 2 SE;Marantz PM11S1;Marantz SA15S2;Chord Signature luidsprekerkabel;Verastarr silver signature interlink;Verastarr silver signature powercable;Powerlab G7powercable

Maurice

Gaarne on-topic blijven, familie perikelen kunnen in het Café besproken worden!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

HAL9000

Ik ben blij  dat  de  1030  goed  speelt.   De  1030 1060 1040 1070  zijn een van de  beste  versterkers  van Marantz.   maarja   1050 1072 1090  zijn ook prima. 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

hasselblad

Beste HAL9000, waarde Jon
dank voor je reactie.
Geweldig gedaan, knap werk.
Ik ben het met je eens dat de 1030/1040/1060/1070 inderdaad de beste Marantz versterkers zijn uit de gouden jaren van Marantz.
Ik ben allen niet kapot van de 1050.

groeten van pompom Rob uit de leukste stad van Nederland

Paul

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

contour

Buchardt S300 mk 2 SE;Marantz PM11S1;Marantz SA15S2;Chord Signature luidsprekerkabel;Verastarr silver signature interlink;Verastarr silver signature powercable;Powerlab G7powercable

lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

contour

Buchardt S300 mk 2 SE;Marantz PM11S1;Marantz SA15S2;Chord Signature luidsprekerkabel;Verastarr silver signature interlink;Verastarr silver signature powercable;Powerlab G7powercable

Paul

Citaat van: HAL9000 op november 19, 2014, 13:27:00
Ik ben blij  dat  de  1030  goed  speelt.   De  1030 1060 1040 1070  zijn een van de  beste  versterkers  van Marantz.   maarja   1050 1072 1090  zijn ook prima. 
Ben de gelukkige eigenaar van de 1060 en 1070 ooit in het verleden door SB nagezien en zijn blijvertjes, echt prima versterkers.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

HAL9000

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

hasselblad


hasselblad

Jon hoe zit het nu ook alweer met die vier kleine transistoren beneden in de eindtrap van de 1030?