"En zo zij het", vrijdag jongstleden ontstond een spontane M&G bij Whisper, onze Hans. Ik heb deze gelegenheid maar weer eens aangegrepen om er een 'op de bank bij' verslagje van te maken, dit was al weer een tijdje geleden. Ook hier geldt weer dat dit verslagje zo subjectief als de p...
is. Ik bedoel hiermee te zeggen dat hier mijn beleving is weergegeven.
Enfin, vrijdag dus om 12.15 uur in de auto en naar Ede toe gereden. Ik had om 13.00 uur bij Hans afgesproken, echter kwam ik omstreeks 13.30 uur pas aankakken. Niet mijn schuld hoor!
Vakantie houdend Nederland en de normale vrijdagdrukte zorgde voor de nodige files, en laat ik nu juist aan twee van deze files hebben mogen deelnemen
. Met dank.
Hans woont met zijn gezin in een volgens mij rustige wijk in de gemeente Ede. De straatjes in de wijk zijn ruim opgezet en het nodige groen siert de omgeving. Ik werd hartelijk door Hans ontvangen. Na nog even met zijn vrouw en twee dochters kennis gemaakt te hebben werd het volgens Hans tijd dat ik eens ging zitten. Ik stond natuurlijk al weer met mijn neus bij de Totems en de mooie audio componenten te kwijlen.
Overigens ging moeders de vrouw met een der dochters de stad in, wat Hans, maar ik denk menig ander Forumlid, dit tijdens een M&G niet onverdienstelijk zou vinden
De audio set staat in een woonkamer die aardig volgepakt is met meubels. Wat gelijk opvalt is een fraai kleed wat op de grond ligt. Ik was het vergeten te vragen, maar ik dacht even aan een aanpassing in de akoestiek, maar het kan ook gewoon warm voor de voetjes zijn vanwege de plavuizen. De Accuphase E305 en de Marantz CD11 staan op een kast links achterin de hoek. Op zich jammer, want deze fraaie componenten verdienen eigenlijk een prominente plek duidelijk in het zicht(!), ik bedoel, die Accuphase met die wappers; prachtig! En zo groot! Gelijk links staat daar op een plateau de eerste Totem Sttaf luidspreker. 'Netjes gepoetst' hoor ik Hans nog tegen mij zeggen. Inderdaad, kan ik niet ontkennen, beide luidsprekers staan er als nieuw bij. De rechterluidspreker staat overigens evenwijdig aan de rechterzijde, uiteraard ook op een plateau. De reden is mij nog even door Hans uitgelegd. Omdat er een bank met een vrij hoge leuning voor de speaker rechts staat, zou dat in een niet verhoogde situatie het geluid negatief kunnen beïnvloeden door weerkaatsing (Edit; misschien gebruik ik niet de juiste audiofiele benamingen, maar ik hoop dat de lezer dit mij niet kwalijk neemt?)
Goed over nagedacht dus! Beide speakers staan ongeveer 50 cm uit de wand en kunnen redelijk vrij ademen. In een heerlijk zittend lederen Audiozetel bemerk ik dat ik een mooie positie heb ten opzichte van de speakers; een fraaie driehoek is gecreëerd.
Overigens; ik zal hier verder geen uitleg gaan geven over het type/merk van de aangesloten interlinks en luidsprekerkabels die in deze set gebruikt zijn, ik wil het graag verder tot de muziek en de beleving hiervan in deze 'op de bank bij' sessie beperken. Voor details hieromtrent verwijs ik graag naar Hans
En dan de muziek. Vele cd's zijn de revue gepasseerd, velen zijn in de oerdegelijke lade van de Marantz CD11 verdwenen. Ik heb op het forum ergens ooit eens iets gelezen over 'ouwe meuk'. Kijk, deze componenten zijn dan niet nieuw of bijna nieuw of recent, maar.......wat een sound! Ik was echt positief verrast. Alles klopt in deze set. Hier hoef je geen nieuwe componenten voor te hebben beste audiovrienden. De muziek van bijvoorbeeld Oliver Shanti hoorde ik loepzuiver en met strak geplaatst de instrumenten. De links en rechts plaatsing, daar kreeg ik regelmatig kippenvel van. De instrumenten kan ik bij wijze van zo pakken, levensecht. Muziek van Midori (ik heb stiekem toch wat titels en componisten opgeschreven, want dit is toch ook leuk aan een M&G/Op de bank bij sessie; je ontdekt nieuwe muziek!) zet een ruimtelijk beeld neer met waar nodig de hoofdrolspeler in het midden. En dan muziek van Janis Ian, in een gold cd uitvoering, de cd Breaking Silence, prachtig zoals Janis hier de huiskamer in komt (helaas niet figuurlijk
) Emotie, ja best wel!
Onder het genot van de gastvrijheid, een prima gesprekspartner, een kopje Chinese thee en een biertje (ja, voor deze recescent was het ook vrijdag en genoot ik nog van mijn vakantie
) heb ik genoten, genoten van een in balans zijnde audio set bestaande uit oerdegelijke en tijdloze componenten, staande in een verrassende opstelling maar met een soundstage waar echt niets mis mee is. Onvermoeibaar audiofiel genieten!
Tot de volgende 'op de bank bij'. Waar?