Hallo, ik ben hartstikke nieuw hier. Kort voorgesteld ben ik al jaren fan van Marantz. Na het een en ander 'versleten' te hebben, ben ik afgelopen jaar op een kleinere set overgestapt. Zo maakte ik mijn vriendin blij en mij huis iets kindvriendelijker.
De PM6005 staat overal goed aangeschreven en het zal mij niet verbazen als het in zijn prijsklasse een award bij Whathifi voor het jaar 2014 in de wacht sleept. En terecht, want het is een mooi speeltje met heerlijk zuiver en gedetailleerd geluid. De DAC aan boord is natuurlijk helemaal een surplus!
Vandaar dat ik mijn cd's via digital coax op de versterker afspeelde zodat ik mijn Van Den Hul D102 overhield om aan mijn nieuwe Bluesound Node aan te sluiten. Zodoende had ik de optische ingang over voor mijn Samsung F8000. Die geweldige tv heeft om de een of andere reden alleen optische audio uit, wanneer je geen home cinema set hebt.
MAAR: bij ongeveer 5% van onze cd-collectie lijkt het zo nu en dan of de versterker sommige 1-tjes en 0-tjes (bitjes en bytejes) niet kan lezen. De muziek hikt, hapert zo je wil. Er missen simpelweg kleine stukjes van het geluid. Dat klinkt bijna of de cd blijft hangen, maar dan aders! Namelijk de muziek loopt gewoon door alleen missen er fracties in het geluid! Steeds bij exact dezelfde cd's op exact dezelfde momenten. Het zijn zowel kopie's als originele cd's, met en zonder het compact disc logo
Analoog is er geen vuiltje aan de lucht. Ook niet wanneer ik de cd afspeel op de Marantz CD6005, die exact dezelfde DAC aan boord heeft als de PM6005. Ook heb ik ondervonden dat de PM6005 dit met alle cd-spelers doet die digitaal binnenkomen (getest op een Rotel, NAD en ander type Marantz). Maar dus nooit wanneer het analoog is aangestuurd.Daarmee ben ik terug naar de dealer gegaan (Hobo-Hifi, Den Bosch). In de winkel hebben we een andere PM6005 getest; exact hetzelfde! Toen twee andere versterkers digitaal af laten spelen op hun DAC (NAD 7050 en Rotel A12); geen probleem! Mijn PM6005 is toen naar Audio Service in Elst gegaan. Die konden in eerste instantie geen fout uitlezen. Totdat ze mijn (haperende) cd's erbij kregen. Daar wisten zij ook geen raad mee. De cd's zijn vervolgens naar D&M in Eindhoven gestuurd. De slimmeriken daar hebben besloten de cd's te kopiëren op een computer. Die duplicaties gaven op hun beurt geen problemen. De computer had dus blijkbaar de fouten eruit verbeterd.
Dus kreeg ik van D&M te horen dat het aan de cd's ligt en niet aan de versterker, ze doen er dus niets aan. Wel staat er in het rapport aan Hobo Hifi: "Met copy-cd's geen probleem. Probleem-error correctie niet voldoende in versterker".
Ik wordt hier natuurlijk niet goed van. Want als een pc met een een cd-brander van een paar tientjes de error-correctie wel kan maken, waarom kan de DAC in de PM6005 dat dat niet? Alle concurrenten kunnen het namelijk wel! Ik vind het een zwaktebod van D&M! Alle technici , behalve die van Marantz, zeggen dat het aan de opbouw van het apparaat ligt, kan gewoonweg niet genoeg leveren.
Hobo Hifi is ook niet blij met het antwoord van D&M, hebben dit nog nooit meegemaakt. Uit goede wil hebben ze mij een fatsoenlijke interlink gegeven. Ik luister mijn cd's nu dus analoog.
Wie weet hier iets van?