PM6005 onvoldoende voor (fout-)correctie cd

Gestart door Timex, september 22, 2014, 17:22:16

Vorige topic - Volgende topic

Timex

Hallo, ik ben hartstikke nieuw hier. Kort voorgesteld ben ik al jaren fan van Marantz. Na het een en ander 'versleten' te hebben, ben ik afgelopen jaar op een kleinere set overgestapt. Zo maakte ik mijn vriendin blij en mij huis iets kindvriendelijker.
De PM6005 staat overal goed aangeschreven en het zal mij niet verbazen als het in zijn prijsklasse een award bij Whathifi voor het jaar 2014 in de wacht sleept. En terecht, want het is een mooi speeltje met heerlijk zuiver en gedetailleerd geluid. De DAC aan boord is natuurlijk helemaal een surplus!
Vandaar dat ik mijn cd's via digital coax op de versterker afspeelde zodat ik mijn Van Den Hul D102 overhield om aan mijn nieuwe Bluesound Node aan te sluiten. Zodoende had ik de optische ingang over voor mijn Samsung F8000. Die geweldige tv heeft om de een of andere reden alleen optische audio uit, wanneer je geen home cinema set hebt.
MAAR: bij ongeveer 5% van onze cd-collectie lijkt het zo nu en dan of de versterker sommige 1-tjes en 0-tjes (bitjes en bytejes) niet kan lezen. De muziek hikt, hapert zo je wil. Er missen simpelweg kleine stukjes van het geluid. Dat klinkt bijna of de cd blijft hangen, maar dan aders! ;) Namelijk de muziek loopt gewoon door alleen missen er fracties in het geluid! Steeds bij exact dezelfde cd's op exact dezelfde momenten. Het zijn zowel kopie's als originele cd's, met en zonder het compact disc logo
Analoog is er geen vuiltje aan de lucht. Ook niet wanneer ik de cd afspeel op de Marantz CD6005, die exact dezelfde DAC aan boord heeft als de PM6005. Ook heb ik ondervonden dat de PM6005 dit met alle cd-spelers doet die digitaal binnenkomen (getest op een Rotel, NAD en ander type Marantz). Maar dus nooit wanneer het analoog is aangestuurd.

Daarmee ben ik terug naar de dealer gegaan (Hobo-Hifi, Den Bosch). In de winkel hebben we een andere PM6005 getest; exact hetzelfde! Toen twee andere versterkers digitaal af laten spelen op hun DAC (NAD 7050 en Rotel A12); geen probleem!
Mijn PM6005 is toen naar Audio Service in Elst gegaan. Die konden in eerste instantie geen fout uitlezen. Totdat ze mijn (haperende) cd's erbij kregen. Daar wisten zij ook geen raad mee. De cd's zijn vervolgens naar D&M in Eindhoven gestuurd. De slimmeriken daar hebben besloten de cd's te kopiëren op een computer. Die duplicaties gaven op hun beurt geen problemen. De computer had dus blijkbaar de fouten eruit verbeterd.
Dus kreeg ik van D&M te horen dat het aan de cd's ligt en niet aan de versterker, ze doen er dus niets aan. Wel staat er in het rapport aan Hobo Hifi: "Met copy-cd's geen probleem. Probleem-error correctie niet voldoende in versterker".
Ik wordt hier natuurlijk niet goed van. Want als een pc met een een cd-brander van een paar tientjes de error-correctie wel  kan maken, waarom kan de DAC in de PM6005 dat dat niet? Alle concurrenten kunnen het namelijk wel!

Ik vind het een zwaktebod van D&M! Alle technici , behalve die van Marantz, zeggen dat het aan de opbouw van het apparaat ligt, kan gewoonweg niet genoeg leveren.
Hobo Hifi is ook niet blij met het antwoord van D&M, hebben dit nog nooit meegemaakt. Uit goede wil hebben ze mij een fatsoenlijke interlink gegeven. Ik luister mijn cd's nu dus analoog.
Wie weet hier iets van?

Cornelis1921

Allereerst, van harte welkom hier.
Ten tweede, een voor jou een heel vervelend verhaal maar voor de rest van het forum wellicht een interessant relaas. I.i.g. heeft marantz en laat D&M een behoorlijke steek vallen.
Maar een dikke plus voor Hobo dat zij jou ter tegemoetkoming een gratis interlink meegaven.
Groetjes, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

hchifi.nl

Ik heb dit nog nooit ondervonden en toch al wel wat PM-6005's verkocht...

Welke cd's ondervind je problemen mee ? zijn het er echt meerdere ?
Ik zal het hier eens testen, ik vind het namelijk een erg bijzonder fenomeen.

H&C Hifi, al ruim 20 jaar een begrip !

Nu bereikbaar via Whatsapp !! 06-13638838

Onze openingstijden :
ma GESLOTEN
di GESLOTEN
wo 10.00u-19.30u
do 10.00-19.30u
vr 10.00u-20.30u
za 10.00u-17.00u

Tel. 0031 (0) 478-515

polleke_cgc

De DAC in die PM6005 bevat helemaal geen foutcorrectie. Dat gebeurt namelijk VOOR de DAC. De enige foutcorrectie in de PM6005 is die in de module die het signaal ontvangt via je coax-kabel. Eenmaal die bitjes zijn doorgekomen, heb je helemaal geen foutcontrole meer nodig.
Dat er iets fout is met die CD's lijkt me toch redelijk onwaarschijnlijk. Vroeger kon je nog problemen hebben met CD's die kopie-beveiligd waren, maar dat wordt niet veel meer gebruikt. En als je er een kopie van gemaakt hebt (met een deftig rip-programma) dan is die beveiliging ook weg... Dat er niets fout is met die CD's kan je gewoon afleiden uit het feit dat je CD6005 ze zonder problemen in een analoog signaal kan omzetten.

Heb je trouwens al eens geprobeerd om je CD-speler optisch aan de PM6005 aan te sluiten ? Misschien dat deze fout enkel in de coax-aansluiting zit.

Nu : uiteindelijk maak je met je CD digitaal aan te sluiten eigenlijk geen voordeel : de DAC in de CD6005 en de PM6005 is identiek. De klank zou dus gelijk moeten zijn als je de CD-speler digitaal of analoog aansluit.

SB_Marantz

Citaat van: polleke_cgc op september 22, 2014, 19:10:42
De DAC in die PM6005 bevat helemaal geen foutcorrectie. Dat gebeurt namelijk VOOR de DAC.

:schater:

Zo zie je maar weer.
Eerst weten hoe het werkt dan pas roeptoeteren.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

polleke_cgc

Citaat van: SB_Marantz op september 22, 2014, 21:51:14

Zo zie je maar weer.

Een DAC zet bitjes om in een wisselspanning.  Meer doet zo'n ding niet.
Neem de oude DAC's gebaseerd op R2R netwerken. Kan je me eens uitleggen waar de foutcorrectie zit in zo'n DAC ? En leg het dan eens uit voor de huidige 1-bitters... Bij voorkeur al roeptoeterend.

SB_Marantz

Je vatte mijn opmerking net verkeerd op...waarmee ik slechts wilde zeggen dat je gelijk hebt.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Timex

Citaat van: hchifi.nl op september 22, 2014, 18:56:23
Ik heb dit nog nooit ondervonden en toch al wel wat PM-6005's verkocht...

Welke cd's ondervind je problemen mee ? zijn het er echt meerdere ?
Ik zal het hier eens testen, ik vind het namelijk een erg bijzonder fenomeen.

Helaas, het zijn er echt meerdere. Het betreft zowel gekopieerde cd's, als cd's in de fabriek beschreven, als cd's met en zonder Compact Disc certificaat (logo). Maar het zijn er tot nu toe 5 van de 300 afgespeelde cd's, ik vraag me dan ook af hoveel mensen hetzelfde zullen 'ontdekken', laat staan ermee terug naar de dealer gaan. Het is namelijk niet zo dat heel die cd's slecht worden weergegeven, het gaat om enkele seconden en maar bij 1 cd om de gehele cd.
Tot nu staat iedereen met z'n bek vol tanden. De dealer, de technische dienst van Audio Service in Elst (die alles voor Marantz doet)...niemand weet er raad mee. Zij hebben dit ook nog nooit meegemaakt! Ze vermoeden dat er ergens iets in de opbouw van het apparaat niet goed zit, te weinig voeding is wat er vooral wordt geopperd. Een combinatiefout tussen cd en versterker wordt ook gezegd. Dat laatste is nogal wiedes, anders zou die natuurlijk geen gebreken vertonen ;)
Alleen Denon&Marantz  Eindhoven reageert onbewogen. Ze leggen de schuld bij de cd's: "Tijdens het kopiëren wordt waarschijnlijk een foutcorrectie gemaakt waardoor de gecopieerde cd's het perfect doen. Dus het ligt aan de cd's en niet aan de versterker."
Op mijn vraag waarom iedere cd-speler de cd's analoog wel zonder problemen weergeeft en twee concurrerende versterkers met DAC aan boord ook geen problemen geven, weten ze echter geen antwoord! :(

Timex

Citaat van: SB_Marantz op september 22, 2014, 21:51:14

Zo zie je maar weer.

Laten we voorop stellen dat ik er totaal geen verstand van heb! Als ik dat wel zou hebben, zou ik het probleem niet op dit forum voorleggen.  HLP
Ik fungeer vooral als boodschapper en probeer te vertalen wat ik tot nu toe gehoord heb van de mensen die er meer verstand van hebben dan ik. En je weet wat ze zeggen: "Never shoot the messenger." Het kan zijn dat ik dingen verwar of 'misinterpreteer'. Reacties zoals die van Polleke zijn daarom dus erg nuttig!
Jouw motief om mij proberen onderuit te halen, is mij geheel onduidelijk. Het heeft geen enkele meerwaarde. En volgens mij is dit forum ook helemaal niet bedoeld om het gelijk te halen of mensen te kleineren.
Dat je daarnaast ook nog eens achterwege laat inhoudelijk op mijn topic in te gaan, zegt veel over je! Jammer.  :|
Volgens mij doe je er goed aan je niet te mengen als je inhoudelijks niets toe te voegen hebt.  stupid
Kun je je daarin vinden, of ga je weer proberen je negatieve stempel te drukken?

i2Paq

Zit gewoon in je CD's.

Ik heb ze ook, en in sommige cd-spelers kunnen ze wel gelezen worden.

En kopie werkt altijd.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

Maurice

Laten we hier inhoudelijk blijven over het probleem dat topic-starter ervaart, aangevuld met de observaties van derden.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

Citaat van: i2Paq op september 24, 2014, 13:19:30
Zit gewoon in je CD's.

En kopie werkt altijd.
Ik ben het zelf nog nooit tegengekomen, wel dat mijn CD6000 OSE een bepaalde cd van dreamtheater niet kon lezen.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

SB_Marantz

Citaat van: Timex op september 24, 2014, 12:48:31
Laten we voorop stellen dat ik er totaal geen verstand van heb! Als ik dat wel zou hebben, zou ik het probleem niet op dit forum voorleggen.  HLP
Ik fungeer vooral als boodschapper en probeer te vertalen wat ik tot nu toe gehoord heb van de mensen die er meer verstand van hebben dan ik. En je weet wat ze zeggen: "Never shoot the messenger." Het kan zijn dat ik dingen verwar of 'misinterpreteer'. Reacties zoals die van Polleke zijn daarom dus erg nuttig!
Jouw motief om mij proberen onderuit te halen, is mij geheel onduidelijk. Het heeft geen enkele meerwaarde. En volgens mij is dit forum ook helemaal niet bedoeld om het gelijk te halen of mensen te kleineren.
Dat je daarnaast ook nog eens achterwege laat inhoudelijk op mijn topic in te gaan, zegt veel over je! Jammer.  :|
Volgens mij doe je er goed aan je niet te mengen als je inhoudelijks niets toe te voegen hebt.  stupid
Kun je je daarin vinden, of ga je weer proberen je negatieve stempel te drukken?

Ik geloof dat ik je niet helemaal kan volgen.
Om te beginnen quote ik iemand en geef daar een passend antwoordt op dat hij gelijk heeft.
Daarop draai jij de rollen om en beweerd dat ik je persoonlijk aanval wat niet het geval of de bedoeling is.

Verder kun je de werking van een cd speler prima middels google vinden en dus ook dat het probleem wat jij schijnbaar ondervindt.

Een ieder kan wel eens een dergelijk probleem met een apparaat meemaken, daar ontkom je niet aan maar als ik je posting's teruglees zou ik ook eens de hand in eigen boezem steken.
Mensen en producenten zonder kennis van zaken de schuld geven b.v.
Dat zijn de feiten hier.

Maar goed, feitelijk niet bijster interessant en deze uiteenzetting mijnerzijds lijkt me duidelijk en voldoende.
No hard feelings.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Timex

Citaat van: polleke_cgc op september 22, 2014, 19:10:42
De enige foutcorrectie in de PM6005 is die in de module die het signaal ontvangt via je coax-kabel. Eenmaal die bitjes zijn doorgekomen, heb je helemaal geen foutcontrole meer nodig.....
....Dat er niets fout is met die CD's kan je gewoon afleiden uit het feit dat je CD6005 ze zonder problemen in een analoog signaal kan omzetten.

Heb je trouwens al eens geprobeerd om je CD-speler optisch aan de PM6005 aan te sluiten ? Misschien dat deze fout enkel in de coax-aansluiting zit.

Nu : uiteindelijk maak je met je CD digitaal aan te sluiten eigenlijk geen voordeel : de DAC in de CD6005 en de PM6005 is identiek. De klank zou dus gelijk moeten zijn als je de CD-speler digitaal of analoog aansluit.

Dank voor je reactie Polleke. Daar kunnen we iets mee!
Ook optisch geeft ie hetzelfde euvel helaas.
Wat betreft je aanvulling dat de fout eerder in de module zit; laatste sprak ik iemand en die had het erover dat er mogelijkerwijs een fout in de (her-)vertaling zit wanneer het signaal uit de digitale kabel komt... dat zou gebeuren in de module waar jij het over hebt; de Clock die van SPDIF weer terug naar i²s moet vertalen...Zoiets? Maar dat zegt jou waarschijnlijk meer dan het mij doet  :wink:
En je punt over de DACs van de PM en de CD en de aansluitingen is natuurlijk zo klaar als een klontje. Maar daarmee is het raadsel nog niet opgelost en schiet ik mijn doel van de aanschaf van de PM6005 eigenlijk voorbij.  :cry: Alhoewel Hobo Hifi mij een heel eind tegemoet is gekomen door een fatsoenlijke interlink te schenken.

Timex

Citaat van: i2Paq op september 24, 2014, 13:19:30
Zit gewoon in je CD's.

En kopie werkt altijd.

Ik dacht dat in eerste instantie ook. Maar hoe verklaren we dan dat analoog geen probleem is en dat andere versterkers digitaal aangestuurd ook geen hiaten laten horen? Het is louter de PM6005