Marantz 1060 met mm9000 als eindversterker

Gestart door willem50, september 06, 2014, 14:22:05

Vorige topic - Volgende topic

Ik heb een mm 9000 en wil een 1060 als voorversterker voor de frontkanalen gebruiken

is dit zinvol of is het een beetje rare combi?
0 (0%)
De signaalweg wordt wel lang via de yamaha naar de tape in van de 1060 naar de 2 frontkanalen van de mm9000
1 (100%)

Totaal aantal stemmen: 1

willem50

Ik heb een paar dynaudio pentamyd luidsprekers en een yamaha 5.1 reciever. om het geluid voor de muziek warmer te maken wil ik de 1060 gebruiken voor de frontkanalen als voorversterker en de mm9000 als eindtrap

jrm

Dat is afhankelijk van de staat waarin o.a. de 1060 zich verkeerd.

Je poll snap ik niet goed, want de keuzes zeggen niet veel.

Optie 1 is het nu wel zinvol of niet?

Kortom probeer het uit en je bent een ervaring rijker.

Voor wat het waard is ik had een 140 als eindtrap op een 2226b receiver, klonk niet verkeerd, nu een 3200 als voortrap, klinkt net even wat beter in mijn oren.

willem50

Ik ga woensdag de 1060 ophalen in Veenendaal, zou in goede conditie verkeren dus ben benieuwd.
Dan zet ik hem eerst voor de mm9000 en cd speler direct op de aux van de 1060. De mm 9000 verkeerd in uitstekende staat en levert veel vermogen. het is ook een beetje nostalgie, de 1060 was mijn eerste marantz in 1977 en heb er zeeer veel plezier van gehad, later een pm250 gekocht die nu nog in mijn massagekamer speelt. In mijn slaapkamer staat een pm420 die ook zeker niet slecht klinkt.

Maar de voorversterker van de 1060 is bijzonder en wil kijken of het luistergenot met de mm9000 ook verbeterd. Later meer....

Paul

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

willem50

de 1060 is wel beroemd idd, dit is een (on) gewoon  experiment. Wellicht geeft het  een mooie sound :-D

thanatos

De 1060 is een leuk versterkertje. Voortrapje doet het prima.

Icm met een andere eindtrap zul je harder kunnen  spelen en bij wat lastigere luidsprekers zal het wat verbetering geven.

Een originele 1060 speelt verre van perfect na 35 jaar dienst in de gelederen. Maar dat kun je generaal stellen voor elke versterker met die leeftijd. Hier op het forum in de sectie techniek staan wat mooie restauratie voorbeelden wat deze versterkers zeker verdienen.

willem50

Bedankt voor de reactie, ik haal hem woensdag op. Hij schijnt al een revisie gehad te hebben bij een radio zaak waar hij gekocht is. Dat zal ook wel jaren terug zijn. Hangt er een beetje vanaf wat een revisie gaat kosten en dan zal ik het zeker overwegen.

willem50

Ik ben geweest, de 1060 optisch in zeer goede staat klonk ook goed, alleen toen de versterker uitgeschakeld werd bleef hij zeker nog een 20 seconden doorspelen. Nou weet ik dat er geen realais in zit maar vertrouwde het toch niet helemaal. Weet iemand of dit normaal is bij deze versterker?

jowa

Zit dus een aardige voeding in, anders heeft tie niet voor nog 20 sec sap :-)

SB_Marantz

Citaat van: willem50 op september 10, 2014, 20:06:33
Ik ben geweest, de 1060 optisch in zeer goede staat klonk ook goed, alleen toen de versterker uitgeschakeld werd bleef hij zeker nog een 20 seconden doorspelen. Nou weet ik dat er geen realais in zit maar vertrouwde het toch niet helemaal. Weet iemand of dit normaal is bij deze versterker?

Dat klopt, de versterker is cap coupled.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thanatos

Hij speelt dus door tot de condensators leeg zijn. Heel normaal bij wat oudere versterkers.

willem50

Ok , dus het is normaal, nu nog een vraag, ik wil in principe alleen de voorversterker gebruiken en er staat nu ook een 1070 op marktplaats. Welke klinkt beter, de 1060 of de 1070?

thanatos

Smaak, welke spreekt je het meeste aan ? de 1060 is wat meer geroemd om zijn ' klank'.

willem50

Hoi Thanatos,

Wat is het verschil in klank van beide versterkers voor zover je dat kan beschrijven...?

thanatos

Ik denk dat je het niet zo in de hoek van klank moet zoeken. Zaken als ruis (diodes, koolweerstanden, versleten transistoren) en invloed van de potmeters bepalen de kwaliteit van de weergave van de pre. Bij een van 35 jaar oud mag je slijtage verwachten.

Dus de klank origineel kan ik weinig over zeggen dat is per geval verschillend. Volgens mij schelen de 1060/1070 niet zo heel veel van elkaar maar dan zou ik de binnenwerken eens moeten vergelijken.

De 1060 in goede staat klinkt erg goed. Ik heb deze 1:1 vergeleken met een Marantz PM11S2 op high-end weergevers en vond alleen het laag wat anders..

Ik zou zelf voor een 1060 gaan. Maar als de 1070 een slag goedkoper is dan is dat ook een leuke kandidaat.