Aller eerst wat word er verstaan onder boekenkast speakers?
??
Speakers met een lengte van 50cm zijn dat ook boekenkast speakers?
Uiteraard zal deze er in passen, en ook grotere speakers dan 50 cm.
Ik heb vroeger speakers gehad AR 18, toen bestond het woord boekenkast speaker ook al. Na mij weten bestonden er geen subwaffers. En ik was toen uiterst tevreden met deze speakers, en dat zonder sub. En ook deze hoge druk kastjes, konden een behoorlijk bas laten horen.
Daarom ben ik er totaal niet mee eens dat een SUB noodzakelijk is bij kleinere speakers.
Ga anders dan eens luisteren bij een echte HiFi zaak.
Nogmaals ik heb geluisterd na Sonus Faber speakers op een stands, aangesloten op een 10 watt High End versterker ( a.u.b. geen discussie aangaan wat wel of heen high end is)
Ik kan je vertellen dat ik menig vloerstaander daarvoor de deur uit gooit, incl. De SUB.
Maar dit is weer een kwestie van smaak.
Maar daar gaan we weer, sommige kopen met de ogen, hoe groter de speaker, des te beter.
En sommige vinden het geweldig als de DVD / CD al uit de speler is gehaald en opgeborgen dat de bass nog even door de buurt heen rolt.
Eerlijk.....dit zijn ervaringen die bij mijn het ene oor in gaan en het andere oor uit.
Maar lees het volgende maar eens. En zie wat ik heb onderstreept
Monitor of vloerstaander?
De keuze monitor of vloerstaander hangt ook af van smaak maar wordt vooral bepaald door de ruimte.
In een normale woonkamer klinkt een monitormodel of een kleine vloerstaander meestal beter dan een grote speaker. Let op want veel grote topmodellen klinken niet coherent in een normale kamer, je bereikt dan een veel hoger niveau met een goedkoper model! Hoe kleiner de ruimte hoe meer je te maken met hebt met reflecties, de afstanden tot de muren en je luisterpositie bepalen hoeveel direct en gereflecteerd geluid je hoort, dichtbij de speakers hoor je minder reflecties, maar het geluidsbeeld moet op die afstand nog wel kloppen (dat is afhankelijk van het ontwerp). 'Ultra high-end' luidsprekers zijn vaak uiterst kritisch in plaatsing (ruimte) en apparatuur (kostbaar), als dit niet perfect is klinken ze verre van indrukwekkend. Over het algemeen zijn eenvoudige ontwerpen makkelijker te plaatsen en aan te sturen. Single-driver speakers zijn uiterst coherent (maar hebben een beperkt frequentiebereik), een goede 2-weg luidspreker is stukken makkelijker te ontwerpen dan een goede 3-weg speaker, coherentie, tijds/faseverschillen worden steeds meer een probleem, de benodigde akoestiek kan erg specifiek worden, wat hem minder voorspelbaar maakt, in ieder geval altijd thuis beluisteren voor aankoop. Er zijn speakers die dynamisch en levendig klinken en er zijn speakers die een mooie, natuurlijke klank hebben, maar speakers die beide verenigen zijn zeldzaam.
Bron:
http://audio-life.nl/info/kiezen-tussen-speakers