boekenplank vs vloerstaand

Gestart door Zep, augustus 06, 2014, 20:21:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

polleke_cgc

#30
Citaat van: xander32 op augustus 20, 2014, 22:33:35


... ik had het over jouw voorbeeld, niet over een vergelijking :wink:.

En nog heb ik niet helder hetgeen jij onder een echt goede ls. verstaat, want schijnbaar is dat toch niet die 800D, of toch wel (?). Maar dan ruimte afhankelijk? Hetgeen een echt goede ls. betreft, wordt dus in eerste instantie bepaald door de ruimte waarin je die plaatst?

Jij hebt er blijkbaar toch een probleem mee...
Een vloerstaander als een 800D kan je niet plaatsen in een slaapkamertje, omdat zo'n ding nu eenmaal plaats nodig heeft. Een Mercedes S-klasse krijg je ook niet in een garage van 4 m. lang...
En inderdaad als het over geluid gaat zijn de belangrijkste parameters :
- het bronmateriaal (als die opname een opgewaardeerde SACD is, maar die oorspronkelijk komt van een Dolby B cassette-ke, dan zal dat nog altijd nergens op lijken)
- de akoestiek van de kamer (en ja : daar zit uiteraard ook het formaat, aankleding van de ruimte en plaatsing van de speakers in)
- de kwaliteit van de luidsprekers
- de kwaliteit van de versterker
- de kwaliteit van de bronnen
- op een afstand of 100 kan je nu nog zeveren over de bekabeling...

Plaats de beste luidspreker met beste installatie en muziek in een lokaal dat niet geschikt is, en de klank zal nergens op lijken. Moeilijk is dat toch niet ???
Daarnaast : als ik het over luidsprekers heb, zal ik het enkel hebben over luidsprekers die ik zelf gehoord heb. De CM 10 zit daarbij, die 800D niet.
Het enige wat ik over die 800D (of die Kef reference 5) kan zeggen, is dat er mensen zijn die dat ding goed vinden. Of dat voor mij dan een goede luidspreker is ? Ik zou het niet weten : heb beide nog niet gehoord...
Dat er monitoren zijn die het niveau halen van een 800D : dat zal wel kloppen. Maar wedden dat er vloerstaanders bestaan die het niveau van die monitoren ook weer overtreffen...

Het enige wat ik wel weet is dat ik in de living wel een 683S2 of CM 10 zou neerplanten en GEEN 685S2. Simpel toch ?

polleke_cgc


Lion of Judah

Citaat van: polleke_cgc op augustus 20, 2014, 22:58:04
Is er hier gezegd dat die 800D de beste luidspreker is ?

Nee, beweer ik niet. We proberen je alleen duidelijk te maken dat ook in een living tot op zekere hoogte en op bepaalde aspecten een monitor echt een betere keus kan zijn dan een vloerstaander.

Citaat van: polleke_cgc op augustus 20, 2014, 22:58:04
Maar ga eens op zoek naar de "beste" luidsprekers. Hoeveel monitoren zitten er nog tussen ?
Eisa maakt daar dit jaar de Kef Reference 5 van. Heb die dingen nog nooit gehoord, maar dat lijken me bv. geen monitoren te zijn ;).

EISA is absoluut geen authoriteit en daar hecht ik geen enkele waarde aan, integendeel zelfs. Wat niet wil zeggen dat die KEF's niet goed zullen zijn want ik heb ze ook nog nooit gehoord. Denk trouwens wel dat ik er niet eens naar zou gaan luisteren als ik voor nieuwe speakers ga maar das een andere discussie :angel:

Naim Supernait
Avondale TPX2
TeddyPardo U2S
Spendor A5
Intel NUC

Marantz 81

#33
Een monitor speaker kan niet het echte laag weergeven de inhoud is gewoon te klein

zijn wel wat uitzonderingen hele grote monitoren/PA speakers ,maar heb je nog altijd Sub ondersteunig nodig

Maar wat is dan beter ? wat is je referentie ? hoe hard draai je ? wil je echte geluidsdruk voelen

Ik hou van broekwapperend laag en extreem hoge volume,s daarom ga ik ook graag naar concerten/Party,s  toe ,woon in een appartament en kan daar niet ,als ik een vrijstaand huis zou hebben zou ik een hele grote speakers hebben en 2 Subs die je in lichaam voelt

xander32

Citaat van: polleke_cgc op augustus 20, 2014, 23:14:37
Jij hebt er blijkbaar toch een probleem mee...
Een vloerstaander als een 800D kan je niet plaatsen in een slaapkamertje, omdat zo'n ding nu eenmaal plaats nodig heeft. Een Mercedes S-klasse krijg je ook niet in een garage van 4 m. lang...
En inderdaad als het over geluid gaat zijn de belangrijkste parameters :
- het bronmateriaal (als die opname een opgewaardeerde SACD is, maar die oorspronkelijk komt van een Dolby B cassette-ke, dan zal dat nog altijd nergens op lijken)
- de akoestiek van de kamer (en ja : daar zit uiteraard ook het formaat, aankleding van de ruimte en plaatsing van de speakers in)
- de kwaliteit van de luidsprekers
- de kwaliteit van de versterker
- de kwaliteit van de bronnen
- op een afstand of 100 kan je nu nog zeveren over de bekabeling...

Plaats de beste luidspreker met beste installatie en muziek in een lokaal dat niet geschikt is, en de klank zal nergens op lijken. Moeilijk is dat toch niet ???
Daarnaast : als ik het over luidsprekers heb, zal ik het enkel hebben over luidsprekers die ik zelf gehoord heb. De CM 10 zit daarbij, die 800D niet.
Het enige wat ik over die 800D (of die Kef reference 5) kan zeggen, is dat er mensen zijn die dat ding goed vinden. Of dat voor mij dan een goede luidspreker is ? Ik zou het niet weten : heb beide nog niet gehoord...
Dat er monitoren zijn die het niveau halen van een 800D : dat zal wel kloppen. Maar wedden dat er vloerstaanders bestaan die het niveau van die monitoren ook weer overtreffen...

Het enige wat ik wel weet is dat ik in de living wel een 683S2 of CM 10 zou neerplanten en GEEN 685S2. Simpel toch ?
... en wat wil je nou zeggen, wat wil je nou duidelijk maken :?.

Jij begon zelf over een "echt goede luidspeaker" en had het vervolgens in de eerst volgende reply zelf over een 800D. De rest wat je schets hier boven betreffen aannames, aannames dat wij beiden over hetzelfde hebben :wink:.


Ik weet nog steeds niet wat jij nu onder een echt goede ls. verstaat :no:. Aan welke eisen moet die voldoen, hoe ziet die eruit, welke eigenschappen bezit die?


Je haalt er van alles bij en probeert het vervolgens bij mij neer te leggen, maar dat werkt niet zo :wink:. Het niveau dreigt nu richting welles-nietes af te zakken; 't wordt tijd dat wij daar mee stoppen :yes:. Waarvan akte mijnerzijds.

renes59

#35
Luidsprekers zijn zo aan persoonlijke smaak gebonden dat een algemene beste kiezen onmogelijk is. Volgens mij is het wel zo dat grote luidsprekers in een kleine ruimte goed kunnen klinken. Het is dan wel van belang wat is "groot" en wat is "klein".
Wat is zo wie zo de definitie van een goede luidspreker, is daar niet ooit de norm HIFI voor bedacht en dat is dan op technisch vlak. De rest is persoonlijke keuze wat men mooi vindt klinken.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

polleke_cgc

#36
Citaat van: xander32 op augustus 21, 2014, 00:07:56
Ik weet nog steeds niet wat jij nu onder een echt goede ls. verstaat :no:. Aan welke eisen moet die voldoen, hoe ziet die eruit, welke eigenschappen bezit die?

Je haalt er van alles bij en probeert het vervolgens bij mij neer te leggen, maar dat werkt niet zo :wink:. Het niveau dreigt nu richting welles-nietes af te zakken; 't wordt tijd dat wij daar mee stoppen :yes:. Waarvan akte mijnerzijds.

Wat is jou probleem eigenlijk ? Ik heb toch heel duidelijk gemaakt wat voor mij een goeie luidspreker is ?

Ik ben dus gaan luisteren naar de 600 serie en enkele uit de CM reeks.
Ik dacht dat ik toch al had gezegd dat van die serie de CM10 de beste was. Doe zelf eens een poging om na te gaan welk type luidspreker dat is, en kijk dan zelf eens wat volgens mij het blijkbaar beter doet dan die verder in mijn lijstje.

Daarnaast is dat "goeie luidspreker" zo subjectief als maar kan zijn. Het is trouwens niet omdat ik vind dat die CM10 uit de lijstje de beste is, dat jij dat ook moet vinden. Het is zelfs nog erger : de parameters die ik in de vergelijking smijt, hoeven helemaal niet de parameters te zijn die jij belangrijk vindt. Het zou gerust kunnen dat jij bv. een liefhebber bent voor dans-muziek en ik helemaal niet. Wedden dat jij dan de bas-weergave belangrijker zal vinden dan ikzelf ? Het zou gerust kunnen dat die "danser" dan die 683S2 beter vindt dan de CM10. En wie ben ik dan om te zeggen dat hij geen gelijk heeft ???

Hoe ziet die eruit ? Simpel toch : voor mijn living een vloerstaander, voor mijn slaapkamer een bookshelf. Had ik toch ook al gezegd ? En zelfs als er een monitor bestaat die het beter doet dan die vloerstaander. Wedden dat die monitor die het beter doet dan een CM10, duurder is dan die CM10, al is het maar omdat ik voor die monitor ook nog een staander nodig heb... Waarom zou ik dan een monitor in mijn living zetten ?

Als je dus wil weten wat voor mij een goede luidspreker is en welke eigenschappen hij heeft : ga naar een winkel waar ze die CM10 hebben en ga luisteren...

En nu ga ik gewoon stoppen met een 4e keer te herhalen wat er al in de vorige posts van mij staat...

100%Marantz

Ik ben ervan overtuigd dat er heel veel goede tot zeer goede speakers zijn.

Maar ik heb nog nooit een perfecte luidspreker gehoord.

Wat is de perfecte luidspreker voor mij?

Een luidspreker die een live instrument hetzelfde kan doen klinken door de luidspreker als zonder.
Dus geen elektronische muziek. Het beste daarvoor is klassieke muziek.

Zet een paar luidsprekers in een concertzaal en ze klinken hetzelfde als het orkest dat in dezelfde zaal net heeft gespeeld.
Dat is voor mij "een perfecte luidspreker"
Deze heb ik nog nooit gehoord.
Ik denk dat deze zeker een groot volume nodig heeft!!

Voor al de rest is er niets objectief. Een NIET-klassiek concert hoort men altijd door luidsprekers, dus dit live kunnen nabootsen is gewoon dezelfde kwaliteit luidsprekers,als die van het concert.
Natuurlijk is de opname, de bron en versterker ook belangrijk, maar dat is volgens mij gemakkelijker op te lossen.

Dus voor alle andere luidsprekers is het eerst en vooral ieders smaak.

Ik heb voor mij mooie luidsprekers gevonden. Ik luisterde vanavond nog met mijn kinderen op een (te) hoog niveau naar "deorro, five hours" indrukwekkend. Verre van klassiek. :wink:

Op deze speakers klinkt een piano concerto van Mozart ook wel heel mooi, maar zeker niet zoals live, zonder versterking, dus volledig unplugged. Waarschijnlijk ook dikwijls door de opname, gedeeltelijk ten minste.


Vanavond was het met een SC6, een SM11 en de Triangle Genese Lyrr.

Ze bevallen me en heb nooit iemand horen zeggen dat ze niet mooi klinken, integendeel.
Maar voor mij zeker niet een perfecte luidspreker.
marantz, what else?

SB_Marantz

Ik twijfelde even maar zal nogmaals mijn mening hier neer plempen:

Luidsprekers zijn samen met de akoestiek en de kwaliteit van de opname alles bepalend voor het resultaat.
Tevens gaat het er om wat JIJ mooi vindt en niet een ander!

Einde bericht.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

QuattroNL

De 'perfecte' speaker kan in een ruimte waar de akoestiek een ramp is volledig butt klinken.
Het is, zoals met bijna alles, de match wat SB ook al aangeeft.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

xander32

Onderstaande de aftrap van dit topic:

Misschien een veelgestelde vraag, en hoop daardoor niet vervelend, maar kon deze niet terug vinden op het forum;

Zijn er ook forumleden die boekenplank luidsprekers, evt. in combinatie met een sub, boven vloerstaanders prefereren qua geluidskwaliteit?
En eventueel hun motivatie willen toelichten?

Als inkopper; kan een goede boekenplank (+sub) net zo "groots" klinken als een vloerstaander?
Voor en nadelen?

Ben hier erg benieuwd naar.




Heeft de ts. al een eenduidig antwoord op zijn bovenstaande vragen gekregen :roll: ?



renes59

Nee, geloof niet dat hij dat krijgt. Hij krijgt een verzameling meningen, of daar wat mee te doen is moet de TS zelf bepalen. Mijn mening: Ik prefereer vloerstaander boven monitor. Waarom?, meer body in het geluid.
Kan een goede boekenplank (+sub) net zo "groots" klinken als een vloerstaander?, in mijn oren niet.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Rob46

Pfffff ik heb al enkele monitoren hier in huis gehad. Toch steeds weer terug naar vloerstaanders. In mijn situatie geven vloerstaanders meer 'body'. Naast 'body' vind ik ook de dynamiek bij een vloerstaander, nogmaals in mijn situatie, beter aanwezig.

Een en ander wil per definitie niet zeggen dat er ook monitoren bestaan die wellicht (bijna) hetzelfde aan resultaat kunnen halen, ik denk dat je dan alleen wel fors in de portemonnee moet duiken........

Tot slot denk ik dat de akoestiek een niet te onderschatten effect heeft in de keuze van de luidsprekers.

Maus

Citaat van: 100%Marantz op augustus 21, 2014, 02:26:58

Voor al de rest is er niets objectief. Een NIET-klassiek concert hoort men altijd door luidsprekers, dus dit live kunnen nabootsen is gewoon dezelfde kwaliteit luidsprekers,als die van het concert.
Natuurlijk is de opname, de bron en versterker ook belangrijk, maar dat is volgens mij gemakkelijker op te lossen.


Even een stukje uitgeknipt. Ik heb gewerkt in een heel klein theatertje waar veel onversterkt werd gespeeld. Het klinkt heel anders en ik heb nog geen enkele speaker dát horen doen. Om te beginnen heb je de plaatsing (van de instrumenten zoals je ze zou zien) niet zoals in het echt.

xander32

Ik waag mij, op basis van de reply in dit draadje, toch voorzichtig aan een resumé;


Daar waar de ruimte (plaatsing) en akoestiek het toelaten, verdient een zuilspeaker de voorkeur boven een monitor (van het zelfde merk en uit dezelfde serie). Een zuilspeaker klinkt in het algemeen grootser, dynamischer en geeft meer fundament, heeft meer body.


? ? ?