boekenplank vs vloerstaand

Gestart door Zep, augustus 06, 2014, 20:21:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

DansaN

Citaat van: xander32 op augustus 19, 2014, 22:40:49
... een zuil zal zeker niet het tweevoudige van een monitor kosten. Plus 25 a 35% is meer reëel. En bij die monitoren dien je nog een paar stabiele stands te kopen, waardoor het prijsverschil nog verder afneemt :wink:.
Voor wat betreft de kosten van de luidspreker zal dit m.i. sterk merk afhankelijk zijn wanneer je puur de kosten van de luidspreker neemt.
Er zijn zeker wel merken waarbij een zuil inderdaad 2 keer zo veel kost als een vergelijkbaar boekenplankmodel uit dezelfde serie (bijvoorbeeld B&W 685s2 versus 683s2).
Ongetwijfeld zijn er dus ook voorbeelden te noemen waarbij het verschil minder groot is.

Voor wat betreft de de stands ben ik het 100% met je eens  :yes:
Deze kosten moet je dus ook zeker in de budgetafweging meenemen (en dan wordt het prijsverschil zeker kleiner :wink:).

polleke_cgc

Een 685S2 en een 683S2 kan je dan ook moeilijk vergelijken : De ene is een 2weg, de andere een 3weg waarbij de woofers dubbel zijn uitgevoerd... Redelijk logisch dat het prijsverschil dan behoorlijk hoog is...

Hier heb ik toch ook een voorkeur voor vloerstaanders. Heb toevallig onlang de 4 luidsprekers van die 600 serie gehoord. De 686S2 en 684S2 vond ik ietwat ontgoochelend (heb zelf de voorganger (de 686) en vind die eigenlijk niet slechter...), 685S2 en 683S2 zijn wel duidelijk verbeterd. Heb ook de CM8 en CM10 gehoord : welke de beste is, is duidelijk. Het prijskaartje ook...

Voor mij is de keuze voornamelijk afhankelijk van de grootte van de ruimte waar die dingen moeten komen. Die 686 staan in mijn slaapkamer, in de living zijn het vloerstaanders...

DansaN

Citaat van: polleke_cgc op augustus 20, 2014, 15:27:34
Een 685S2 en een 683S2 kan je dan ook moeilijk vergelijken : De ene is een 2weg, de andere een 3weg waarbij de woofers dubbel zijn uitgevoerd... Redelijk logisch dat het prijsverschil dan behoorlijk hoog is...

Is dat niet juist het punt dat hier wordt aangehaald?

Met welk boekenplank model luidspreker van B&W zou jij de 683s2 willen vergelijken?
Ik kan zo snel geen 3weg boekenplank model van B&W noemen  :no:

polleke_cgc

Citaat van: DansaN op augustus 20, 2014, 17:10:24
Is dat niet juist het punt dat hier wordt aangehaald?

Met welk boekenplank model luidspreker van B&W zou jij de 683s2 willen vergelijken?
Ik kan zo snel geen 3weg boekenplank model van B&W noemen  :no:

Het lijkt me gewoon appels met peren vergelijken.  Vergelijk een 685 dan met een 684, maar niet met een 683 : dan klopt het toch nog een beetje...

DansaN

Citaat van: polleke_cgc op augustus 20, 2014, 18:08:37
Het lijkt me gewoon appels met peren vergelijken.  Vergelijk een 685 dan met een 684, maar niet met een 683 : dan klopt het toch nog een beetje...
Ik ben het absoluut met je eens dat het appels met peren vergelijken is.
Dat is volgens mij ook de essentie van het topic (boekenplank vs vloerstaanders).

De vraag is of iemand meer van appels of meer van peren houdt.
Die smaak is persoonlijk (en daar valt over te twisten  :-D).

polleke_cgc

Echt goeie luidsprekers hebben nu eenmaal volume nodig, en dat heb je niet bij een boekenplankversie... Dat wil niet zeggen dat boekenplankluidsprekers niet goed kunnen klinken, maar een vloerstaander heeft door dat groter volume meer mogelijkheden om het beter te doen.

xander32

Citaat van: polleke_cgc op augustus 20, 2014, 19:10:57
Echt goeie luidsprekers hebben nu eenmaal volume nodig, en dat heb je niet bij een boekenplankversie... Dat wil niet zeggen dat boekenplankluidsprekers niet goed kunnen klinken, maar een vloerstaander heeft door dat groter volume meer mogelijkheden om het beter te doen.
Oneens.

Wat doen zuilspeakers volgens jou dan beter dan monitoren?
Wat maakt een goede speaker? Is dat volume? Waarom?


Allicht kan je starten met het definiëren van "echt goede luidspeakers"  :roll: ?

xander32

Voorgaande komt mogelijk ietwat agressief  :evil: over, maar dat is absoluut niet de opzet hoor :-).
Ben wel erg benieuwd naar jouw definitie van echt goede ls.  :yes:.

polleke_cgc

#23
Citaat van: xander32 op augustus 20, 2014, 20:50:26
Oneens.

Wat doen zuilspeakers volgens jou dan beter dan monitoren?
Wat maakt een goede speaker? Is dat volume? Waarom?


Allicht kan je starten met het definiëren van "echt goede luidspeakers"  :roll: ?

We kunnen het ook omdraaien : er staan hier wat foto'kes van luidsprekers van B&W : als we eens de 800D nemen : dat is een kolos van een luidspreker (meer dan 100 kg.). Als dat volume niet nodig is, waarom zou B&W dan de moeite doen om die dingen zo groot en zwaar te maken ??
Als je luidsprekers kan maken die klein, licht en goedkoop zijn en er toch in slagen om hetzelfde geluid te produceren als die 800D, dan doe je dat toch gewoon ??

Zoals gezegd : ik ben onlangs gaan luisteren naar de hele 600S2 serie + de CM8 en CM10.
Even mijn bescheiden mening (die ik hier al gegeven heb) :
CM10 > 683S2 > CM8 > 684S2 > 685S2 > 686S2

Je merkt dus in die serie dat ik de vloerstaander effectief vooraan zet, en dat de kleinste in de rij er ook het slechtst uitkomt. Dat is mijn bescheiden mening, maar ik kon er echt niet naast luisteren.
In mijn slaapkamer heb ik een paar 686'en staan, en naar mijn bescheiden mening zijn deze beter dan de nieuwe versie. De nieuwe 685S2 is dan weer stukken beter dan de vorige (ik heb getwijfeld of ik de 684S2 voor de 685S2 zou zetten, want die 684S2 heeft me eigenlijk ontgoocheld)...

Nu : bovenstaande is natuurlijk mijn mening. Iemand anders kan daar uiteraard anders over oordelen.
En je moet natuurlijk ook weten dat 1 CM10 1800€ kost, een 683S2 750€ en zo'n 686S2 250€... Mijn "oude" 686 was minder dan 225€... (dat zijn dus de aanbevolen prijzen).
Och ja : die 800D is dacht ik 11000€ ;).

xander32

Dus om jouw voorbeeld aan te houden; een B&W 800D is echt een goede speaker (?).
Ook als wij die bij jouw in de slaapkamer zetten?

polleke_cgc

Citaat van: xander32 op augustus 20, 2014, 21:47:58
Dus om jouw voorbeeld aan te houden; een B&W 800D is echt een goede speaker (?).
Ook als wij die bij jouw in de slaapkamer zetten?

Heb ik het in mijn vergelijking over de 800D gehad ? Daarnaast : dat ding kan niet in mijn slaapkamer. Zo'n ding moet ongeveer op 1 m. van de muur staan, en dan staan beide luidsprekers naast elkaar in het midden van mijn slaapkamer...
En misschien ook mijn eerste reactie eens lezen : daar heb ik heel duidelijk gesteld dat de keuze vloerstaander/Bookshelf ook te maken heeft met de kamer waar je het ding wil zetten. In mijn slaapkamer STAAN 686 luidsprekers, in mijn living vloerstaanders...

Maar zet die 800D in een kamer waar het ding voor dient, plaats daar ook een 685S2 en je mag gerust zijn dat die 800D die 685S2 afmaakt...

xander32

Citaat van: polleke_cgc op augustus 20, 2014, 22:16:38
Heb ik het in mijn vergelijking over de 800D gehad ? Daarnaast : dat ding kan niet in mijn slaapkamer. Zo'n ding moet ongeveer op 1 m. van de muur staan, en dan staan beide luidsprekers naast elkaar in het midden van mijn slaapkamer...
En misschien ook mijn eerste reactie eens lezen : daar heb ik heel duidelijk gesteld dat de keuze vloerstaander/Bookshelf ook te maken heeft met de kamer waar je het ding wil zetten. In mijn slaapkamer STAAN 686 luidsprekers, in mijn living vloerstaanders...

Maar zet die 800D in een kamer waar het ding voor dient, plaats daar ook een 685S2 en je mag gerust zijn dat die 800D die 685S2 afmaakt...


Citaat van: polleke_cgc op augustus 20, 2014, 21:44:33
We kunnen het ook omdraaien : er staan hier wat foto'kes van luidsprekers van B&W : als we eens de 800D nemen : dat is een kolos van een luidspreker (meer dan 100 kg.). Als dat volume niet nodig is, waarom zou B&W dan de moeite doen om die dingen zo groot en zwaar te maken ??
Als je luidsprekers kan maken die klein, licht en goedkoop zijn en er toch in slagen om hetzelfde geluid te produceren als die 800D, dan doe je dat toch gewoon ??

Zoals gezegd : ik ben onlangs gaan luisteren naar de hele 600S2 serie + de CM8 en CM10.
Even mijn bescheiden mening (die ik hier al gegeven heb) :
CM10 > 683S2 > CM8 > 684S2 > 685S2 > 686S2

Je merkt dus in die serie dat ik de vloerstaander effectief vooraan zet, en dat de kleinste in de rij er ook het slechtst uitkomt. Dat is mijn bescheiden mening, maar ik kon er echt niet naast luisteren.
In mijn slaapkamer heb ik een paar 686'en staan, en naar mijn bescheiden mening zijn deze beter dan de nieuwe versie. De nieuwe 685S2 is dan weer stukken beter dan de vorige (ik heb getwijfeld of ik de 684S2 voor de 685S2 zou zetten, want die 684S2 heeft me eigenlijk ontgoocheld)...

Nu : bovenstaande is natuurlijk mijn mening. Iemand anders kan daar uiteraard anders over oordelen.
En je moet natuurlijk ook weten dat 1 CM10 1800€ kost, een 683S2 750€ en zo'n 686S2 250€... Mijn "oude" 686 was minder dan 225€... (dat zijn dus de aanbevolen prijzen).
Och ja : die 800D is dacht ik 11000€ ;).



... ik had het over jouw voorbeeld, niet over een vergelijking :wink:.

En nog heb ik niet helder hetgeen jij onder een echt goede ls. verstaat, want schijnbaar is dat toch niet die 800D, of toch wel (?). Maar dan ruimte afhankelijk? Hetgeen een echt goede ls. betreft, wordt dus in eerste instantie bepaald door de ruimte waarin je die plaatst?

xander32

Als men mij vraagt wat een echt goede ls. is kom ik daar zelf ook maar niet zo uit hoor :wink:.

Is dat die welke het meest neutraal speelt, of die welke het meest een live geluid weet neer te zetten of die welke de meeste informatie weer weet te geven? Of die ls. die er in ongeacht welke ruimte, hetzelfde resultaat neer weet te zetten?

En wie bepaalt dan wat "neutraal" of "live geluid" is? Of, of, of ...



Lastig :yes:.

Lion of Judah

Citaat van: polleke_cgc op augustus 20, 2014, 22:16:38

Maar zet die 800D in een kamer waar het ding voor dient, plaats daar ook een 685S2 en je mag gerust zijn dat die 800D die 685S2 afmaakt...

Zet er liever een monitor naast uit ca dezelfde prijs-kwaliteitsklasse en de 800D wordt op een aantal punten afgemaakt.
Naim Supernait
Avondale TPX2
TeddyPardo U2S
Spendor A5
Intel NUC

polleke_cgc

Citaat van: Lion of Judah op augustus 20, 2014, 22:47:20
Zet er liever een monitor naast uit ca dezelfde prijs-kwaliteitsklasse en de 800D wordt op een aantal punten afgemaakt.

Is er hier gezegd dat die 800D de beste luidspreker is ? Maar ga eens op zoek naar de "beste" luidsprekers. Hoeveel monitoren zitten er nog tussen ?
Eisa maakt daar dit jaar de Kef Reference 5 van. Heb die dingen nog nooit gehoord, maar dat lijken me bv. geen monitoren te zijn ;).