boekenplank vs vloerstaand

Gestart door Zep, augustus 06, 2014, 20:21:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

polleke_cgc

Citaat van: SB_Marantz op augustus 21, 2014, 13:43:05
Ik twijfelde even maar zal nogmaals mijn mening hier neer plempen:

Luidsprekers zijn samen met de akoestiek en de kwaliteit van de opname alles bepalend voor het resultaat.
Tevens gaat het er om wat JIJ mooi vindt en niet een ander!

Volledig juist op 1 detail na : maak van die "alles", "meest" en je bent er...

Zoldar

Een zuil heeft vaak een mooier middebgebied. Dat geld voor de modellen met een middentoner. Nu ik dit schrijf ......er was een tijd dat kleine speakers ook 3 weg waren........
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

mountainbiker

Citaat van: Zep op augustus 06, 2014, 20:21:45
Misschien een veelgestelde vraag, en hoop daardoor niet vervelend, maar kon deze niet terug vinden op het forum;

Zijn er ook forumleden die boekenplank luidsprekers, evt. in combinatie met een sub, boven vloerstaanders prefereren qua geluidskwaliteit?
En eventueel hun motivatie willen toelichten?

Als inkopper; kan een goede boekenplank (+sub) net zo "groots" klinken als een vloerstaander?
Voor en nadelen?

Ben hier erg benieuwd naar.
Misschien handig om aan te geven wat je huidige set is? Wat versta jijj persoonlijk onder boekenplankluidsprekers?
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

100%Marantz


Citaat van: QuattroNL op augustus 21, 2014, 14:56:37
De 'perfecte' speaker kan in een ruimte waar de akoestiek een ramp is volledig butt klinken.
Het is, zoals met bijna alles, de match wat SB ook al aangeeft.

Dus de akoestiek heeft geen invloed op de kwaliteit van de speaker, wel op het resultaat.
Een piano in een ruimte met slechte akoestiek klinkt ook niet mooi.

Nee?


Sent from my iOS coffee machine
marantz, what else?

QuattroNL

Citaat van: 100%Marantz op augustus 22, 2014, 00:53:50
Dus de akoestiek heeft geen invloed op de kwaliteit van de speaker, wel op het resultaat.
Een piano in een ruimte met slechte akoestiek klinkt ook niet mooi.

Nee?
Ik moest even 5x lezen maar het klopt wat je zegt (volgens mij  clown1  't Is wel vrijdagmiddag dus ik ben niet meer zo helder).
De kwaliteit (technisch gezien) van een speaker is een gegeven, niet beinvloedbaar. De akoestiek kan hetgeen de speaker weergeeft om zeep helpen.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

Spikes25

#50
Aller eerst wat word er verstaan onder boekenkast speakers??????
Speakers met een lengte van 50cm zijn dat ook boekenkast speakers?
Uiteraard zal deze er in passen, en ook grotere speakers dan 50 cm.

Ik heb vroeger speakers gehad AR 18, toen bestond het woord boekenkast speaker ook al. Na mij weten bestonden er geen subwaffers. En ik was toen uiterst tevreden met deze speakers, en dat zonder sub.  En ook deze hoge druk kastjes, konden een behoorlijk bas laten horen.

Daarom ben ik er totaal niet mee eens dat een SUB noodzakelijk is bij kleinere speakers.
Ga anders dan eens luisteren bij een echte HiFi zaak.
Nogmaals ik heb geluisterd na Sonus Faber speakers op een stands, aangesloten op een 10 watt High End versterker ( a.u.b. geen discussie aangaan wat wel of heen high end is)
Ik kan je vertellen dat ik menig vloerstaander daarvoor de deur uit gooit, incl. De SUB.
Maar dit is weer een kwestie van smaak.

Maar daar gaan we weer, sommige kopen met de ogen, hoe groter de speaker, des te beter.
En sommige vinden het geweldig als de DVD / CD al uit de speler is gehaald en opgeborgen dat de bass nog even door de buurt heen rolt.
Eerlijk.....dit zijn ervaringen die bij mijn het ene oor in gaan en het andere oor uit.

Maar lees het volgende maar eens. En zie wat ik heb onderstreept
Monitor of vloerstaander?
De keuze monitor of vloerstaander hangt ook af van smaak maar wordt vooral bepaald door de ruimte. In een normale woonkamer klinkt een monitormodel of een kleine vloerstaander meestal beter dan een grote speaker. Let op want veel grote topmodellen klinken niet coherent in een normale kamer, je bereikt dan een veel hoger niveau met een goedkoper model! Hoe kleiner de ruimte hoe meer je te maken met hebt met reflecties, de afstanden tot de muren en je luisterpositie bepalen hoeveel direct en gereflecteerd geluid je hoort, dichtbij de speakers hoor je minder reflecties, maar het geluidsbeeld moet op die afstand nog wel kloppen (dat is afhankelijk van het ontwerp). 'Ultra high-end' luidsprekers zijn vaak uiterst kritisch in plaatsing (ruimte) en apparatuur (kostbaar), als dit niet perfect is klinken ze verre van indrukwekkend. Over het algemeen zijn eenvoudige ontwerpen makkelijker te plaatsen en aan te sturen. Single-driver speakers zijn uiterst coherent (maar hebben een beperkt frequentiebereik), een goede 2-weg luidspreker is stukken makkelijker te ontwerpen dan een goede 3-weg speaker, coherentie, tijds/faseverschillen worden steeds meer een probleem, de benodigde akoestiek kan erg specifiek worden, wat hem minder voorspelbaar maakt, in ieder geval altijd thuis beluisteren voor aankoop. Er zijn speakers die dynamisch en levendig klinken en er zijn speakers die een mooie, natuurlijke klank hebben, maar speakers die beide verenigen zijn zeldzaam.

Bron: http://audio-life.nl/info/kiezen-tussen-speakers
"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain."
― Bob Marley

pietjepc

Volgens mij ben je vergeten om iets te onderstrepen... :wink:
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

polleke_cgc

Citaat van: pietjepc op augustus 22, 2014, 14:43:26
Volgens mij ben je vergeten om iets te onderstrepen... :wink:

Zou het... ;)
Daarnaast is zo'n artikel ook maar de mening van 1 iemand. Persoonlijk koop ik de dingen die volgens mij het best passen in die welbepaalde situatie en volgens mijn smaak. In mijn klein slaapkamertje zou ik nooit vloerstaanders plaatsen, hoewel ik er wel van overtuigd ben, dat goeie vloerstaanders als ze ruimte genoeg hebben, het beter zullen doen...

"Vloerstaander" is trouwens geen kwaliteitscriterium, maar een "vorm" van een luidspreker. Je hebt dus ook slechte vloerstaanders, die het dus slechter zullen doen dan een monitor.

bas focal marantz

Citaat van: Spikes25 op augustus 22, 2014, 13:34:11
Er zijn speakers die dynamisch en levendig klinken en er zijn speakers die een mooie, natuurlijke klank hebben, maar speakers die beide verenigen zijn zeldzaam.


Hier ben ik het helemaal mee eens

Eip

Citaat van: Lion of Judah op augustus 20, 2014, 22:47:20
Zet er liever een monitor naast uit ca dezelfde prijs-kwaliteitsklasse en de 800D wordt op een aantal punten afgemaakt.

Het ligt er ook aan hoe groot je woonkamer is. Bij een kleine woonkamer kunnen vloerstaande speakers al gauw boemerig overkomen, zeg maar zo,n 7 bij 4 meter.  Een woonkamer in een villa, is natuurlijk veel groter, en dan komt een vloerstaander natuurlijk veel beter uit de verf, dan een monitor luidspreker, en het is maar net waar je tevreden mee bent.   :yes:
Elac BS 203.2
Marantz SR5023
Marantz CD6006
Panasonic DMP-BDT 167

Zep

Allereerst mijn excuses, ik ben al even niet meer op het forum geweest en had eigenlijk geen verdere reacties meer verwacht.

Om eerst een antwoord te geven op een vraag die ik een paar keer tussendoor heb gelezen; ik heb zelf de Boston Acoustics VS 260 monitoren, die zijn met zijn hoogte van 39 cm en 23 cm breedte ook weer niet echt klein. Wel een 2 weg met een 6,5 inch driver en 28 mm voor het hoog. Verder gebruik ik er ook een sub bij.

Het was niet mijn bedoeling te achterhalen wat nu beter is, vloerstaanders of monitoren, ik besef dat alles afhankelijk van iemands smaak en interpretatie. Vandaar was mijn vraag vooral ook of er mensen zijn die monitoren boven vloerstaanders prefereren en waarom?
Het is namelijk zo dat ik op zoek ging naar vloerstaanders omdat ik in de veronderstelling was dat "groter" een "mooiere" geluidskwaliteit zou bieden. En met mooier bedoel ik voor mij persoonlijk een voller en ruimtelijker geluid.

Nu kan het zijn, en waarschijnlijk is dat ook zo, dat ik gewoon geen audiofiele oren heb maar nadat ik verschillende vloerstaanders ben gaan beluisteren hoe meer ik mijn eigen monitoren+sub ben gaan waarderen. Het is moeilijk, voor mij althans, uit te leggen precies wat maar het lijkt of ik het geluid meer "los" vind komen van de monitoren. Dat vind ik persoonlijk erg prettig en ben de laatste tijd ook veel anders naar muziek gaan luisteren. Tegenwoordig ga ik er echt voor zitten, s'avond in het donker met een klein lampje aan, dicht bij de luidsprekers....een drankje en de ogen vaak gesloten.

Anyway's, ik wil nu niet zeggen dat ik dit niet met een vloerstaander zou kunnen ervaren en kom ik in de toekomst iets anders tegen. Persoonlijk vind ik ook dat je bij monitoren een goede sub moet toevoegen.

Stiekem hoopte ik dat iemand op dit forum kon verwoorden wat ik niet kan, dat verschil in een monitor/vloerstaander, wat hij of zij nu juist prefereert.
Maar misschien zit het enkel tussen mijn oren? ;-)

Hartelijk dank in ieder geval voor alle reacties!
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

polleke_cgc

Als je er zelf content van bent, is dat in elk geval in orde... Uiteindelijk is dat het enige wat telt...

Ik vind wel iets vreemd in je reactie : je gaat luisteren, DICHT bij de luidsprekers. Vind ik wat vreemd : normaal plaats je de luidsprekers bv. 3 m. uit elkaar, en dan ga je er ongeveer diezelfde afstand voor zitten.
Is natuurlijk ook weer afhankelijk van je smaak.

Mijn vloerstaanders staan een stuk verder uit elkaar (wegens de indeling van de living), maar de luisterafstand is ongeveer die 3 m.

Zep

Citaat van: polleke_cgc op augustus 27, 2014, 12:28:09
Als je er zelf content van bent, is dat in elk geval in orde... Uiteindelijk is dat het enige wat telt...

Ik vind wel iets vreemd in je reactie : je gaat luisteren, DICHT bij de luidsprekers. Vind ik wat vreemd : normaal plaats je de luidsprekers bv. 3 m. uit elkaar, en dan ga je er ongeveer diezelfde afstand voor zitten.
Is natuurlijk ook weer afhankelijk van je smaak.

Mijn vloerstaanders staan een stuk verder uit elkaar (wegens de indeling van de living), maar de luisterafstand is ongeveer die 3 m.

Hoi Polleke

Nou ja dicht, ze staan ongeveer 2,5 meter uit elkaar en ik zit er dito afstand vanaf. Ik vind dit vrij dicht bij...
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

xander32

Betreft afstand tussen speakers versus luisterafstand; deze hangt m.i. af van de  ls. in kwestie versus de akoestiek in de luisterruimte. Daar is geen standaard te noemen. Dat werd voorheen wel altijd gedaan (de gelijkbenige driehoek), maar is m.i. achterhaald. Zie daarvoor ook het topic master set-up op dit forum, of de verschillende topics omtrent dit onderwerp op 't buurforum.


Citaat van: polleke_cgc op augustus 27, 2014, 12:28:09
Als je er zelf content van bent, is dat in elk geval in orde... Uiteindelijk is dat het enige wat telt...

Ik vind wel iets vreemd in je reactie : je gaat luisteren, DICHT bij de luidsprekers. Vind ik wat vreemd : normaal plaats je de luidsprekers bv. 3 m. uit elkaar, en dan ga je er ongeveer diezelfde afstand voor zitten.
Is natuurlijk ook weer afhankelijk van je smaak.

Mijn vloerstaanders staan een stuk verder uit elkaar (wegens de indeling van de living), maar de luisterafstand is ongeveer die 3 m.