Afdichten basreflexpoort ?

Gestart door CBdicX, juli 26, 2014, 22:00:16

Vorige topic - Volgende topic

CBdicX

Hallo, is het mogelijk om zonder de speaker schade te doen, de basreflexpoort af te dichten ?
En als dat kan, wat kan ik daar voor gebruiken ?

Door de reflexpoort aan de achterzijde van de speaker heb ik last van te "boomerige" bas, de speaker moet te dicht tegen de muur staan, het is niet anders.......
Ik dacht dus om die poort af te dichten dat ik wat meer de bas controle krijg en de bas minder aanwezig zal zijn, zonder de reflexpoort.
Maar kan dit ?

Ik weet dat een groot aantal speakers al van die bas pluggen mee geleverd krijgen, dus lijkt het mij veilig en mogelijk voor ieder bas reflex systeem
Dat de bas respons zal veranderen weet ik en is wel aftewachten om dit het gewenste resultaat zal zijn.......

Thx.

Whisper.nl

Nu te laat, maar een goede tip, ga naar de super koop een setje rietjes.

Knip die doormidden. Hiermee je baspoort opvullen. Een oude sok kan ook.

byebye Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

SB_Marantz

Ik opper wel voor een gebruikte geiten wollen sok, die hebben de beste eigenchappen.
Het zou....even to the point......goed kunnen dat het een akoestisch probleem is of een foutieve afstemming.
Dit staat los van de locatie van de reflexpoort.
Of die nu aan de voor of achterkant zit maakt niets uit.

Plaatsing kan het probleem ten dele verhelpen en ook de opname speelt een niet te onderschatte rol.
Maar als je er al problemen mee ondervindt is het misschien op termijn beter naar andere speakers om te kijken.

Met de poort dichtstoppen haal je de onderste octaven weg en een eventueel oplopende respons maar niet in het gebied waar het probleem zich bevindt.

Dat ligt in veel gevallen zo rond de 60 a 70 Hz.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

DansaN

Schuimrubber lijkt mij een goede optie.

Dus retteketet...  :zzz:

CBdicX

Tot nu bedankt voor de reacties !
Zal een speaker zonder reflexpoort in staat zijn meer geluiddruk te geven dan met poort ?
(dus voelbare druk)

SB_Marantz

Iets van de hak op de tak?

Volg de bedoeling\verwachting niet helemaal geloof ik.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

CBdicX

Is gewoon een additionele vraag, geeft, of kan, een speaker zonder poort meer geluiddruk geven dan een speaker met poort ?

SB_Marantz

Ja, afhankelijk van de grootte van de driver, belastbaarheid en gevoeligheid.
Hoe groter de woofer hoe meer luchtverplaatsing je krijgt......plain natuurkunde.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

CBdicX

Ik ben er achter wat de bassen bij mij vervormde.
Ik heb een One Connect box van Samsung waar alle HDMI naar toe gaat, van HDMI word het door gezet naar Optisch OUT, van Optisch gaat het naar een DAC die er weer analoog van maakt voor de PM11S3 (via XLR).

Zoals gezegd was de bas niet in orde, ik zocht het eerst in de instelling van de DAC, maar het effect bleef het zelfde, dus slecht.
Ik het dichten van de reflex poorten maakte niets uit.
Ook merkte ik bij plotselinge volume veranderingen in het geluid dat er "iets" reageerde en de handel in drukte qua volume.

Als eerste mijn Mediaplayer rechtstreeks op de PM aangesloten, en geen probleem meer.
Toen de Mediaplayer via de DAC naar de PM, en geen probleem, dus de DAC is het niet.
Toen de Mediaplayer via de One Connect box naar de DAC en zo naar de PM, en ja hoor, problemen !
Dus het is de One Connect box, maar wat dan ?
Nou, die heeft een optie in het geluid menu zitten die "Auto Volume" heet en die geweldige optie (nee dus...) vlakt alle bronnen af naar 1 niveau.
Dus een iets hardere voice over word de nek omgedraaid, een explosie word afgevlakt, en zware bassen worden terug geschroefd  :-(

Auto Volume UIT en alle bas gerelateerde problemen zijn verdwenen, ondanks dat de speakers dicht op de muur staan  :-D
Ook in films geen dips meer in het geluid.......

Zo zie je maar weer dat het ook ergens anders vandaan kan komen, maar ik ben blij en dit is zo weer een TOP zondag !!  hello

bas focal marantz

Citaat van: CBdicX op juli 26, 2014, 22:45:02
Is gewoon een additionele vraag, geeft, of kan, een speaker zonder poort meer geluiddruk geven dan een speaker met poort ?
Citaat van: SB_Marantz op juli 26, 2014, 22:47:20
Ja, afhankelijk van de grootte van de driver, belastbaarheid en gevoeligheid.
Hoe groter de woofer hoe meer luchtverplaatsing je krijgt......plain natuurkunde.
In de meeste gevallen niet.
Alle woofers die ik heb gesimuleerd met een programma (WINisd) gaat een bassreflex luider.
Je gebruikt immers ook de achterkant van een woofer, en zeker als je de afstemming niet te laag maakt kan je 6db winst behalen maar daar gaat ie niet mooier van klinken.

Afhankelijk van de grote en de x-max van de driver kan je een hoeveelheid lucht verplaatsen wat zich uitdrukt in db's.
Dat is ook afhankelijk op welke frequentie en hoe electrisch de woofer belastbaar is.

Gevoeligheid heeft er niets mee van doen.

SB_Marantz

Je gaat gewoon keihard tegen natuurkundige wetten in?
Aparte opmerkingen ook: Met sommige lijk je het eens te zijn maar geeft er een dusdanige twist aan dat het erg onsamenhangend over komt.

De X max van een dikke PA woofer is niet zo groot hoor, om maar wat te noemen.
De gevoeligheid is daarintegen enorm en dat samen met een correcte kast grootte borg voor een enorme druk.
Daarnaast vergeet je nog het e.e.a......

Ga nog effe een pcb oplappen...... :-D
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

bas focal marantz

Citaat van: SB_Marantz op augustus 02, 2014, 23:42:19

De X max van een dikke PA woofer is niet zo groot hoor, om maar wat te noemen.
De gevoeligheid is daarintegen enorm en dat samen met een correcte kast grootte borg voor een enorme druk.
Daarnaast vergeet je nog het e.e.a......
Mijn 21 inch pa woofer  mag 9,5 mm one way bewegen, lijkt me voldoende.
Veel 10- 12  inch subwoofers doen 12,5 tot 14mm.
Dan wordt de som SD X x-max X aantal woofers.

CiteerGa nog effe een pcb oplappen...... :-D
Daar maak je vast weer een aantal mensen heel gelukkig mee.

SB_Marantz

Nou, eentje in dit geval....... :-D

En toen.....................ooooooooooooooooo  aaaaaaaaaaaaaaaaaaa...  :schater:

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Floris

Sehr sehr sjeun herr wilfred..
Wat dasty wel niet kan doen.. :mrgreen:

bas focal marantz