speaker vraag

Gestart door Zep, juli 17, 2014, 12:38:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zep

Laatste tijd aan het verdiepen in het hifi gebeuren kwam er weer een vraag bij me op;

Wanneer men speakers aansluit op een versterker met teveel vermogen dan vervormen ze, althans zo heb ik het altijd begrepen. Maar wat hoor je als je het volume hoog opschroeft wanneer men een versterker gebruikt op speakers die een veel hoger wattage hebben?
Gaat het geluid dan ook "vervormen"?

Volgens mij kan ik beter een dummie's voor hifi gaan kopen  :wink:
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

polleke_cgc

#1
Die luidsprekers gaan niet vervormen omdat de versterker te weinig of teveel vermogen KAN leveren. Dat zal gebeuren als je dat ding te luid laat spelen voor wat de versterker aan kan.
Als je een te lichte versterker aansluit, zal die op een bepaald moment beginnen clippen : i.p.v. de muziek mooi weer tegeven, zorgt die versterker voor een soort van blokgolven (de "toppen" van de sinussen zijn afgesneden) : dat zijn voornamelijk hoge tonen, waardoor je tweeters het uiteindelijk begeven. Meestal is het zo dat voor je luidsprekers een te lichte versterker schadelijker is dan een te zware. Bij die laatste zal de vervorming komen omdat de luidspreker dat vermogen niet verwerkt krijgen, maar meestal spelen die dingen dan al op een volume dat toch veel te luid is om comfortabel te zijn. Voor dat clippen vervormt een versterker ook al, maar dat is in verhouding veel kleiner en het is de bedoeling van een goeie versterker dat het amper hoorbaar is.

De regel is uiteindelijk heel eenvoudig : als je de indruk hebt dat de muziek vervormd wordt weergegeven, dan staat het ding te luid en moet je dus het volume verminderen. Bij een lichte versterker zal dat dus sneller gebeuren dan bij een zwaardere. Maar stellen dat een te lichte of te zware versterker ALTIJD voor vervorming zorgt is dus verkeerd.

polleke_cgc

Oesje : dubbele post...

Peter Kudelstaart

Hier nog een dummy met een vraag die enigszins gerelateerd is aan de vraag van Zep. Luidsprekers hebben een gevoeligheid die wordt uitgedrukt in db. Volgens mij is het dan zo dat hoe hoger de db-waarde hoe gemakkelijker de luidspreker aan te sturen is. Mijn B&W 686 heeft een lagere db dan grote broer 685 en mijn ervaring is dat de 686 het beter doet op een PM7004 dan op een PM6004. Waarom heeft B&W de 686 niet zo gemaakt dat de goedkopere luidspreker het niet beter doet op de goedkopere versterker? Of als ik de vraag anders inkleed: waarom zijn er luidsprekers met een lage db-waarde?
1: Marantz 1060, Marantz 2220, Marantz 2225, Marantz 2015, Pro-ject USB DAC, B&W 606, Senn HD590
2: PM8003, Rotel CD11 Tribute, Wharfedale Diamond 11.2, Bluesound Node N100
3: Rotel A11, Panasonic DP-UB824, Wharfedale 12.3, Bluesound Node N100

polleke_cgc

#4
Die gevoeligheid heeft te maken met de efficiƫntie van de onderdelen in de luidspreker die dat geluid produceren (dus de laag/midden en hoog weergever).
Bij de 6 serie van B&W is het heel eenvoudig : tweeters (hoge tonen) zijn altijd dezelfde : als er dus verschillen zijn, ligt het al niet aan deze.
De meeste zijn 2-weg luidsprekers : het verschil zit bij een 686 dus in die kevlar laag/midden weergever. Die is behoorlijk klein (130 mm.), omdat de behuizing gewoon niet meer toelaat. Het is nu gewoon zo dat het niet lukt om zo'n kleine weergever echt gevoelig te maken. Die 686S2 zit inderdaad maar aan een gevoeligheid van 85 dB/watt, de 683 S2 met zijn grotere weergevers (en 3-weg) geraakt aan 89. Eigenlijk is dat nog redelijk weinig, omdat men veelal iets boven de 90 dB geraakt.

Nu : het zorgt er enkel voor dat je versterker meer vermogen moet leveren, om hetzelfde volume te halen. De meeste versterkers hebben ruim voldoende om dat te leveren. Maar het kan inderdaad wel vreemd klinken dat je die "zwaardere" luidspreker met een lichtere versterker toch makkelijker kan aansturen wegens dat verschil in gevoeligheid.

Zep

Dank polleke_cgc voor de heldere uitleg notworthy, en peter voor de aanvulling, ook heel interessant om te lezen  :yes:
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

Peter Kudelstaart

Ja Polleke, bedankt voor je duidelijke antwoord.
1: Marantz 1060, Marantz 2220, Marantz 2225, Marantz 2015, Pro-ject USB DAC, B&W 606, Senn HD590
2: PM8003, Rotel CD11 Tribute, Wharfedale Diamond 11.2, Bluesound Node N100
3: Rotel A11, Panasonic DP-UB824, Wharfedale 12.3, Bluesound Node N100

Marantz 81

#7
Wat ook van belang is het Impedantie verloop van de speaker in gehele tonenbereik ,dat wordt meestal niet opgegeven slechts het gemiddelde van bijvoorbeeld 4 Ohm

Ik heb dynaudio focus 220  86 DB/ 4 Ohm  > 250 W

Met zeg een PM5004 ( 60 watt ) kun je behoorlijk luid draaien zonder vervorming maar klinkt vlak en levenloos ,sluit je er een PM15S2 ( 140 watt ) op aan dan zit er veel meer kracht en dynamiek enzv in het geluid ofdat je nu zacht of hard draait

Dynaudio zegt zijn speakers zo te ontwikkelen dat ze makkelijk aan te sturen dat is ook wel waar ,maar wil de kwaliteiten van de speakers ontdekken heb je veel vermogen nodig ongeacht hoe hard je draait , nou is het opgegeven vermogen ook weer niet leidend omdat het eigenlijk heel snel achter elkaar opvolgende stromen zijn die er lopen en de driver in beweging brengen , als je graag heel hard draaid kun je beter omkijken naar hoog rendement speakers zoals bijvoorbeeld Klipsch  of heel veel vermogen op een Dynaudio die verfijnder klinkt

Whisper.nl

De stelregel die ik meeste probeer na te leven is:

De versterker moet meer stroom kunnen leveren dan de speaker aan kan.

Simpel voorbeeld :
Versterker levert 160 watt 8 ohm
De speaker heeft een maximum handling van 80 watt 8 ohm.

Andersom zou ik niet doen,(kan natuurlijk wel). Vooral als je regelmatig op een hoog volume je muziek wil luisteren.
Vind de versterker niet fijn.

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

polleke_cgc

Citaat van: Whisper.nl op juli 18, 2014, 21:25:35
De stelregel die ik meeste probeer na te leven is:

De versterker moet meer stroom kunnen leveren dan de speaker aan kan.

Simpel voorbeeld :
Versterker levert 160 watt 8 ohm
De speaker heeft een maximum handling van 80 watt 8 ohm.

Andersom zou ik niet doen,(kan natuurlijk wel). Vooral als je regelmatig op een hoog volume je muziek wil luisteren.
Vind de versterker niet fijn.

Groet Whisper

Ergens is het wel zinloos om een versterker te gebruiken die 2x meer vermogen kan leveren (zonder veel te vervormen) dan de luidspreker kan verwerken. Maar omdat je toch al zal weglopen van het volume als je het ding op 80 W zijn ding laat doen, is dat inderdaad minder erg dan het omgekeerde...
Bij de meeste luidsprekers wordt niet meer de max. belasting opgeven, maar een range van vermogen. Voor een B&W 683S2 wordt dat dan bv. zoiets : 25 W - 200 W bij 8 V bij niet-vervormd programma.

Zo'n luidsprekers zou ik dan ook niet voeden met een versterkertje van 25 W, maar 400W vind ik er dan toch ietwat over... Alles tussen een 75 en 200W effectief vermogen moet echt wel voldoende zijn.

Marantz 81

#10
Citaat van: Whisper.nl op juli 18, 2014, 21:25:35
De stelregel die ik meeste probeer na te leven is:

De versterker moet meer stroom kunnen leveren dan de speaker aan kan.

Simpel voorbeeld :
Versterker levert 160 watt 8 ohm
De speaker heeft een maximum handling van 80 watt 8 ohm.

Andersom zou ik niet doen,(kan natuurlijk wel). Vooral als je regelmatig op een hoog volume je muziek wil luisteren.
Vind de versterker niet fijn.

Groet Whisper

Dan moet ik dus 2 mono blokken van 1 KW op mijn speakers aansluiten :-o ( zijn tot 500 watt belastbaar )

Ook een beetje geinen natuurlijk ,maar beetje reserve idd wel mooi wat belangrijker is hoe snel en hoeveel stroom de versterker kan leveren

Zep

Citaat van: Marantz 81 op juli 17, 2014, 23:13:22
Met zeg een PM5004 ( 60 watt ) kun je behoorlijk luid draaien zonder vervorming maar klinkt vlak en levenloos ,sluit je er een PM15S2 ( 140 watt ) op aan dan zit er veel meer kracht en dynamiek enzv in het geluid ofdat je nu zacht of hard draait

Leer steeds weer bij, dus dank ook voor dit gegeven, interessant  :-)
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

Whisper.nl

Citaat van: polleke_cgc op juli 18, 2014, 22:12:30
Ergens is het wel zinloos om een versterker te gebruiken die 2x meer vermogen kan leveren (zonder veel te vervormen) dan de luidspreker kan verwerken. Maar omdat je toch al zal weglopen van het volume als je het ding op 80 W zijn ding laat doen, is dat inderdaad minder erg dan het omgekeerde...
Bij de meeste luidsprekers wordt niet meer de max. belasting opgeven, maar een range van vermogen. Voor een B&W 683S2 wordt dat dan bv. zoiets : 25 W - 200 W bij 8 V bij niet-vervormd programma.

Zo'n luidsprekers zou ik dan ook niet voeden met een versterkertje van 25 W, maar 400W vind ik er dan toch ietwat over... Alles tussen een 75 en 200W effectief vermogen moet echt wel voldoende zijn.

Deze getallen zijn dan ook  gekozen om het e.e.a. inzichterlijker te maken.

In de praktijk zal de versterker en de speaker bij mekaar in de buurt liggen.

Blijft mijn ervaring dat een versterker meer kan leveren dan de speaker aankan, een betere optie is dan omgekeerd.

Groet Whisper 
.

De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

renes59

Citaat van: Zep op juli 19, 2014, 15:39:22
Leer steeds weer bij, dus dank ook voor dit gegeven, interessant  :-)
Zelf luisteren is het beste wat je kunt doen in de audiohobby. Audio is zo individueel dat wat een ander zegt niets zegt over wat jij goed vindt klinken. 
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Zep

Citaat van: renes59 op juli 19, 2014, 17:53:30
Zelf luisteren is het beste wat je kunt doen in de audiohobby. Audio is zo individueel dat wat een ander zegt niets zegt over wat jij goed vindt klinken.

Dat klopt, alleen die audiohobby lijkt ook te bestaan uit meningen en ervaringen delen, blijft interessant ondanks je eigen interpretatie.  :-)
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*