speaker vraag

Gestart door Zep, juli 17, 2014, 12:38:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sinovenator

ja maar zelf luisteren en je eigen oren geloven is wel het belangrijkste  :yes:
zoveel verschillende mensen als smaken ))

bas focal marantz

Citaat van: polleke_cgc op juli 17, 2014, 18:22:09
Die gevoeligheid heeft te maken met de efficiëntie van de onderdelen in de luidspreker die dat geluid produceren (dus de laag/midden en hoog weergever).
Bij de 6 serie van B&W is het heel eenvoudig : tweeters (hoge tonen) zijn altijd dezelfde : als er dus verschillen zijn, ligt het al niet aan deze.
De meeste zijn 2-weg luidsprekers : het verschil zit bij een 686 dus in die kevlar laag/midden weergever. Die is behoorlijk klein (130 mm.), omdat de behuizing gewoon niet meer toelaat. Het is nu gewoon zo dat het niet lukt om zo'n kleine weergever echt gevoelig te maken. Die 686S2 zit inderdaad maar aan een gevoeligheid van 85 dB/watt, de 683 S2 met zijn grotere weergevers (en 3-weg) geraakt aan 89. Eigenlijk is dat nog redelijk weinig, omdat men veelal iets boven de 90 dB geraakt.


Je verhaal klopt tot de laatste zin.

De meeste 2-weg speakers hebben een gevoeligheid van 85db.
89db is zeer redelijk tot best goed , de door de fabrikant opgegeven db's zijn heel vaak niet waar en erg overdreven.

De gevoeligheid van een speaker hangt altijd af van wat hij in het laag kan, mid en tweeter worden dan afgezwakt naar het nivo van het laag en niet anders om.

Lion of Judah

Ik mis in jullie antwoorden toch wel de factor "impedantie". Het is echt een wezenlijk verschil of een speaker met een gevoeligheid van bijv 85 dB stabiel bij 8 Ohm of dat hij zakt naar bijv 4 Ohm. Dan trekt zon speaker toch echt veel meer stroom weg bij een versterker. "Berucht" voorbeeld zijn bijv Infinity Kappa 9: gevoelghied van 102 dB maar zakken tot onder de 4 Ohm. Dan heb je echt een potenet versterker nodig.
Naim Supernait
Avondale TPX2
TeddyPardo U2S
Spendor A5
Intel NUC

Maurice

Citaat van: Lion of Judah op augustus 27, 2014, 23:10:32
Ik mis in jullie antwoorden toch wel de factor "impedantie". Het is echt een wezenlijk verschil of een speaker met een gevoeligheid van bijv 85 dB stabiel bij 8 Ohm of dat hij zakt naar bijv 4 Ohm. Dan trekt zon speaker toch echt veel meer stroom weg bij een versterker. "Berucht" voorbeeld zijn bijv Infinity Kappa 9: gevoelghied van 102 dB maar zakken tot onder de 4 Ohm. Dan heb je echt een potenet versterker nodig.
het impedantie verloop is zeker van belang. De door jou aangehaalde infinity dipt geloof ik zelfs naar 1,2 ohm, oftewel bijna kortsluiting.
Een speaker met lineair verloop rond de 4ohm is makkelijker dan één die 8  nominaal is een flinke dips richting 4 kent.

verstuurd vanaf een computer die óók kan bellen

Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

mountainbiker

Citaat van: bas focal marantz op augustus 23, 2014, 00:46:45
Je verhaal klopt tot de laatste zin.

De meeste 2-weg speakers hebben een gevoeligheid van 85db.
89db is zeer redelijk tot best goed , de door de fabrikant opgegeven db's zijn heel vaak niet waar en erg overdreven.

De gevoeligheid van een speaker hangt altijd af van wat hij in het laag kan, mid en tweeter worden dan afgezwakt naar het nivo van het laag en niet anders om.
Die van mij hebben 93db.Is een tweeweg.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

bas focal marantz

dynaudio focus 220mk2  86-87-88  db volgens specs wat ik kan vinden op www.
deze /
Citeerhttp://www.pikselstudio.pl/www/dynaudio/wp-content/uploads/2013/06/av_dynaudio_focus220II.jpg


Infinity Kappa 9  102db  clown1

De gebruikte drivers kunnen dat niet.
Die emit tweeters niet , de gebruikte dome's ook niet, ook de 2 woofers samen ook niet.

Sterker nog ik ken helemaal geen tweeters die 102 db gevoeligheid hebben, alleen hoorn tweeters.
Ik ken ook geen mid dome's die boven de 95db uitkomen.
Ik ken ook geen hifi woofer die met zijn 2 aan 100db komen.


Kom maar op met metingen van deze speaker.

En niet van ze zeggen het, dat pretenderen alle fabrikanten dat ze de beste, goedkoopste, snelste, schoonste etc zijn.
Dat heet marketing en reclame en we weten allemaal dat is grote onzin.







SB_Marantz

Citaat van: Maurice op augustus 27, 2014, 23:41:08
het impedantie verloop is zeker van belang. De door jou aangehaalde infinity dipt geloof ik zelfs naar 1,2 ohm, oftewel bijna kortsluiting.
Een speaker met lineair verloop rond de 4ohm is makkelijker dan één die 8  nominaal is een flinke dips richting 4 kent.

verstuurd vanaf een computer die óók kan bellen


De kappa 9 gaat naar 0.8 Ohm op 2 frequenties.
Heb er wel eens een Marantz model 510 aangehangen.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Maurice

Citaat van: SB_Marantz op augustus 29, 2014, 17:03:27

De kappa 9 gaat naar 0.8 Ohm op 2 frequenties.
Heb er wel eens een Marantz model 510 aangehangen.
nog erger! Dus eigenlijk mag je dit wel een slecht ontwerp noemen.

verstuurd vanaf een computer die óók kan bellen
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

SB_Marantz

#23
Met de schakelaar achterop in extended mode anders is het een Ohm of 2 dacht ik.
Euh ja een bijster goed ontwerp qua impedantie is het niet maar dan moeten gebruikers er dus ook een versterker met diverse parallel geschakelde powertorren en dikke voeding aanhangen.
En zelfs een hoop daarvan zoals een Nak PA 7e gaat er aan kapot....

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

bas focal marantz

Citaat van: SB_Marantz op augustus 29, 2014, 17:03:27

De kappa 9 gaat naar 0.8 Ohm op 2 frequenties.

Als dat zo is is het een slecht ontwerp.

Nagenoeg geen enkele fabrikant maakte toen versterkers waarvan ze aangeven dat een 1 ohm speaker erop zou aangesloten mogen woorden.
8 en 4 ohm een enkeling 2 ohm

Je ontwerpt een speaker die nagenoeg op geen enkele versterker kan  violent1

Men had de woofers een hogere weerstand kunnen geven, simpel door de spreekspoel anders te wikkelen.
Dan was de speaker aan veel meer mensen verkoopbaar geweest, en een mensen ook niet met een defecte versterker opgezadelt.



Marantz 81

Citaat van: bas focal marantz op augustus 29, 2014, 01:36:38
dynaudio focus 220mk2  86-87-88  db volgens specs wat ik kan vinden op www.

ik heb de 220 

Onderstaand kun je vinden in het archief van dynaudio

Technical Specifications Focus 220
Sensitivity (2.83 V/1 m): 86 dB
IEC Long Term Power Handling: > 250 watts
Impedance, Nominal: 4 ohms
Frequency Response: (+/- 3 dB) 32 Hz – 25 kHz
Internal Cabinet Volume: 33 litres
Bass Principle: Bass reflex
Weight: 18.7 kg
Dimensions (W x H x D): 205 x 980 x 295 mm
Crossover: 2 way
Crossover Frequencies: 1600 Hz
Crossover Slope: Woofer 6 dB/octave; Tweeter 6 dB/octave
Recommended Placing: Floor
Remarks: Tweeters: • 28 mm soft dome
• Magnetic fluid
• Pure aluminium wire voice coil
• Rear chamber
Woofer: • Dual 17 cm with die cast chassis
• One piece moulded MSP cone
• 75 mm long throw pure aluminium wire voice coil wounded on
aluminium former
• Extra strong ferrite magnets
Crossover: • The crossover is impedance corrected
• Inductors wound on "air cores"
• Capacitors with low loss dielectricum
• Zero compression resistors

bas focal marantz

 :oops: sorry, ik haal personen en speakers door elkaar. :oops:
Ben aan vakantie toe.