Zal ik ook maar eens mijn ongenuanceerde duit in het zakje doen?
REL voor stereo is een no go.
Ten eerste, heb je al een mooi beeld en een lekkere sound, laat de rel dan maar lekker staan waar die staat. Je zou voor het goede nl. al twee subs moeten kopen; per speaker eentje. Ja, beneden 80 Hz is de bas niet lokaliseren, maar men vergeet dat elk kanaal zijn eigen bassfrequenties weergeeft.
Ten tweede vervormen die rellen rond een Fs extreem, want ze worden door een electronische bass boost geforceerd tot het verrichten van arbeid die ze fysiek gewoon niet aankunnen. Door deze bass boost constructie verandert ook de curve en orde van je response: hij is wel gesloten, maar door de bass boost kunstgreep wordt het minimaal een 18dB curve met een erg slechts impulsgedrag (nog slechter dan een bassreflex !!!!!!); dit zal het door jou zo gewaarde stereobeeld allerminst ten goede komen!!
De mooiste oplossing blijft een sub zonder bass boost die gesloten werkt (bass reflex zou wel mogen hoor
);
helaas vind je dit slechts in de zelfbouw, of moet ik zeggen juist in de zelfbouw. Om je te behoeden voor een deceptie, zou ik eerst eens een subje lenen van iemand om bovengenoemde argumenten in jouw setup te staven.
Kortom, misschien niet wat je wilde horen (geloof dat je zei dat je het liefst van Stadium III wilde horen; maar die is slechts Rel voorstander, dus dat is vragen naar de bekende weg
).
Op het
HTforum.nl is hier ook reeds over gediscussieerd en deze thread bevat ook enkele metingen aan rel subs, die mijn bovengenoemde theoretische onderbouwing staven.
Voor HT is Rel nog niet zo erg
Groet,
Ramon