niew lid/verschillende vragen (-:

Gestart door michel2, juni 29, 2014, 12:41:13

Vorige topic - Volgende topic

SB_Marantz

Citaat van: polleke_cgc op juni 30, 2014, 20:14:16
- Yep : die impedantie wisselt, gewoon omdat verhouding van  frequenties die in je muziek zitten ook wisselen (anders zou het wat saai zijn : ik luister niet graag naar roze ruis...).
Als ik je relaas lees dan is clipping blijkbaar een fenomeen dat gewoon niet bestaat...

Kennelijk begrijp je er niet veel van?
Wat plaatste ik nu op een gegeven moment?

Bovendien is clippen niets meer dan de versterker in kwestie over de zeik helpen.
De eindversterker in deze dus gewoon overbelasten etc.

Met dat THD verhaal red je het helaas niet.
Net onder clipping point zal een versterker nooit hoorbaar vervormen.
Ver daaronder zelfs.

De speaker doet dat reeds tegen de 1 %

Bovendien vermijd je het local/global nfb verhaal..............wat zou dat nu doen denk je? :wink:

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thanatos

Citaat van: SB_Marantz op juni 30, 2014, 21:42:51

Kennelijk begrijp je er niet veel van?
Wat plaatste ik nu op een gegeven moment?

Bovendien is clippen niets meer dan de versterker in kwestie over de zeik helpen.
De eindversterker in deze dus gewoon overbelasten etc.

Met dat THD verhaal red je het helaas niet.
Net onder clipping point zal een versterker nooit hoorbaar vervormen.
Ver daaronder zelfs.

Bovendien vermijd je het local/global nfb verhaal..............wat zou dat nu doen denk je? :wink:

Wat nu als je met een classe A 7 watt @ 8ohm speelt op 15" DC speakers.. ohja.. ohja zonder feedback  :-D Genoeg laag om je maag te laten trillen en de tweeters blijven ook nog heel  :-D

Zolang je met een goed ontworpen versterker speelt binnen zijn grenzen en deze is ook 100% in orde. Dan ga je bar weinig verschillen bemerken. Op hele gevoelige luidsprekers zou je best nuance verschillen kunnen waarnemen maar een wereld van verschil kan het niet zijn.

polleke_cgc

Citaat van: SB_Marantz op juni 30, 2014, 21:42:51

Als de versterker toch geen vervormd signaal levert (behalve bij clippen), van waar moet die vervorming van 1% van de speaker dan komen ??

thanatos

Uit luidsprekers zelf. Deze zijn verre van vervorming vrij.

SB_Marantz

Citaat van: thanatos op juni 30, 2014, 23:24:47
Wat nu als je met een classe A 7 watt @ 8ohm speelt op 15" DC speakers.. ohja.. ohja zonder feedback  :-D Genoeg laag om je maag te laten trillen en de tweeters blijven ook nog heel  :-D

Zolang je met een goed ontworpen versterker speelt binnen zijn grenzen en deze is ook 100% in orde. Dan ga je bar weinig verschillen bemerken. Op hele gevoelige luidsprekers zou je best nuance verschillen kunnen waarnemen maar een wereld van verschil kan het niet zijn.

Die Hiraga bedoel je?
Yep die doet ook wat het doen moet.  :-D

Klipsch is toch aardig gevoelig dacht ik zo...... :schater:

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: thanatos op juni 30, 2014, 23:38:50

Yep  :-D
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thanatos

Citaat van: SB_Marantz op juni 30, 2014, 23:41:22

Die Hiraga bedoel je?
Yep die doet ook wat het doen moet.  :-D

Klipsch is toch aardig gevoelig dacht ik zo...... :schater:

Mr Hiraga idd. Speelt net zo strak als de Bryston die het veld geruimd heeft.. zegt genoeg.. en zo heb ik nog wat voorbeeldjes..

polleke_cgc

Citaat van: thanatos op juni 30, 2014, 23:38:50

Mooi : en wat zorgt dan juist voor die vervorming ?

thanatos

Kast resonantie. Conus oppervlak die vervormt bij spelen. enz.

polleke_cgc

Dus volgens jullie is de keuze van versterker compleet irrelevant... Gewoon zorgen dat het ding niet clipt en wat je hoort is compleet identiek, want er is geen vervorming, geen kleuring : alles perfect van de kant van de versterker ?
Dus die dommert die juist zijn paar B&W 800D's gekocht heeft, koopt daar veel beter een MCR-610 bij, dan die 11-serie die hem 20 keer meer kost ;).

SB_Marantz

Bij versterkers en uiteraard de andere apparaten draait het feitelijk maar om een paar dingen.
Functionaliteit en betrouwbaarheid.

Je moest eens weten hoe groot de invloed van de kamer akoestiek is!
Deze werkt feitelijk als een gigantische equalizer met roomgain tot wel 20 dB, wat de weergave karakterestiek compleet kan veranderen.
Zet je speakers maar eens in een compleet andere ruimte, trek ze een Meter naar voren etc.

Een versterker versterkt kaarsrecht en goede doen dat binnen 0,2 dB.

Natuurlijk, wanneer je forse luidsprekers koopt wil je wel eens een keer lekker kinderlijk blazen en heb je vermogen nodig maar dat wil niet zeggen dat het beter klinkt dan met een kleinere versterker.
Je moet het wel in de juiste proporties blijven zien.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thanatos

Citaat van: polleke_cgc op juli 01, 2014, 00:11:12
Dus volgens jullie is de keuze van versterker compleet irrelevant... Gewoon zorgen dat het ding niet clipt en wat je hoort is compleet identiek, want er is geen vervorming, geen kleuring : alles perfect van de kant van de versterker ?
Dus die dommert die juist zijn paar B&W 800D's gekocht heeft, koopt daar veel beter een MCR-610 bij, dan die 11-serie die hem 20 keer meer kost ;).

Dat is wat kort door de bocht genomen. Ik geef aan dat er nuance verschillen zijn op te merken. Dat is mijn beleving althans. Ik kan ze niet altijd meten. Maar zwart/wit is het niet bij mij.

Maar in grote lijnen ja. Als je versterker opereert binnen zijn grenzen, deze is in staat de belasting te dragen en geen mankementen vertoond.

Ik heb inmiddels tal van setup's gehad van Accuphase, Bryston, ASR Emitter, Gamut, Pass Labs, Krell enz. De verschillen zijn minimaal. Misschien dat de een wat meer druk geeft in het laag. Pass Labs eindversterker vond ik wat tam enz. Maar generaliserend komen de grootste verschillen uit je Akoestiek, Luidsprekers, bron en voorversterker.  Op de allerlaatste plaats de eindversterking (vermits binnen de gestelde voorwaarden). De genoteerde volgorde is ook de mate van belang in mijn optiek. Je kan B&W 800D (draak van een speaker btw) in een harde koude ruimte zetten met de mooiste versterking er aan. Hij zal bagger klinken. Daarintegen kan ik je een €50,- 2-weg monitor laten horen in een akoestisch behandelde kamer waar je mond van open valt.

Ik zeg dus niet dat men geen mooie versterking bij mooie speakers moet neerzetten. Immers vind ik ook leuk om er mee bezig te zijn en wissel genoeg. Maar zie het als een Casio klokje tegen een Breitling. Beide volstaan voor hun doel. Echter de beleving is met de Breitling toch net even mooier  :wink:

xander32

Mannen, met alle respect, maar schieten wij niet weer door in dit draadje?

De ts., een nieuwkomer stelt een paar relatief eenvoudige vragen en wat volgt is een technische discussie tussen leden met (mogelijk) wat meer technische achtergrond en inzicht. Die nieuwkomer moet daarin dan maar zijn weg zien te vinden, de antwoorden er uit zien te filteren, als zijn vragen al zijn beantwoord ... Bij mij ontstaat er iig. het beeld van leden die zich willen profileren met hun specifieke kennis en daarin tegen elkander opbieden (?).

Kan iemand t.b.v. de ts. samenvatten hetgeen wat voor hem van belang is?
Ben benieuwd  :yes:.

Cornelis1921

stupid Gewoon de t.s. adviseren een stel "Glennies" aan te schaffen... clown1
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

thanatos

Citaat van: xander32 op juli 01, 2014, 07:06:24
Mannen, met alle respect, maar schieten wij niet weer door in dit draadje?

De ts., een nieuwkomer stelt een paar relatief eenvoudige vragen en wat volgt is een technische discussie tussen leden met (mogelijk) wat meer technische achtergrond en inzicht. Die nieuwkomer moet daarin dan maar zijn weg zien te vinden, de antwoorden er uit zien te filteren, als zijn vragen al zijn beantwoord ... Bij mij ontstaat er iig. het beeld van leden die zich willen profileren met hun specifieke kennis en daarin tegen elkander opbieden (?).

Kan iemand t.b.v. de ts. samenvatten hetgeen wat voor hem van belang is?
Ben benieuwd  :yes:.

Tov TS ja. Maar het lijkt mij een van de leuke aspecten op een forum dat er ook gediscussieerd mag worden. Vermits netjes en niet op de man enz. Het is aan de moderators of ze het te ver offtopic vinden en/of een nieuw draadje waardig en de zijsprong daarheen te verplaatsen.

Het heeft niets met specifieke kennis en tegen elkander opbieden te maken. Er is al genoeg hocus-pocus in audioland en een nuchter helder tegen geluid lijkt mij af en toe wel op zijn plaats. Niks geks in mijn ogen  :-D