Citaat van: polleke_cgc op juli 01, 2014, 00:11:12
Dus volgens jullie is de keuze van versterker compleet irrelevant... Gewoon zorgen dat het ding niet clipt en wat je hoort is compleet identiek, want er is geen vervorming, geen kleuring : alles perfect van de kant van de versterker ?
Dus die dommert die juist zijn paar B&W 800D's gekocht heeft, koopt daar veel beter een MCR-610 bij, dan die 11-serie die hem 20 keer meer kost .
Dat is wat kort door de bocht genomen. Ik geef aan dat er nuance verschillen zijn op te merken. Dat is mijn beleving althans. Ik kan ze niet altijd meten. Maar zwart/wit is het niet bij mij.
Maar in grote lijnen ja. Als je versterker opereert binnen zijn grenzen, deze is in staat de belasting te dragen en geen mankementen vertoond.
Ik heb inmiddels tal van setup's gehad van Accuphase, Bryston, ASR Emitter, Gamut, Pass Labs, Krell enz. De verschillen zijn minimaal. Misschien dat de een wat meer druk geeft in het laag. Pass Labs eindversterker vond ik wat tam enz. Maar generaliserend komen de grootste verschillen uit je Akoestiek, Luidsprekers, bron en voorversterker. Op de allerlaatste plaats de eindversterking (vermits binnen de gestelde voorwaarden). De genoteerde volgorde is ook de mate van belang in mijn optiek. Je kan B&W 800D (draak van een speaker btw) in een harde koude ruimte zetten met de mooiste versterking er aan. Hij zal bagger klinken. Daarintegen kan ik je een €50,- 2-weg monitor laten horen in een akoestisch behandelde kamer waar je mond van open valt.
Ik zeg dus niet dat men geen mooie versterking bij mooie speakers moet neerzetten. Immers vind ik ook leuk om er mee bezig te zijn en wissel genoeg. Maar zie het als een Casio klokje tegen een Breitling. Beide volstaan voor hun doel. Echter de beleving is met de Breitling toch net even mooier